Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye har du bruk for stort ytterteltet?


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Hei. Bruker mye tid på å vurdere telt, da jeg skal snart gå til innkjøp av mitt første "skikkelige" telt. 

Jeg har nå valgt ut helsport Reinsfjell 3 superlight eller fjellheimen 3 superlight.  

Det som gjør meg litt i tvil er dette med ytterteltet. Har med det første ikke planer om å sove i snø. Tenker helgeturer alenf eller sammen med barna. Drar nok ikke ut ei helg hvis det har meldt plask regn. Men tenker også at teltet vil bli brukt på fjellturer 1 uke kanskje over Hardangervidda på sikt. Så da lurer jeg på dette med stort vs lite ytterteltet... Er det nødvendig med stort ytterteltet? Eller vil dette bare ekstra plass som en ikke bruker. Kuppeltelg vs tunelltelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tunneltelt liker jeg godt ett stort fortelt. Siden man går inn i enden av innerteltet, altså man «stuper» inn, synes jeg den ekstra plassen i forteltet er veldig kjekk å ha. Spesielt i nedbør.
 

 Men etter jeg oppdaget kuppeltelt med inngang på siden, så har jeg opplevd at store yttertelt slett ikke er nødvendig på den type telt. Jeg bruker faktisk Hilleberg Unna, som bare har fortelt nok til sko og en tømt ryggsekk. Null problem 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingunn1 skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men blir ikke tingene som står i ytterteltet vått når det regner, pga fukt i bakken og kondens? Ser for meg sko? Sekk ol? 

Nei.

I vedvarende regn kan alt bli litt fuktig, og setter du opp teltet i en myr har du bedt om problemer.

Har jeg telt med fortelt, har jeg alltid ett lite avklippet liggeunderlag i deler av forteltet. Der kan jeg sitte, støtte meg, sitte på knè eller ligge småting som jeg ikke vil ligge rett på mosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunell eller kuppel, mer presist Reinsfjell vs Fjellheimen? Hvis du primært skal bruke teltet sammen med barna, ville jeg vurdert å gå opp et hakk og gått for Fjellheimen Camp 4. Det veier  en potetgullpose mer og koster vel en tusenlapp ekstra, men gir mer telt "å vokse i" og gir rom for å ta med enda en voksenperson i følget. Og skal man bruke teltet på vinterstid (kanskje ikke hyperaktuelt med et Superlight-telt), er det greit å gå opp en størrelse. Et romslig fortelt er absolutt å foretrekke, spesielt hvis sekkene må inn i teltet og ved matlaging. 

Jeg har selv et Reinsfjell 3 SL og selv om forteltet ikke er spesielt stort, så har du to av dem, slik at det ene kan brukes til bagasje og det andre til matlaging. Fungerer utmerket, med utgang fra begge sider slik at man slipper å krabbe over hverandre. Innerteltet er akkurat stort nok til tre regulære liggeunderlag. Vil fungere greit med en voksen og to barn, men tre voksne blir trangt. Som et solo eller tomannstelt er det perfekt. Opplever at det kan bli gjennomslag ved regnvær, så vær obs på at fotenden av soveposen kan være våt på morgenkvisten. Teltet er veldig enkelt og raskt å slå opp og er selvstående. Tar veldig lite plass i sekken. 

Hvis vekt ikke er viktig, ville jeg gått for Pro-varianten som har større innertelt (180 cm vs 160). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

2 timer siden, Ingunn1 skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men blir ikke tingene som står i ytterteltet vått når det regner, pga fukt i bakken og kondens? Ser for meg sko? Sekk ol? 

Er man på tur i lenger varende regn, så blir det meste utstyr fuktig etterhvert både fra bakken, men også fra selve luftfuktigheten som vil være den samme også inne i teltet.

Særlig om vinteren liker jeg et stort fortelt, så viktig bagasje og skisko kan stå der og samtidig være plass til sitte/kuldegrop og plass til kokkerering. Også lettere å krype inn og ut. Jeg har nesten ingen erfaring med kuppeltelt.

Her er forteltet noe nedsnødd etter en del snøfokk.

Elgen

 

 

02042010077.thumb.jpg.a2dc77b58b84535f459f7fd58d8e36d1.jpg 

02042010079.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge typer telt. Det jeg bruker mest er kuppe med fortelt på begge sider ala Reinsfjell. Skyldes både at det er praktisk men også at det er det letteste teltet jeg har.
SIden jeg ofte går med Recon pack så tar den mye plass i fortelt. Så hvor stor plass du trenger komer an på utstyr og hva du drar med. Vet ikke om jeg hadde synes det var like praktisk med 2 små fortelt hvis det hadde bodd en person til i teltet.
Men i det store og hele ønsker jeg vel mer plass i fortelt desto dårligere/kaldere vær det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ingunn1 skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men blir ikke tingene som står i ytterteltet vått når det regner, pga fukt i bakken og kondens? Ser for meg sko? Sekk ol? 

Mange bruker bunnduk/footprint for å ha det tørt i forteltet samt hindre kondens fra bakken. Bunnduken dekker normalt hele teltets areal. Fås til så godt som alle telt. Jeg bruker alltid footprint på barmark, men aldri på vinteren for da vil jeg grave fotgrop i forteltet. 

https://www.helsport.no/footprint-fjellheimen-superlight-3-camp

https://www.helsport.no/footprint-reinsfjell-sl-3

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikkje naudsynt med stort fortelt. Dersom det hadde vore naudsynt, ville det ikkje funnest telt utan stort fortelt. Det handlar om valg ein gjer. Valg som påverkar korleis ein bur i teltet, og kor tung sekken vert.

Større telt gjer sekken tyngre.

Større telt treng større teltplass.  Sjølv har eg vorte veldig glad i telt som tar liten plass på bakken, nettopp fordi det er så mykje enklare å finne teltplass. Om det stikk opp ein stein i forteltet gjer sjølvsagt ikkje noko, men ein bør ikkje plassere teltet slik at teltduken gnissar mot stein, for då er det slite hol på duken på veldig kort tid, i alle med så tynn teltduk som dei telta du har vurdert. På snø er dette mykje enklare, for då kan ein enkelt planere ut akkurat så stor plass som ein har bruk for.

Så er det velg om korleis ein vil organisere seg inne i teltet. Telt med bare eit rom, altså ingen yttertelt, men god plass i innerteltet, er forsåvidt enkelt å leve i, ettersom teltet ikkje er delt, og alt er innanfor myggnettingen. Du ser fleire skrive at dei ikkje savnar yttertelt. Det er bare spørsmål om valg av korleis ein brukar tilgjengeleg plass

Telt med fleire rom, altså innertelt og 1 eller 2 yttertelt, er oppdelt, og ein må forhalde seg til at noko må vera her og noko må vera der for å få plass til alt. Men det gjer det også enklare å ha ting godt adskilt. Og det er slik eg etter kvart har funne ut at passar meg best, i alle fall sumarstid. Eg brukar eit telt med lite innertelt, bare så vidt stort nok til å ligge sjølv. Eg tar bare med meg turre klede og anna turt utstyr inn i forteltet. Sekken, støvlar, ytterklede og eventuelle andre våte/fuktige klede har god plass i ytterteltet. Det er slik eg har valgt å organisere meg i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt opp til deg, hvilke type turer du kommer til å gjøre mest av,  og dine teltrutiner.

Med barn på tur så fyrer jeg opp brenneren konsekvent utendørs om jeg ikke har stort fortelt (og når det fyres i fortelt har barna streng beskjed om å holde seg inne i innerteltet). Noen turer foregår allt utenom soving utendørs, da er det ikke behov for fortelt. Andre turer,f.eks. på høsten når duggen legger seg som et teppe utendørs, så kan det være ok å holde utstyr noenlunde tørt i forteltet. På vinteren er forteltet et kjekt sted for matlaging og samlingpunkt for litt besøk. Andre turer er det minst mulig grunnflate på teltet som gjelder. To innganger sørger for god gjennomlufting i sommervarmen. Osv. Osv.

Det finnes ikke et telt som er best til allt, Tenk igjennom hva som blir hovedbruk, og gå for det som er best til det.

Jeg bruker allt fra enduks kuppeltelt "kokong" style, selvstående kuppeltelt med to små fortelt, og tunelltelt med stort fortelt. Type tur bestemmer teltvalg. (Det er ikke selvsagt at man har muligheten til flere/mange telt, men da er det greit å ha et tenkt igjennom hva det skal brukes mest til før man velger type telt.)

558768017_Endukscombo.jpg.5ec60eab70c057812e6a5d0f249ba64f.jpg

638517173_Kuppelcombo.jpg.a8202687624ad43efbdc5a1fde8026af.jpg

VInter-2.jpg.66bbf0423d023f814bf94ad4cff7306a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Stort fortelt er ❤️❤️

Nå har jeg endog laget meg et sitteunderlag som passer perfekt i trappa, så man kan ha sitteplass der mens man koker eller ordner i kjøkkenet, og det frigjør plass til flere som kan få plass inne i teltet. Hadde det ikke vært så tungvint og sølete så hadde jeg laget grop i forteltet også om sommeren ;-)



985986075_Arcticflies-2020-04-1910_05_56.thumb.jpg.501caf69a8073e2b2448ff3e5f3f2fbb.jpg



1989305416_Arcticflies-2020-04-1820_06_32.thumb.jpg.ca605155190f8f2a968619560d83b6f1.jpg

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.