Gå til innhold
  • Bli medlem

Giftige avgasser ved fyring i telt


tællekællen

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått med meg at mange her bruker renset bensin som valg av brensel vinterstid. Jeg har trodd at renset bensin er det beste med tanke på giftige gasser, men jeg kom over noe på internett, som hevder at parafin er det beste å fyre i teltet med. Renset bensin må man ikke bruke da det avgir mye mere gasser en parafin :wink:

Runegutt kunne kanskje utdype dette mer.....

http://naturtips.no/Filer_kunnskap_utstyr/vislar.htm#Parafin

post-1825-133474437942_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal lese en gang til. Det står at bensingass er meget brannfarlig. Her er det noen som er forutintatt.

PS, med unntak av Coleman og liknende brennere, vil også en bensinbrenner kreve forvarming.

Å fyre med 111T uten forvarming vil bli svært spennende, uansett drivstoff.

Å Legge en stein på primussen er nærmest idiotisk, fordi du senker forbrenninhgstempraturen, og øker CO mengden betraktelig.

Ikke spesielt smart i teltet nei.

Vanlig bilbensin, derimot har ingenting i telt å gjøre. Den innholder alt for mye "lurium" som kan gi leverskader o.l

Spesielt er stoffet Benzene giftig. Miljøbensin er laget for folks helse, slik at de overlever å klippeplenen etc.

Sprit, kan også brukes i telt. Du kan f.eks bruke kokeapparat av typen Origo, og Origo Heat Pal. Dette er meget seriøse spritbrennere.

HeatPal er rimelig veltesikker også.

Forbruket er høyt, det er det som er mest negativt med sprit. Origo har regulator,kan justeres meget pent.

Håper du finner svaret greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen runegutt

du har nok rett, men jeg hang meg opp i følgende setning på den siden "Apparater som bruker renset bensin avgir giftig gass. Brannfaren er dessuten også for stor."

Nå vil det vel "Gasse" uansett om en bruker parafin eller renset bensin, bare lurte på hva som var sikrest...(vi har vel alle sett monsen`s dvd der han drar rundt på en haug med parafinflasker :) )

Har kjøpt meg Primus Omnifuel og er kjempefornøyd så langt. Fyrer med Renset bensin fra Statoil (etter å ha lest innleggene dine)

I pakka fulgte det med en instruksjons dvd, og der benytter de renset bensin til forvarming. Er det noe forskjell på å bruke det kontra kondens fjerner som jeg vet du anbefaler?

På dvd`n bare pumper de driftstanken 15-20 ganger og slipper litt drivstoff ut på "primingpadden"

og tenner på. virker bare litt mer lettvint enn å ha med egen flaske med kondensfjerner :wink:

Men hvis forvarminga blir bedre med kondensfjerner, vil jeg benytte dette..

Som du sikkert skjønner er jeg ganske fersk med multifuel :)

håper du tar deg tid til å svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å forvarme med bensin, det soter bare mye mer.

Synes du ikke sotet er problem, så bruk bensinen.

Den farlige avgassen fra miljøbensin, er hovedsakelig CO og CO2

Den vil være der også ved bruk av parafin.

Det jeg merker, er at hvis jeg bruker Optimus 111 med stillebrenner, får jeg ei fantastisk hodepine når jeg fyrer med parafin i teltet, mens jeg unngår denne med bensin. Grunn er sannsynligvis at bensinen forbrenner bedre= lavere CO nivå.

Optimus 111 med god gammel bråkebrenner gir ikke hodepine, bare hørselsvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kondensfjerner er i hovedsak isopropanol, forøvrig det samme som en del lastebiler etc bruker som avfukter for trykkluft til bremser etc.

Isopropanol soter mindre enn bensin, parafin etc, men mer en rødspriten fra Biltema.

Til forvarming kan kondensfjerner være helt ideelt, ikke minst p.g.a den hendige lille flaska.

Jeg bruker det jeg har i den flaska, enten det er isopropanol, røsprit, eller tresprit.

På Nova'n forvarmer jeg med parafin, soten er brent bort før kaffen er klar.

Jeg snakka med en som sverget til gamle Optimus 00, han forvarma alltid med do-papir og parafin, så slapp han å dra på en ting til. image002.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.