Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirvassbu-Skogadalsbøen og området rundt - med hest


-Mari-

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som planlegger turen Leirvassbu - Skogadalsbøen - retur/evt. videre til Vetti sommeren 2007. Litt spesielt for denne turen er at vi skal gå denne turen med hest. Jeg har selv gått ruta Leirvassbu - Skogadalsbøen flere ganger, og mener at der er det fullt mulig å komme seg frem med hester på en dagsmarsj. Det samme gjelder returen.

Hva synes dere?

Så var det den eventuelle ruten videre, til Vetti. Det er lenge siden sist jeg gikk fra Skogadalsbøen og ned til Vetti Gard via Vettismorki, så jeg husker ikke hvordan stien, terrenget er der. Noen som vet? Tror dere det går bra å gå den siste delen på en dag, eller bør man legge inn en overnatting? Tror dere det hele tatt er mulig å komme seg greit ned til Vetti med hest?

Jeg trenger tips og råd :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er flott at du/dere bruker hest i fjellet, sikkert en fantastisk måte å nyte friluftslivet på både for dere selv og følgesvennen. Dessverre er jeg ikke nok kjent til å gi deg noe svar, og jeg syns det er rart du ikke har fått svar allerede. Normalt blir innlegg og spm vedr dette området "nedrennt" av folk som vil hjelpe til med tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

eg har aldri vore til fjells med hest, men reknar med at Leirvassbu-Skogadalsbøen går greitt som ein dagsmarsj.

Stien frå Vettismorki ned til Vetti er bratt, men var vel stølsveg tidlegare, og då må vel både hestar og kyr ha kome seg både opp og ned? Eg ville tru at det går greitt, men det kan jo vera lurt å ta kontakt med Vetti gard, for å høyra kva dei trur om det heile.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har som sagt ikke gått ruta fra Skodadalsbøen til Vetti på mange år, derfor jeg spør.

Håper på å finne ut av det, for vi ser virkelig frem til denne turen. En litt uvanlig måte å nyte stillheten i fjellet på kanskje, men veldig trivelig og miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok være rimelig trygg på deg selv og hesten skal du ned stien til Vetti. Det er vel helst terreng for en Fjording tenker jeg. Hesten bør heller ikke være lettskremt for da kan det gå riktig ille. Det har jo forulykket en kar ned den stien uten hest, så man skal ikke så mye utenfor stien (som til tider er svært bratt) før man kan få et fatalt fall. Kanskje Hjelledalen og Hjellegaldane er mer egnet, men aner ikke hvor bratt og utsatt det er ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet får du garantert svar på hos Statens naturoppsyn for Jotunheimen og Utladalen landskapsvernområde, nærmere bestemt hos Rigmor Solem. Hun er ihuga hestejente og bruker hest i jobben. (Hun er fra Surnadal, og dessverre spurte jeg henne ikke om myrene i Folldalen før vi tok med ungene og en fjording gjennom Trollheimen for noen år siden. Myrene er ikke ideelt hesteterreng...)

Lenge siden (1990...) jeg gikk Vetti - Skogadalsbøen (dvs. vi tok avstikkeren ned til Vormeli - det er IKKE en tur med hest!), tror en vant fjording eller islandshest vil takle det, men som sagt, spør Rigmor og ikke stol på det jeg sier her. Rigmor er veldig godt kjent her, bl. a. sentral i Avdalen-prosjektet.

Kontaktopplysninger på http://www.dirnat.no/vang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo forulykket en kar ned den stien uten hest, så man skal ikke så mye utenfor stien (som til tider er svært bratt) før man kan få et fatalt fall.

Og det var jo for sikkerhets skyld bonden på Vetti, som en skulle tro kjente stien og farene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 35 år siden ble gods og mat transportert med hestekløv fra Årdal til Skogadalsbøen gjennom Utladalen, så det skulle vel være mulig å komme fram med hest også i dag?

Slingsby har også åket med hest over Keisarpasset og fram til Vormeli på vinterføre.

Da spørs det om det ikke er Hjelledalen som er benyttet. For Årdal-Skogadalsbøen via Vetti eller via Stølsmaradalen (med hengebroa av paller og de bratte bakkene opp der) er vel ikke særlig egnet for hester. Via Keisarpasset er vel greit nok, men ikke hvis hun skal fra Leirvassbu til Vetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det om det ikke er Hjelledalen som er benyttet. For Årdal-Skogadalsbøen via Vetti eller via Stølsmaradalen (med hengebroa av paller og de bratte bakkene opp der) er vel ikke særlig egnet for hester. Via Keisarpasset er vel greit nok, men ikke hvis hun skal fra Leirvassbu til Vetti.

Det er selvfølgelig mulig, for møtet var om lag ved Fleskedalen, og jeg antok bare det var fra Årdal :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.