Gå til innhold
  • Bli medlem

Packrafttur m/hund - pakkeliste på 10kg - trenger innspill


Thomas E

Anbefalte innlegg

Driver og dagdrømmer om sommer-/vårturer og er i prosess for å skaffe meg packraft før sesongen. Har foreløpig landet på en Kipara 270, og tror det skal være en grei størrelse for meg og hunden. Hun er Eurasier og rundt 23kg. Jeg er 179, slank og myk, så jeg er ikke så veldig kresen på plass. Har lite erfaring med lengre packraft-turer. Har en liten Klymit LWD fra før av jeg har brukt til å krysse vann med på soloturer, men ikke som hoved-fremkomstmiddel.

Jeg hadde et mål om å holde meg under 10kg basis-vekt (altså eks. mat/drikke/consumables), pluss en luksuskategori, og under 20kg totalt i sekken m/hundeutstyr (som jeg nok må bære en del av denne sesongen da hun ikke er vant til kløv). Det ser ut til at jeg vil klare det. *fingers crossed*

Pakkelista er ganske satt, men ønsker gjerne tilbakemeldinger på packraft-/hunde-spesifikt utstyr. Alt som er stjernemerket er fortsatt ikke kjøpt inn.

Pakkeliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro Kipara 270 er et bra valg til dette. Evt 285 som er årest modell av 270 men med lengre rumpe.
Jeg prøvde meg på tur med en Alpacka Liama med en husky på 25 kg og det ble veldig trangt og ubrukelig utenom når det var badetemp i vannet. Brukte dog stor sekk også.
Har tittet litt på raft selv og 270/285 er vel den som er mest aktuell for meg også. Er 187cm men har ikke hund for tiden. Men vet aldri. 

Etter hva jeg har sett av mål så hadde Liama som jeg hadde 124cm indre lengde. En Kipara 270/285 har oppgitt lengde på 170cm så det bør hjelpe bra.
Skulle jeg kjøpt til meg uten å tenke på hund ville jeg nok tatt 250/265 versjon. Men kjekt å ha mulighet siden den Liama jeg hadde ble solgt kjapt da den ikke var praktisk i bruk.

 

Pakklista.
En 230g gassboks veier ikke 230 men 370gr så vidt jeg husker.
Du har vel vanntett ryggsekk der. Ville vurdert en litt større vanntett pakksekk og et par crocs eller noe. SKal du steder med lite gåing og mye padling kan det være greit å slippe ha på støvler i båten. Også inn og ut fra land. Jeg gjorde som regel det og pakket kløven til bikkja og støvlene i en vanntett pakkpose festet bak på båten.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Siggy Stardust skrev:

Om hunden er ferdig utvokst og i grei form i utgangspunktet vil jeg tro den bærer 5-7kg i kløven til sommeren om du starter treninga nå:)

Hunden er i god form, men er "kun" 1,5 år og blir 2 i juli. Jeg kommer nok til å trene på kløv så fort jeg får kjøpt.

29 minutter siden, borgern skrev:

Vil tro Kipara 270 er et bra valg til dette. Evt 285 som er årest modell av 270 men med lengre rumpe.

Jeg har dialog med Kipara, så jeg kan få en Char 2020-modell som er på 270(5cm lenger enn årets modell som er 265), men som mangler noen festepunkter og finne. Den skal være 155cm innvendig, så jeg tror og håper det er nok, uten å være for mye.

30 minutter siden, borgern skrev:

En 230g gassboks veier ikke 230 men 370gr så vidt jeg husker.

Hvis du kikker nøye så har jeg 135g skilt ut som egen vekt (tom gassboks). Bare gjør det sånn for å kategorisere selve gassen som consumable.

32 minutter siden, borgern skrev:

Du har vel vanntett ryggsekk der. Ville vurdert en litt større vanntett pakksekk og et par crocs eller noe. SKal du steder med lite gåing og mye padling kan det være greit å slippe ha på støvler i båten. Også inn og ut fra land. Jeg gjorde som regel det og pakket kløven til bikkja og støvlene i en vanntett pakkpose festet bak på båten.

Ja, ryggsekken er vanntett så jeg er usikker på hvor mange vanntette pakksekker jeg egentlig trenger. Men jeg har egentlig mer vanntette sekker enn det ser ut til. Puten(som ligger i sovekategorien) er vanntett pakksekk på 8.2 liter og "food bag"-en brukes ikke som mat-pose, men den er egentlig bare en vanntett pakksekk med litt tykkere materiale til røffere bruk. Den er på 14 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsvarende båt og på tur hvor vekta teller så kutter jeg ut sete og spraydekk (men jeg ville uansett ha kjøpt disse). For alternativt sete så pakker jeg en del tøy i en pakkpose med litt størrelse og sitter på den. Ikke fyll for mye i den. Da blir den vond å sitte på. Det blir litt vått uten spraydekk, men om man har regnbuksa på så gjør det ikke noe at det drypper fra åra. Og med hund er vel ikke dette aktuelt uansett..

Det er forøvrig veldig enkelt å lime på flere festepunkter der du vil ha dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har en tilsvarende båt og på tur hvor vekta teller så kutter jeg ut sete og spraydekk (men jeg ville uansett ha kjøpt disse). For alternativt sete så pakker jeg en del tøy i en pakkpose med litt størrelse og sitter på den. Ikke fyll for mye i den. Da blir den vond å sitte på. Det blir litt vått uten spraydekk, men om man har regnbuksa på så gjør det ikke noe at det drypper fra åra. Og med hund er vel ikke dette aktuelt uansett..

Takk for tips. Som du kanskje ser hat jeg "antall: 0" på spruttrekket, så det er ordna. Godt tips om å sitte på noe annet. Jeg tenkte litt på det selv, men skeptisk til om det vil skli bort.

For den oppmerksomme har jeg ikke regnbukse i pakklista foreløpig, men en veldig stilfull regn-kilt ;). Bør kanskje revurdere akkurat det valget og få meg en ordentlig regnbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kilten går nedenfor knærne kan sikkert det fungere også, men jeg vil tippe at du vil ende opp med en dam mellom bena etter hvert som vannet samles der? En annen sak er hvordan en kilt er å svømme med. Blir det en diger greie som hindrer bevegelse? Selv om man ikke planlegger å velte så er det greit å ha tenkt gjennom det. 

Du kan jo selvsagt legge kilten i fanget uten å ha den på. Da blir den en form for spruttrekk.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lompa skrev:

Hvis kilten går nedenfor knærne kan sikkert det fungere også, men jeg vil tippe at du vil ende opp med en dam mellom bena etter hvert som vannet samles der? En annen sak er hvordan en kilt er å svømme med. Blir det en diger greie som hindrer bevegelse? Selv om man ikke planlegger å velte så er det greit å ha tenkt gjennom det. 

Du kan jo selvsagt legge kilten i fanget uten å ha den på. Da blir den en form for spruttrekk.

Jeg får prøve. Jeg gadd ikke ta den på i klymit-en ved enkle kryssinger, så har ikke noe erfaring. Den er "svær", men veier ingenting og trekker ikke vann. Ser ikke for meg det blir nevneverdige problemer å svømme i den. Er nok verre med alt det andre av klær. Den er forøvrig rektangulær, ikke sammensydd, så jeg kan lett unngå dam mellom beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av når og hvor turen går, og hvor lange strekk du tenker å padle, så er det veldig greit med ett par tynne neopren hansker. (vanntette hansker)
Når temperaturen er under 10 grader i vannet, så blir i hvert fall jeg kald på hendene etter hvert (og ungene lenge før...)

Så jeg kjøpte inn noen 2 eller 3 mm neopren hansker til både meg og ungene. Har ikke veid de, men veier ikke rare grammene.

Jeg finner de også kjekke å ha på seg når man skal ut av packraften og må ta seg for på steinete underlag. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walle skrev:

Litt avhengig av når og hvor turen går, og hvor lange strekk du tenker å padle, så er det veldig greit med ett par tynne neopren hansker. (vanntette hansker)
Når temperaturen er under 10 grader i vannet, så blir i hvert fall jeg kald på hendene etter hvert (og ungene lenge før...)

Så jeg kjøpte inn noen 2 eller 3 mm neopren hansker til både meg og ungene. Har ikke veid de, men veier ikke rare grammene.

Jeg finner de også kjekke å ha på seg når man skal ut av packraften og må ta seg for på steinete underlag. 

Jeg har brukt sykkelhansker, funker også som gull, men fingertuppene blir kalde dersom det er kaldt i vannet. Neoprenhansker var ingen dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes neoprenehansker er veldig vonde og man mister følelsen med åra. Vanskelig med fisking og andre ting også. Skal jeg bruke noe på hendene så bruker jeg heller muffer som settes rundt åra, og som man putter hendene inni. Disse bruker jeg til vinterpadling i mange minusgrader og kald sjø. Jeg har dem i neporene, men de i lenken er lettere og skal bli mitt neste par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Walle skrev:

så er det veldig greit med ett par tynne neopren hansker

Takk for tips, legger inn vanntette votter. Tror jeg dropper å kjøpe inn noe nytt foreløpig da jeg har noen tynne, vanntette eVent-votter jeg kan ha utenpå hanskene. Veier nesten ingenting, rundt 30 g

7 minutter siden, fjellkaren skrev:

Ser på multitool'et, slik jeg forstår det har det ikke kniv. Er det greit å ikke ha med kniv?

Jeg må ha lagt inn feil type ser jeg. Jeg har nok Style CS for det er definitivt kniv på min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thomas E skrev:

 Har en del barduntråd liggende, men hva bruker dere andre med packraft?

Nå har ikke jeg packraft, men spennreimer er vel ganske vanlig?

Har og sett noen bruke et slags lite lastenett for å bare holde fast sekken. Da kan man og bruke karabinkroker for å henge opp ting som drikkeflaske eller lign så man har lett tilgang til dette foran seg mens man padler :)
Kanskje noe ala dette: 
https://www.skruvat.no/Lastenett-P441840.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Antar du kanskje har repkit til packraften under first aid kit, hvis ikke må du huske det også. 

Jeg bruker pakkreimer med klips for å feste sekken, mest fordi det da er veldig lettvint å få sekken av og på. Hakket mer knotete første gangen du spenner den fast så klart, men etter det trenger du nesten ikke stille mer på de - bare klipse av og på hele turen.

Hvis du padler uten regnbukse og spruttrekk må du nok regne med å bli ganske våt etterhvert. Det samler seg en del vann i bunnen av båten, spesielt i strykene, i tillegg til det som kommer fra åra under padling. En tidvis våt hund i båten gjør neppe saken bedre den heller 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.