Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold fjellpulken


AK74

Anbefalte innlegg

Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Biltema har produkter til vedlikehold av (glassfiber armeret polyester) båt, som vil være velegnet. Har du meget dype riper kan de sparkles med noe epoxysparkel eller tilsvarende og slipes glatte. Så rubbing og polish. Produkter til bil kan for så vidt også brukes - men jeg ville velge båt. Båt produkter kan også kjøpes i Båtbutikk, men vil være dyrere. Polish vil gjøre den glatt og lettere å dra. Jeg bruker i blandt flytende glider til ski, hvis det ikke er annet vedlikehold.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

Hei

Biltema har produkter til vedlikehold av (glassfiber armeret polyester) båt, som vil være velegnet. Har du meget dype riper kan de sparkles med noe epoxysparkel eller tilsvarende og slipes glatte. Så rubbing og polish. Produkter til bil kan for så vidt også brukes - men jeg ville velge båt. Båt produkter kan også kjøpes i Båtbutikk, men vil være dyrere. Polish vil gjøre den glatt og lettere å dra. Jeg bruker i blandt flytende glider til ski, hvis det ikke er annet vedlikehold.

Elgen

Tusen takk, da skal jeg handle inn og prøve😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje epoksysparkel 30-628 først, for å jevne ut hakk og riper. Deretter sliping med fint slipepapir. Så båtpolish 30-560, og til slutt båtvoks 30-562 for å få en hard, glatt overflate.

Jeg lurer på hvordan det vil fungere med hardt bunnstoff på en pulk? Det er laget for å gi en hard og glatt overflate, med minst mulig friksjon mot vann. Burde ikke det fungere godt på snø også? Jeg vet ikke, det var bare en tanke jeg fikk.
https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/bunnstoff/hardt-bunnstoff-uten-biocider-2000042081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Kanskje epoksysparkel 30-628 først, for å jevne ut hakk og riper. Deretter sliping med fint slipepapir. Så båtpolish 30-560, og til slutt båtvoks 30-562 for å få en hard, glatt overflate.

Jeg lurer på hvordan det vil fungere med hardt bunnstoff på en pulk? Det er laget for å gi en hard og glatt overflate, med minst mulig friksjon mot vann. Burde ikke det fungere godt på snø også? Jeg vet ikke, det var bare en tanke jeg fikk.
https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/bunnstoff/hardt-bunnstoff-uten-biocider-2000042081

Takk takk:) tar med meg tips, skjønner at det kanskje er litt av hvert det er lurt å få tak i. Blir spennende å se om jeg får til dette😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er å bruke gelcoatsparkel https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-2000017195 Art.nr. 36-079. Husk herder!

Dette er sparkel utgaven av det hvite "malingen" på utsiden av pulken. Kjøp også inn gummisparkel for å legge på og fint pussepapir, eventuelt våtslipepapir for å få det slipt plant igjen etter sparkling.

Det er flere videoer på youtube som viser dette bra. Søk på gelcoat repair så finner du masse fra båter. Det er akkurat det samme som å reparere en båt.

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

Man bruker jo bunnstoff på båt for å hindre at plankton o.l skal gro fast på skroget. 
Om man trenger det på en pulk så bør man holde seg litt lengre opp fra fjæra.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Barskekarsten said:

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

Det bunnstoffet jeg nevner er ikke giftig, og inneholder ikke kobber Det gir en hardere overflate enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 11:48 AM, AK74 said:

Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)

Sprikende råd her, som ventet. Kanskje det er en en idé å kontakte Fjellpulken og høre hva de anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørn J skrev:

Sprikende råd her, som ventet. Kanskje det er en en idé å kontakte Fjellpulken og høre hva de anbefaler?

For en som er grønn på dette, så ble jeg litt forvirra ja😅 Men må prøve et el annet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AK74 skrev:

For en som er grønn på dette, så ble jeg litt forvirra ja😅 Men må prøve et el annet😊

Mail sendt fjellpulken:) så får vi se hvilke råd dem har hvis de svarer😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bjørn J skrev:

Det bunnstoffet jeg nevner er ikke giftig, og inneholder ikke kobber Det gir en hardere overflate enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Bare glem bunnstoff for båt, først som sist ;)

Fyll ripene med noe som kan slipes og poleres til en glatt overflate (gelcoatsparkel?).

Slip med fint papir, poler med poleringsmiddel som inneholder godt med slipemiddel ved gjelp av maskin og voks overflaten.

Prøv gjerne en fin stålsikling hvis du har, før pussing, på de groveste partiene.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt enkelt opplegg og som gir merkbart bedre glid på glassfiberpulker.

Riper som kun er i gelcoat lar jeg være. Dypere riper forsegles tynt med gelcoat, samt naglehullene i meiene.

Deretter bruker jeg kun skarp stålsikling for å planere overflødig gelcoat (med pussepapir blir det fort at man matter ned bra områder), og så sikle meiene for å fjerne "hår" og glatte dem. .

Så hardpolish for båt eller bil på skrog og skiglider på meiene.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det største forbedringspotensialet for glid er på plastmeiene. Disse kan sikles eller høvles ned litt for å få bort ruheten. Ellers ville jeg gått for båtpolish som de fleste sier over her. Å fylle riper som går i fartsretningen ser jeg som unødvendig hvis det bare er grunne riper i det hvite topplaget. Er det spor som ligger på tvers så kan man heller vurdere å gå på en mer omfattende jobb med fylling og sparkling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Min erfaring er at det største forbedringspotensialet for glid er på plastmeiene.

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Tynt lag med bacon fett 😁 eller skiglider. Synsing: Billakk og så bil polish på toppen for å få det mer hydrophobic. Eller er det mulig å feste polyethylene plastskinner?

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Hva slags føre? Hvis messingen er veldig blank og glatt vil jeg tro at det kan bite på kald snø. Det kan vurderes å lage litt struktur i overflaten. Kanskje dra en stålbørste i fartsretningen? Evt en drill med børste? (Ren gjetning og synsing!) Ellers er jeg enig i at polering med voks kan prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på kaldt og tørt føre jeg synes den glir dårligere. Polering, voksing og glider er forsøkt. Alt dette hjelper litt på skroget, men jeg merker allikevel en del mer motstand når det er kaldt og tørt enn når snøen begynner å bli kram.

Men jeg tenkte akkurat nå, at jeg har ikke prøvd pulk med plastmeier til å sammenligne med. Det kan jo hende de også får dårligere glid når det er kaldt og tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.