Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til nytt, lett å billig telt.


SondreW

Anbefalte innlegg

Hei. 

Trenger ett nytt telt ettersom jeg har måtte se meg nødt til og selge mitt gamle naturehike cloud UP 2 

NH15T002-T_1.jpg.6ba300a908fc4351979371dd6081da4a.jpg

 

Ble lei av å ikke kunne strekke meg ordentlig i teltet selvom der egentlig passet meg ganske bra. 

Teltet veide 1.55 kg med alt oppi. 

 

Så, har desverre ikke råd til ett hilleberg telt akkurat nå men er det noen som har tips til ett telt som både er 

- Lett 

- Billig

- Langt nok til at jeg på 1.93 kan strekke meg ordentlig. 

- Skal ha plass nok til meg å en medium størrelse hund 

- Helst kuppeltelt, iallefall selvstående 

- Kanskje noen smarte løsninger, er glad i de 

Tar imot gode tips :)

 

 

Endret av SondreW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, Tiur3 skrev:

Kanskje se på denne, selv om det er en såkalt gapahuk og den heller ikke er selvstående. Men billig sommertelt - er det. :)

https://www.magasinet.no/friluftsliv/telt-og-lavvo/gapahuk-og-tarp/dovrefjell-backpacker-pro-ii-gapahuk-gronn

Så kul ut den men er nå ikke helt det jeg er ute etter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/cloudpeak-4-sesongstelt

Kopi av Hilleberg Allak2

 

Eller kanskje dette? det er litt lengre innvendig.

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/star-river-4-sesongs-telt

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/mongar-2-15d-1-6-kg

 

Er mye billig kinatelt der ute, kvaliteten skal vist ikke være så ille, iallafall det jeg har sett av reviews på youtube., men jeg har ingen erfaring med noen av disse...

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, PTG skrev:

billig, lett og kvalitet -> velg to.

Trådtittelen er jo bokstavelig talt "billig og lett", så det har han allerede gjort.

@SondreW, i prisklassen 2k kan det være verdt å sjekke bruktmarkedet. Ellers har du jo erfaring med Naturehike. De og 3F UL er billige, lette og har OK kvalitet til prisen. www.pakklett.no fører de i Norge. Bare gå gjennom utvalget de har, sjekk lengden i spesifikasjonene og prøv å vurdere hvor bratte endeveggene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Thomas E skrev:

Trådtittelen er jo bokstavelig talt "billig og lett", så det har han allerede gjort.

@SondreW, i prisklassen 2k kan det være verdt å sjekke bruktmarkedet. Ellers har du jo erfaring med Naturehike. De og 3F UL er billige, lette og har OK kvalitet til prisen. www.pakklett.no fører de i Norge. Bare gå gjennom utvalget de har, sjekk lengden i spesifikasjonene og prøv å vurdere hvor bratte endeveggene er.

Tror vi sier det samme 🤔. Om du har valgt to kriterier av billig, lett og kvalitet, vil det være vanskelig å få oppfylt den tredje -> så derfor var min anbefaling å sjekke bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎01‎.‎2020 den 17.10, TheSleepwalker skrev:

Begynn med knebøy, markløft, motbakke med tung sekk og bakkesprint. Da blir alle telt lette etter hvert og du kan få billig, kvalitet og lett(etter ny skala) 😜😛

(mobilformatering..💀..)

Deler av denne strategien forsøkte jeg i mange år.

Jeg kan avsløre at med godt over 300 kg i knebøy, så føles det meste lett ut de første meterne, men den effekten går raskt over. Særlig i oppoverbakke …. :sweat:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TOT skrev:

Deler av denne strategien forsøkte jeg i mange år.

Jeg kan avsløre at med godt over 300 kg i knebøy, så føles det meste lett ut de første meterne, men den effekten går raskt over. Særlig i oppoverbakke …. :sweat:

Ja, merket det selv. Trente en del mark og slikt i en periode. Kom opp i 150 i mark, men glemte i passe kondisen, så gikk oppp i opp 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper litt å være sterk, men kondis er bedre. Så har så klart vekt på sekken kontra egen vekt noe å si.  Dog er det jeg har hatt best erfaring med å ta en par treningsturer med sekk i marka i forkant av tur. Startet med 18 kilo, 20 , 22, 25. Så økte jeg lengde også noe. Så turen fra Haugen over Oasen til Grøtådalen med 28,5kg gikk betydelig lettere enn jeg hadde fryktet.
Året etter hadde jeg knekt noen ribbein og fått trent lite i forkant. Da var noen km opp langs Røa et slit. Dog var sekken da toppet men noen kilo øl også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest effektive førturibrattfjell trening jeg hadde, var å fly opp og ned trappene og tribunene på Holmenkollen en stund. (Enklere for meg enn å finne bratt og langt nok terreng) Hadde da masse vann i sekken. Gjort det samme opp slalåmbakke også. Både på bein og ski. Har enda ikke spydd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Mest effektive førturibrattfjell trening jeg hadde, var å fly opp og ned trappene og tribunene på Holmenkollen en stund. (Enklere for meg enn å finne bratt og langt nok terreng) Hadde da masse vann i sekken. Gjort det samme opp slalåmbakke også. Både på bein og ski. Har enda ikke spydd... 

Kult, jeg gjør det samme, men da i Lysgårdsbakken, Lillehammer. Noen turer 2-3 uker før fjelltur. Starter med gå to runder opp,  så uten vann ned igjen på siste for å spare knea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PTG skrev:

Kult, jeg gjør det samme, men da i Lysgårdsbakken, Lillehammer. Noen turer 2-3 uker før fjelltur. Starter med gå to runder opp,  så uten vann ned igjen på siste for å spare knea.

Pleier også å tømme ut vann på toppen før siste tur ned. Det er dumt å slite på beina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nemner lett, billig kuppeltelt som er stort nok for deg. 

Så her er nokon tanker som kanskje er utanfor boksen: 

1) Må du ha telt ? Om vinteren i beskytte terreng klarer ein seg ofte fint med berre liggeunderlag og eventuelt tarp. Om sommeren kan du i beskytte terreng også klare deg med tarp/ingenting. Eg har prøvd dette ein del gonger når eg har vore for lat til å sette opp teltet. 

2) Som dei andre seier kjøp brukt. 

3) Viss fjellturer er noko du brenner for og noko du har gjort ei god stund, burde du kanskje prioritere slik at du har råd til ein solid kvalitetstelt med kuppelform ? 

4) Det er noko uklart kvifor du treng kuppeltelt. La oss seie at du gjerne vil ha moglegheit til å slå opp teltet på svaberg. Dette kan du også få til ved å bruke steiner eller andre tunge gjenstander som kajakk/båten til å feste bardunene i eit tunneltelt. 

5) Eg har lenge berre eit gamal Bergans tunneltelt av tvilsom styrke. Det fungerte heilt greitt. Eg kunne ikke campe på bakketopper viss det blåste noko særleg, men det gjekk greitt. Eg trur ikke du får eit solid og romslig og lett telt for 2000 kroner. Sannsynlegvis blir det også vanskeleg å få eit slikt telt brukt. 

6) Sov på DNT-hytter. 

7) Inntil vidare dra på telttur med andre menneske som har eit stort og solid telt. 

 

 

Håper dette hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen! Takker for svar, har etter en tid kommet frem til at jeg fortsetter og bruke

https://www.fjellsport.no/urberg-3-person-tunnelt-tent-g5-kombu-green.html?q=G5

Fikk dette nytt til 1000 kr! Det lønner seg visst og tråle Fjellsport hver dag hehe. 

Urberg g5 tunnelt telt inntil videre.

Veier 1. 5 kg mere en mitt forrige men det er veldig romslig og kvaliteten imponerte meg stort. 

Får etterhvert begynne og spare til og bli medlem i den røde klubben.  Snart vår og tarp tid med myggnetting :)

 

 

 

 

Endret av SondreW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, SondreW skrev:

Hei allesammen! Takker for svar, har etter en tid kommet frem til at jeg fortsetter og bruke

https://www.fjellsport.no/urberg-3-person-tunnelt-tent-g5-kombu-green.html?q=G5

Fikk dette nytt til 1000 kr! Det lønner seg visst og tråle Fjellsport hver dag hehe. 

Urberg g5 tunnelt telt inntil videre.

Veier 1. 5 kg mere en mitt forrige men det er veldig romslig og kvaliteten imponerte meg stort. 

Får etterhvert begynne og spare til og bli medlem i den røde klubben.  Snart vår og tarp tid med myggnetting :)

 

 

 

 

Jeg synes du har gjort ett bra kjøp, håper du blir fornøyd. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.