Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skjer egentlig når ringer etter hjelp over satellitt?


Anbefalte innlegg

Noen av oss har med oss nødpeilesendere på tur. Færre av oss har med satelittelefon. De aller fleste jeg har møtt på tur, har med SPOT. Men jeg har ikke pratet med noen som faktisk har vært nødt til å trykke på SOS-knappen, eller blitt nødt til å ringe etter hjelp med en satellittelefon. Heller ikke å skru på og bruke en nødpeilesender.

Er det noen her inne som har havnet i en sånn situasjon? Og kan fortelle litt om hva som gjorde at man måtte be om hjelp, når hjelpen kom, og hvordan de kom? Hvor lang tid tok det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo delt en historie her tidligere, hvor en av brukerne på forumet her, utløste inreachen sin ved et uhell...

In reach sin Inreach

Jeg har heldigvis ennå ikke havnet i en situasjon der det har vært aktuelt å trykke på min, men  synes det er greit med den ekstra tryggheten jeg føler på ved å ta den med meg på tur.

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i den situasjon å ha hatt bruk for min satellitt -telefon i en "nøds-situasjon. En litt "artig" opplevelse. Jeg har laget et innlegg om "saken".

Kort: Det er ikke en selvfølge at Hovedredningssentralen stiller med "resurser". De vurderer hvert enkelt oppdrag for seg, i forhold til tilgjengelighet og behov.

Eller er det viktig å presentere ser. Gi en kort fremstilling av skaden og behovet. Og ting tar tid. 

For vår del løste situasjonen seg da vi "presenterte" oss som "offisielle" personer (tilsyn på turistforeningshytta) og fikk forklart at vi umulig kunne hjelpe den skadde til vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.