Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel militær sovepose. Brukbar til noe?


Anbefalte innlegg

Svigers hadde en gammel militær sovepose på loftet som de ikke trengte. Jeg tok gjerne imot, tenkte la ungene sitte i den i pulken. Men lurer litt på om den kan være brukbar til noe mer? Noen som har erfaring med hvor gode / dårlige disse er? 

Finner ikke noen slags merking / modellbetegnelse, kan si følgende: 

  • Gammel, sikkert minst 20 år, husker jeg lånte den en liten tur sommeren for ca 15 år siden....  
  • Fiberpose med tilhørende yttertrekk og sentrert glidelås. 
  • Veldig romslig, bortsett fra hodedelen som i prinsippet er ei hette. 
  • Yttertrekket i bomull kan knytes(!) på med snorer i maljehull. 
  • Når den rulles med yttertrekket på, kommer den inni hodeenden på trekket, denne er nok vanntett, minner mest om nylon. Låses i posisjon med hemper. 
  • Generelt rikelig med knapper, snorer og hemper overalt, i kjent militærstil ;-) 
  • Har ikke veid den men tipper minst 3kg inkl trekk. Men ikke spesielt tykk så tror neppe dette er en vinterpose? 

Artig å høre om noen kjenner til disse posene og har brukt dem til aktivt friluftsliv. Vurderer å teste den med en 3-sesongs dunpose inni for å se hva den er god for. Alderen trekker muligens litt ned ift effekt, men artig å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Forsvaret er avhengig av å ha èn universalpose som kan brukes av ulike type styrker og enheter gjennom hele året. En del spesielle avdelinger (spec-ops, jeger, oppklaring osv) har formodentlig litt bedre utvalg av poser. Nå nattfyres det stort sett i teltene om natta, så krav til pose som tåler -35 er det normalt ikke. MIn erfaring med Forsvarets poser (jeg har brukt både den på bildet, og en nyere fra Carinthia) er i allefall at de er et helt OK kompromiss på alt. Har ligget greit i forsvarspose ned mot 10-15 blå (ullundertøy + balaclava på). De tredelte posene med fargekoder er et helvete å koble sammen hvis du ikke kan det eller gjør det under instruksjon. Ellers er de bunnsolide og tåler røff behandling. Grove glidelåser på de variantene som har det (Carinthia bl.a) Konstruksjonen skiller seg ellers mye fra det du finner i sportsbutikken med stropper, hemper, tredeling osv. Vi har faktisk en enda eldre forsvars-pose på hytta, med saueull innvendig. Den er meget lun og varm, men ikke noe du putter i ryggsekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.