Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av pulk


Even Værnes

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 år senere...
On 2/5/2020 at 5:21 PM, foroll said:

Jeg har gått i flere dager med tungt lastet Parispulk med hjemmesnekret elrør-drag uten at det har veltet én eneste gang, og jeg har hatt 9 velt på 400 m mellom ei hytte og en bil når noen sære kolli skulle fraktes. Med litt fornuftig pakking er det altså ikke noe stort problem å få den tilstrekkelig stabil, men det skal ikke mye til før den velter om den først er dårlig pakket.

Ikke erfaring med noen andre pulker, men jeg vil påstå at Parispulk kan bli krevende liten for 14 dager, ihvertfall om man har med litt luksus.

Samme her. 11 dager på vidda med pariser og hjemmesnekret elrlr-drag. Én velt under hele turen og det i nedoverbakke. Men, jeg har heller ingen erfaring med andre pulker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer til dette med velting; har både en Fjellpulken Veteran og Parisbrett, og fant i tillegg en gammel blå Segebaden pulk i en gjenbrukskontainer. 

Den dårligste erfaringen har jeg med Fjellpulken, den er akkurat for bred til å gå i skisporet og blir da gående konstant skrått, helt til en ujevnhet ekstra bidrar til å bikke den over, og da er all nitidig pakking og planlegging av tyngdepunkt uansett forskjøvet. Så må drag av, gå tilbake rette opp og gå fram igjen, koble på og gå videre... God og ikke minst stram pakking kan riktignok bidra til at det fungerer. 

På parisbrettet bruker jeg tau til å stramme med, ikke strikk - har prøvd - og det ble for slapt og lite tilpasningsdyktig. Fordelen med Parisbrett og taudrag om det velter er at det bare er å snu og gå tilbake. Evt ha så mye flaks at det velter 360 grader i skrått terreng... Og sidekantene som stikker ut ser ut til å stablisere i dype skispor, selv om den går skrått der også. 

Segebadenpulken er av en eller annen grunn den mest stabile, jeg tror det skyldes at dragfestene sitter lenger inn på pulken, slik at bøylen på draget stabiliserer på hver side. 

Når Fjellpulken en gang er utslitt blir det nok sånn sett en Segebaden som visstnok skal holde i hundre år og være reparerbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men jeg kan jo dele erfaringen her likevel etter å ha gått ca. 200+km med Fjellpulken Xcountry 118 og stivt drag i år.

Jeg er ikke noe særlig god på ski, spesielt ikke nedover. Etter å ha sett andre på tur med taudrag har jeg bare blitt mer fornøyd med stivt drag. Pulken er "alltid" rett bak deg, aldri noe å lure på. Den velter heller aldri med mindre jeg kløner meg bortover i en altfor bratt skråning fordi jeg ikke turte å kjøre rett ned.

Staget kan riktignok ryke, og det tydeligvis ganske lett om du som meg ikke er så god på nedoverkjøring :D

Fra påskens Hardangervidda-kryssing gikk det litt vel fort for seg ned til Hellevassbu. Med flatt lys og skumring var det vanskelig å se konturene av landskapet. Én ufoventet hump og jeg var rett på trynet med pulken i bråstopp. Staget knakk selvfølgelig mer eller mindre tvært av. Heldigvis fikk vi nødfikset dette med litt Macgyver-skruing og en mengde teip. Nok til å avslutte turen i mål i hvert fall, uten noen store nedkjøringsstunt.

På fremtidige lengre turer med pulken og stivt drag blir det nok å ta med to korte brøytestikker e.l. og mer tape for nødfiksing.

IMG_8068.JPG.db5b87fac4ad72ee4627ad4c8b2bbf5d.JPG

C7322EA0-7CBB-487D-A45E-31332B66E8E3.thumb.jpg.83a232bc2011c26c872570e188609700.jpg

IMG_8077.thumb.JPG.97de910a34db47d93bb7061243098967.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, sneakyowl said:

Gammel tråd, men jeg kan jo dele erfaringen her likevel etter å ha gått ca. 200+km med Fjellpulken Xcountry 118 og stivt drag i år.

Jeg er ikke noe særlig god på ski, spesielt ikke nedover. Etter å ha sett andre på tur med taudrag har jeg bare blitt mer fornøyd med stivt drag. Pulken er "alltid" rett bak deg, aldri noe å lure på. Den velter heller aldri med mindre jeg kløner meg bortover i en altfor bratt skråning fordi jeg ikke turte å kjøre rett ned.

Staget kan riktignok ryke, og det tydeligvis ganske lett om du som meg ikke er så god på nedoverkjøring :D

Fra påskens Hardangervidda-kryssing gikk det litt vel fort for seg ned til Hellevassbu. Med flatt lys og skumring var det vanskelig å se konturene av landskapet. Én ufoventet hump og jeg var rett på trynet med pulken i bråstopp. Staget knakk selvfølgelig mer eller mindre tvært av. Heldigvis fikk vi nødfikset dette med litt Macgyver-skruing og en mengde teip. Nok til å avslutte turen i mål i hvert fall, uten noen store nedkjøringsstunt.

På fremtidige lengre turer med pulken og stivt drag blir det nok å ta med to korte brøytestikker e.l. og mer tape for nødfiksing.

IMG_8068.JPG.db5b87fac4ad72ee4627ad4c8b2bbf5d.JPG

C7322EA0-7CBB-487D-A45E-31332B66E8E3.thumb.jpg.83a232bc2011c26c872570e188609700.jpg

IMG_8077.thumb.JPG.97de910a34db47d93bb7061243098967.JPG

Hehe, nedfarten til Hellevassbu i år var jo rene kulekjøringen! Jeg er heller ikke noe særlig god i nedoverbakker og med det flate lyset som kom i løpet av påska, så var det ekstra krevende å navigere seg ned bakkene. Gikk på trynet noen ganger, kan man si ;) Selv hadde jeg med noen gamle teltstangledd som jeg tenkte jeg kunne teipe fast rundt et evt. brudd på draget. Slapp heldigvis det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (2 minutter siden):

Hehe, nedfarten til Hellevassbu i år var jo rene kulekjøringen! Jeg er heller ikke noe særlig god i nedoverbakker og med det flate lyset som kom i løpet av påska, så var det ekstra krevende å navigere seg ned bakkene. Gikk på trynet noen ganger, kan man si ;) Selv hadde jeg med noen gamle teltstangledd som jeg tenkte jeg kunne teipe fast rundt et evt. brudd på draget. Slapp heldigvis det. 

Mhm! Teltstangledd var for så vidt ikke dumt. Det har jeg jo med som backup uansett. I værste fall kan sikkert de vanlige teltpluggene også brukes. De har jeg jo flust av med på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (2 timer siden):

 

Segebadenpulken er av en eller annen grunn den mest stabile, jeg tror det skyldes at dragfestene sitter lenger inn på pulken, slik at bøylen på draget stabiliserer på hver side. 

Jeg har brukt en eldre segebadenpulk i flere år. Jeg måtte sette på nye fester lengre framme til fjellpulkendrag.

Men jeg har kjørt så hardt med denne pulken at den hopper avgårde og plastkassene inni pulken knuser. Jeg har dratt den gjennom snødekt steinrøys og over røtter. Den legger seg over på kant, men har aldri veltet en eneste gang. Den går tilbake på rett kjøl uansett.

Den har også messigmeier, så i skrått terreng og kraftig vind på skaren sklir den ikke sidelengs, selv om meiene gir litt dårligere glid enn plast på enkelte typer føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (47 minutter siden):

Jeg har brukt en eldre segebadenpulk i flere år. Jeg måtte sette på nye fester lengre framme til fjellpulkendrag.

Men jeg har kjørt så hardt med denne pulken at den hopper avgårde og plastkassene inni pulken knuser. Jeg har dratt den gjennom snødekt steinrøys og over røtter. Den legger seg over på kant, men har aldri veltet en eneste gang. Den går tilbake på rett kjøl uansett.

Den har også messigmeier, så i skrått terreng og kraftig vind på skaren sklir den ikke sidelengs, selv om meiene gir litt dårligere glid enn plast på enkelte typer føre.

Jeg trengte ikke å flytte for å bruke Fjellpulkendraget, men det er jo sikkert ganske mange modeller fra Segebaden, uansett var det et fint funn til null kroner. Men jeg angrer bittert på at jeg ikke var obs på Segebaden da vi kjøpte barnepulk for noen år siden, for det ser ut til å være vel så hensiktsmessig som Fjellpulken i tillegg til miljø og bærekraftaspektet til Segebaden. (men nå er det beste å slite ut det man har og tenke vettugt neste gang.)

 

Pulk.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (1 time siden):

Jeg trengte ikke å flytte for å bruke Fjellpulkendraget, men det er jo sikkert ganske mange modeller fra Segebaden, uansett var det et fint funn til null kroner. Men jeg angrer bittert på at jeg ikke var obs på Segebaden da vi kjøpte barnepulk for noen år siden, for det ser ut til å være vel så hensiktsmessig som Fjellpulken i tillegg til miljø og bærekraftaspektet til Segebaden. (men nå er det beste å slite ut det man har og tenke vettugt neste gang.)

 

Pulk.PNG

Den ser helt lik ut min, bare at min har popnaglet messingmeier der skinnene stikker ut.

Jeg husker ikke hvorfor jeg satt på nye fester til fjellpulkendraget. Jeg tror det var fordi fjellpulken sitt drag var tykkere enn segebaden, og ikke passet inn i krokene. Men jeg kunne i så fall bare filt ut krokene til større diameter. Nåvel, det fungerer helt ypperlig sånn det er :)

Mulig denne pulken er såpass veltesikker pga. den er formet som en litt smal rank båt.  I motsetning til mer stabile flatbunnede båter som plutselig kantrer når de blir presset for langt, så går denne tilbake på rett kjøl. Uansett hva det er, så fungerer det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

[Staget kan riktignok ryke, og det tydeligvis ganske lett om du som meg ikke er så god på nedoverkjøring]

[På fremtidige lengre turer med pulken og stivt drag blir det nok å ta med to korte brøytestikker e.l. og mer tape for nødfiksing.]

IMG_8068.JPG.db5b87fac4ad72ee4627ad4c8b2bbf5d.JPG

C7322EA0-7CBB-487D-A45E-31332B66E8E3.thumb.jpg.83a232bc2011c26c872570e188609700.jpg

IMG_8077.thumb.JPG.97de910a34db47d93bb7061243098967.JPG

På lengre turer har jeg alltid med ett taudrag i tillegg i tilfelle draget skulle ryke., men foreløbig har jeg ikke fått bruk for det. Ett 6 mm tau og ett par lette karabinkroker er alt som skal til (man tager hvad man haver), det veier ikke mye og tar like mye plass som to epler. Så kan man evt. bytte til taudrag underveis om man vil leke seg litt med å prøve ut det også, f.eks. på lange flate partier.

Men det er ingen erstatning for teip, det kan brukes til så mangt. Og som en vis mann en gang sa: "Evig varer kun det teipede". Muligens samme person som sa: "midlertidig blir ofte permanent". 

(Hvor mange ting har ikke blitt teipet "midlertidig") :lol: 

Endret av Marius Engelsen
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.