Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposen passer ikke i sekken!


sarawm

Anbefalte innlegg

Hei. Skal på telttur denne helga, og har i den anledning lånt en vintersovepose av lillesøsteren min, "mammut tyin miti 5-season", som går ned mot -25C tror jeg. Eneste er at den er sinnsykt stor! Tenkte å bare feste den utenpå sekken, men har lest at man ikke burde gjøre det mtp vektfordeling... Har en egen sovepose som er litt mindre (men ikke like liten som på noen av videoene jeg har sett), "brandsdal desert 300", hvor 0 står comfort, og -5 comfort limit. Det er meldt ca. -3-4C der jeg skal, og vurderer dermed å ta med den litt mindre. Ville det vært dumt? Eller går det egentlig greit å ta med den andre, men utapå? (Jeg skal ikke ha med så mye, så det er ikke det at det ikke blir plass til alt, men jeg får den rett og slett bare ikke oppi sekken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fest den på utsiden, under sekken eller oppå. Jeg ville nok gått for for den store av de, da det fort kan bli litt kaldere en meldt og en gammel pose med 0 i comfort tåler nok mindre. 

Veldig kjedelig å fryse på nattan :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bendikb skrev:

Fest den på utsiden, under sekken eller oppå. Jeg ville nok gått for for den store av de, da det fort kan bli litt kaldere en meldt og en gammel pose med 0 i comfort tåler nok mindre. 

Veldig kjedelig å fryse på nattan :)

Ja, er redd for å fryse, så tenker det er bedre å være på den sikre siden. Problemet er da at jeg ikke vet hvordan jeg skal få festet liggeunderlaget også utenpå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sarawm skrev:

Ville det vært dumt?

Er du frysen av deg?

Hvis ikke burde det gå fint om du tar med deg godt med klær. Dunjakke, godt med ullundertøy, varme sokker. Har du en Nalgene-flaske kan du koke opp noe vann og ha i den for å få litt ekstra hjelp til å få opp varmen i starten.

Ellers må jeg si. Det kjedeligste ute på tur er å fryse om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den varrme, stapp den i en sort søppelsekk og dytt dette oppi sekken. Så stapper du resten av det du skal ha med deg oppå der. I stedet for å komprimere soveposen med soveposetrekket, lar du da soveposen komprimeres av det du ellers stapper oppi sekken. Alternativt dropper du søppelsekken, eller stapper alt det andre også oppi søppelsekken. Da får du plass til alt, og du får faktisk utnyttet plassen i sekken bedre enn hva du gjør om du på død og liv skal bruke soveposetrekket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal gå langt og dette er noko du ofte gjer bør du skaffe deg ein større sekk eller eventuelt ein eigen vinterpose av dun. 

Viss du skal gå relativt kort i lett terreng er det jo heilt greitt å henge den utanpå. 

**
Viss du berre skal overnatte ein natt så overlever du jo også ei natt utan søvn (viss du velger den tynne soveposen og fryser og ikke får sove) 

Generelt: Det finst nokon på dette forumet som er litt vel glad i kjøpe nytt og fancy utstyr (eg er kanskje blant dei), men det er også mogleg å falle i den motsatte fella at ein rett og slett ikke har godt nok utstyr for den turen ein ønskjer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Et år har gått, og jeg har enda ikke fått kjøpt meg en sovepose for å komme meg ut på vinteren/tidlig vår/i perioden som er nå. Vil rett og slett forlenge sesongen fra og med iår!
Jeg fryser forholdsvis lettere enn gjennomsnitt, så jeg vil gjerne ha en sovepose som gir meg god varme + at jeg elsker praktiske løsninger!

Ifjor fant jeg denne til Kr 9 999,-, på en rekke sider, men ser nå at jeg kan få denne til Kr 6 649,-.
Ser at den nå har vunnet  "Backpacker Editor's Choice award" noe som jeg mener den ikke hadde ifjor.. 

Eneste som gjør at jeg sikler på akkurat denne er fordi at den har den praktiske løsningen med armer, og nå vurderer jeg den på ordentlig da den er satt ned 3300kr.. 
Hva tenker folket her inne? Skal jeg bare bestille så jeg kommer meg ut på tur fremover eller skal jeg kjøpe en annen vinterpose? 

https://www.thermarest.com/ie/sleeping-bags-and-quilts/fast-and-light/polar-ranger-20f-30c-sleeping-bag/polar-ranger--20.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.