Gå til innhold
  • Bli medlem

Beregning av tid og kilometer


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er vant med dagsturer og noe overnattinger på en natt, men har nå lyst til å gå lengre turer, helgeturer og ukesturer, der en både kombinerer telt og evt hytte. Det jeg nå lurer på nå som jeg ser på ruter og planlegger, hvor lang tid bruker en ca på kilometeren? Klart at det handler om tempo og terreng, men hva planlegger du etter? Hvor langt er "normalt, fint" å gå hver dag, både timer og kilometer? Full visshet at det er individuelle svar, men vert greit å hørt et utgangspunkt og sånn ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 km/t går når man har svak utforbakke og hjemlengsel, mer realistisk er 2-3 km/t. Ang distanse så føler jeg at under 10km kanskje blir litt snaut når dagen skal brukes til å gå, 10-20km er ofte sånn passe, og over 20 km blir gjerne litt drøyt (men langt fra umulig). Mye avhenger selvsagt av være, føre, terreng og ikke minst hvor mange timer man setter av til å forflytte seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil man finne mye variasjon, men normalt regner jeg 3-4 km/t (saktere med mye oppoverbakker, og tilsvarende fortere hvis det går nedover). Hvor langt man selv er komfortabel med å gå kommer jo an på mange faktorer (form, alder, kondisjon, styrke, føre, vekt på sekken mm.), men har inntrykk av at mange av de vanlige dnt-rutene er på mellom 15 og 25 km. Mitt beste tips er vel egentlig bare å prøve seg litt frem på egenhånd, så får man raskt et inntrykk av hvor langt man foretrekker å bevege seg per dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori: Når jeg planlegger bruker jeg 3 km pr. time + 1 time pr. 300 høydemeter, lurer på om det var i Friluftsliv - en dannelsereise (Nils Faarlund) jeg leste denne ...
Praksis:  Har all verdens tid og går ikke fortere enn at jeg alltid har tid til å ta et bilde ;) (og er til generell irritasjon for alle som har det travelt med å komme frem) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver stort sett å unngå de letteste traseene, og kommer ofte ut i ulendt terreng. Har sjelden noe mål for dagen. Stanser hvis jeg finner et spennende vann eller andre fine steder. Slik unngår jeg å treffe folk, og har følelsen av å gå i relativt urørt natur. Bruker ofte minst 4 timer på en mil. Kan derfor også være i bevegelse 12-14 timer på en dag.

Poenget er: Hastigheten avhenger av hva slags tur du er ute på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor fort eg går, er totalt irrelevant for andre å planlegge etter, så det svarer eg ikkje på. Det er også veldig avhengig av terreng og vegetasjon. Eg har erfart at eg går mellom halvannan og dobbelt så lange dagsetapper på Hardangervidda enn i heimlege fjell.

Det som derimot er så fint med å ha telt i sekken, er at ein ikkje treng planlegge. Ein kan gå akkurat så langt og så lenge som ein sjølv føler for, og slå leir når ein er lei av å gå. Så fortsett ein dagen etter. Dersom du legg opp dei fyrste turane på denne måten, og så studerer kartet i ettertid, vil du raskt finne ut kor lange dagsetapper som er passe for deg.

Endret av Skal bare...
kommafeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt DNT sine angivelser mellom hyttene for det området du planlegger tur i. Da har du en veldig god indikasjon. På vinteren avgjør i tillegg snø/spor/utstyr veldig på tidsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Går ofte rundt 4km/t men hviler meg ned til 3 i snitt ish..  Går seg som regel til(opp i snittfart) på en ukes tur. Beste for sjela er og starte tidlig og passe hardt og kontrollere inn til middag Kl sju om man går fra hytte til hytte. Går en med telt så er det jo litt mere variasjoner, detta skal jeg finna ut av I sommer..😂 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være alt fra 4-5km/t på gode stier uten stigning og ned til under 500m/time i områder med tett kratt, grovt steinyr mm. DNT sine rutetider kan være en indikasjon, der disse finnes. I god form klarer jeg stort sett disse (gangtid uten pauser) med full oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.