Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjenstår før du dør?


fjellkaren

Anbefalte innlegg

Litt depressiv tittel kanskje, men tanken er god!

Jeg filosoferte litt i helga over hva jeg vil ha med meg av turer og friluftsliv før jeg dør. Noen har kanskje kommet til en alder der en må prioritere med ulik grad av strenghet, andre tenker kanskje ikke så mye over det. Kanskje det trengs litt bevissthet rundt at livet består av mange kompromisser og prioriteringer? Så det kan være en morsom tankeøvelse :-)

For å avgrense litt tenker jeg turmål i Norge. Kan også krydre tråden med dine flotteste tur-opplevelser du har hatt i livet frem til nå. 

Så da blir spørsmålene:

1. Hva er dine 5 flotteste turmål du har hatt frem til nå i livet?

2. Hva er de 5 viktigste turmål du skal gjøre før du dør?

Jeg skal selvfølgelig svare selv også, men legger det inn som et innlegg i tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine 5 flotteste turopplevelser: Kysten på Varangerhalvøya, Norlandskysten med de 7 søstre som best, padling på bulandet, Aurlandsdalen, Folgefonna på ski i mai.

Det jeg vil få med meg før jeg dør: indre sogn på kryss og tvers (fjordlandskapet), nordlandskysten det jeg ikke fikk med meg forrige gang (bla Dønnamannen), Stølsheimen på kryss og tvers, Femundsmarka, Husedalen og vestvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var ikke enkelt, men skal prøve.

Mine fem flotteste turopplevelser:

På loffen i Øvre Pasvik nasjonalpark/Pasvikdalen

Kanopadling fra Enaresjøen til Munkelva

Fisketur i Reinheimen nasjonalpark

Fisketur på Ifjordfjellet

Fisketur Børgefjell

Turene jeg vil få med meg før jeg tar kvelden:

En eller flere kano ekspedisjoner i Canada. Områdene øst for Store Salvesjø, og utforske Ungavahalvøya.

Anarjohka nasjonalpark med kano eller packraft (om jeg noen gang får spart opp nok penger til packraft).

Langtur i Skjaekerfjella og Lierne.

Så må jeg tilbake til Pasvikdalen og Enaresjøen. Får ta pensjonisttilværelsen der👍

Som en liten bonus. Jeg leser for tiden boka «mannen som elsket Sibir», anbefales! Og derfor har jeg fått enda en «drøm», men kan bli vrient å få til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... 5 beste må være kanotur fra Kärringsjön til Vonsjøen og tilbake, telting og bestigning av fjelltopper på Hamarøy, 2 uker i Isteren, 11 dager i Børgefjell og 2 uker langs Røa med ca. 1 uke ved Grislehåen.

Før jeg dør, det er ikke en "må" liste, men har veldig lyst; Gjenta turen til Vonsjøen med min sønn som for øyeblikket ikke er mer enn 1.5 år, må bli om en del år. Bestige Galdhøpiggen. Gå fra Voss tilbake til Bergen i natur og kun overnatte i telt. 2 ukes tur med kano i Anarjohka nasjonalpark og en eller annen langtur på Finnmarksvidden.

Bonusdrømmen som sikkert aldri blir virkelighet; Padle fra Yellowknife til Hudson Bay via Thelon elven.

Men, spør du igjen om 5 år så kan det godt hende listen har endret seg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1) Eg har lenge drømt om å reise på Kilimanjaro tur med min far, så no har vi bestilt billetter. Det gler eg meg veldig til. Når han ein dag er borte trur eg dette vil vere eit veldig fint minne. Desse foreldra lever jo ikke evig. 

2) Eg kunne elles godt tenkt meg å bestige Kemnekajsa (det høgaste fjellet i Sverige) gjerne saman med min far. 

3) Inst i Romsdalen ligg eit fjell som heiter Stor-Kalkinn. Det har eit særs lite pretensiøs form, ikke noko vakker tårn-fasong eller annan Lofoten-aktig utforming, men rett og slett berre ein stor, mørkt firkanta stein på 1880 meter. Det har vore eit ønskje for meg å bestige denne i iallfall 5 år. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det egentlig helt umulig å svare på, men jeg skal nå gjøre et forsøk likevel. Velger dog å tolke turmål litt rundt, sånn at jeg ikke trenger å prioritere mellom flere flotte turer i samme område.

5 flotteste turmål:

* Kryssing av Grønland - fordi det var der alt startet

* En drøy uke i Denali (Nasjonalparken, ikke fjellet) med D da hun var 6 år

* Børgefjell - har hatt mange turer dit, fra jeg var nyforelsket og fersk på tur til nå ganske rutinert med ganske stor datter. 

* Lomsdal Visten - min første skikkelig krevende alenetur, og senere en stor utfordring sammen med D

* Helgeland med kajakk - fantastisk opplevelse som fersk padler i flott vær, og senere minneverdige turer med barn

... Men da ble det ikke plass til Prins Karls Forland, og det kjenner jeg gjør vondt. Klarer likevel ikke å velge bort de over.

 

Turer som gjenstår:

* Finnmark - men her har jeg virkelig ikke klart å bestemme meg for hva som bør prioriteres

* Norge på langs - avlyst på grunn av sykdom i familien for et par år siden. Det er fortsatt en drøm, men det spørs om ikke D i mellomtiden har blitt så stor at det ikke er aktuelt for henne å bli med, så da drøyer det nok en del år før det kan bli noe av

* Tilbake til Grønland - utforske kysten/lavlandet i stedet for isen

 ... og masse annet stort og smått, men det er disse tre som stikker seg ut. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argentina og Patagonia. Ri på pampasen og klatre i fjell. En drøm jeg har hatt siden jeg som liten leste om Evert Taube sine eventyr. 
 

Legger til: så i ettertid at det kun gjaldt Norge. Jo mer jeg rekker jo bedre. Her går kvantitet og kvalitet hånd i hånd. Så mer av Jotunheimen, Sunnmørsalpene  og Rondane og Helgelandskysten 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i Norge?? 🤨 må nevne Macchu Picchu da...Inca Trail. Den står på dødslista mi. 

 

Fem fineste turer... 

føler ikke at jeg har stort å bidra med her. De fleste her har jo store meritter. Men ukesturen jeg hadde med datter og kajakk for to år siden topper det meste. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka har vel på en måte blitt en favoritt. Så det har blitt noen turer inn der etterhvert.
Børgefjell likte jeg godt og skal nok tilbake. Dog blir det en stund mellom siden det er langt å kjøre. 
Gautefall. En packrafttur med bikkja og en kanotur med en kompis. Ikke fått tatt hele område der enda så det blir nok mer.
Nordmarka. Et sted jeg har vært veldig mye både på ski, til fots og sykkel. Men fremdeles vann jeg ikke har vært ved og mange vann jeg ikke har hatt camp.
Blefjell.  Hatt en telttur der men mest dagsturer.  Rekker jeg også å besøke noen kjente ved Kongsberg på hjemveien. 

Hva jeg kunne tenke meg ja.
En tur til Finmark et sted. Kanskje en kano/packraft tur der. Har ikke begynt noe planlegging av noe slag her
En tur i Laponia i Sverige. Ikke lagt noen planer enda på hvilken av parkene eller noe. 
Trollheimen. Ser fint ut og der har jeg ikke vært nærmere enn med Dovrebanen og Styrkeprøven.
Jotunheimen. Har vært mye i området Valdresflya men lite ellers. 
Hardangervidda. Vært der en gang men veldig lite vann da. Kanskje en tur i Kvenna med packraft siden

Så er det så klart noe utenlands.
Kano i  Canada/Alaska frister. John Muir Trail i Usa. Macchu Picchu f.eks.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Depressiv tittel ja, men slik er nå ein gong livet.

Beste turar:
1.  Blitt kjent med Dovre først solotur opp frå Skamsdalen. Super fisketur. Så kamerattur same rute inn, men opp til Salhøjønnene og videre på tvers til Langvatnet og tilbake.

2. Tur(ar) til Hallsjøen og fiske langs grensesaumen.

3. Første tur til kjente trakter i Herdalsfjella etter at eg nesten mista foten av infeksjon. Følelsen av å skjøne at foten var fullt brukbar, og at eg kunne fortsette å gå i fjellet.

4. Fisketur med jentene innover Skjåkfjella. Magiske fjellvidder, godt selskap og stor fisk.

5. Slitetur med bror og far opp mot Bellingstjønnin og Lakavatnet fra Vera. Trøndersk myr, men god moral:)

 

Todolist:

1: Ny tur i Skjåkfjella i sommer. Lettgått, men langt:)

2: Søverdalen i fint ver, ikkje sludd og nordvest kuling...

3. Trønderfjell og storfisk nok ein gong.

4. Lierne

5. Utforske nytt område...liker å ha eit ope alternativ...evt. Lesja ..nytt område.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste turer så langt: 

Kryssing av Ifjordfjellet 
Stabbursdalen 
Rocky mountains i Colorado 
På loffen på Seiland 

Turer før jeg dør: 
Krysse Ungavahalvøya i Canada (Tur bookes for 2021!) 
Lemmenjoki inn til Buolzajavri og ned til Karasjok (denne skjer nå i juli) 

Overambisøse mål for neste tur etter Canada 2021: 

New Zealand (1 eller begge øyene) på langs med Packraft og fluestanga 
Newfoundland på langs 
Padle Yukon-elven 
Krysse Island 

Kunne også tenke meg en SØ-fisketur til Falklandsøyene en gang. Kan se for meg det er rimelig episk.   

Vi får se hvilket prosjekt som blir neste etter 2021 :) Moro blir det uansett! 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Morsom tråd - og særlig fin no i disse tider!

1. Topp turer må ha nesten ha vært

  • Det skotske høylandet
  • Patagonia
  • Helgelandskysten
  • Lomsdal-Visten
  • Senja

2. Har fått helt dilla på vandreturer, så slenger på et par klassikere jeg håper å få gjort deler (eller hele) av

  • Kungsleden, Sverige
  • Camino del Santiago (norte), Spania
  • Skye Trail, Skottland

Også to turer til andre siden av verden

  • New Zealand
  • Tilbake til Patagonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overså visst også at dette bare dreide seg om Norge. I så fall legger jeg til Jærkysten og Jølster, som har gitt noen virkelig fine turopplevelser.

I likhet med mange andre, drømmer jeg om en skikkelig tur til Lofoten. Og gjerne også flere av øyene der oppi nord. Også må jeg tilbake til Lomsdal-Visten igjen - tipper det blir en tur dit i sommer 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd.

Mine fem fineste turer:
1: Første solotur alene med overnatting i høyfjellet (Rondane) da jeg var 13 år. Gikk Voladalen, med ovenatting ved Volatjønni, før jeg neste dag gikk til Straumbu. Mestringsfølelse av en annen verden. (Det skal også tilføyes at det på den tiden ikke fantes permanent bro ved Straumbu. Man stod der og vinket mot gården som ligger på oversiden av veien. Ned kom selveste inkarnasjonen og vakreste Synnøve Solbakken på rundt 16 år og rodde meg over elva, gjorde også sterkt inntrykk på en 13 åring :-) ).
2: Rondane, vinterturer med hund og pulk (mange turer, ingen utpeker seg spesielt)
3: Kryssing av Nordmarka. Lettvektstur med en rekke Fjellforumfolk, veldig hyggelig, lærerikt om lettpakking og sosialt.
4: Vandringstur sammen med hund fra Sverige til hytta i Rondane, brukte 5 uker på turen. Formålet var å være lenge ute, ikke gå lengst og hardest mulig pr. dag.
5: Turene med hundespann da jeg jobbet som guide/hundekjører/handler på Narjordet/Røros. Vanskelig å velge ut en av de mange. Husker dog en tur hvor jeg tok med 8 hunder ut på treningstur og så to andre spann langt, langt foran på Rørosvidda og bestemte meg for at vi skulle ta de igjen. Fantastisk samarbeid med hundene. Velfortjent snack og hvile da vi tok igjen de andre og passerte de.

Må også ta med første gang jeg så en stor villreinflokk komme over en slak ås på Venabygdsfjell retning Rondane på vinterstid. Hele åsen beveget seg. Gjorde et sterkt og varig inntrykk på en 15 åring.


Turmål:
1: Oppleve flere turer på Sunnmøre.
2: Helgelandskysten
3: Igjen dra på kanotur Rogen - Tøfsingdalen National park - ned til Femunden før retur. Har vært der 5 år på rad sammen med en god turkompis for en del år siden, men frister til gjensyn.
4: Naturopplevelser sammen med samboer
5: Flere teltturer med stedatter og hennes datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy tråd og fint med inspirasjon. Har ikke hatt mange langturer slik som mange andre her, men har hatt mange fine dagsturer😄

Topp 5 fineste i tilfeldig rekkefølge:

1. Turer i sunnmørsalpene (høydepunktet jønshornet en fin høstdag) 

2. Trolltunga med ski en solfylt dag i mai

3. På ski over Finnmarksvidda 

4. Alle påsketurer på fjellet i Finnmark i venorgamme

5. Sørøya, hovedsaklig fyrvokterveien og områdene rundt

Før jeg dør:

1. Sørøya på langs (gjennomføres sommer 2020)

2. Flere turer på sunnmøre

3. Bli bedre kjent med områdene i Nordmarka og Østmarka 

4. Lofoten

5.??? Dukker nok opp noe på denne plassen etterhvert😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Denne må tas opp igjen 😃

Men det er helt umulig å svare på den første der. Jeg får det ikke til, det er så mye fint, på hver sine måter. 

Hva gjenstår?

MASSIV i ett jafs. 

Pilegrimsleden.

Jotunheimen med barna.

Dovre-Lillehammer på ski hadde vært veldig gøy.

Og alt nord for Dovre 😃

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke verdens største bragder hakket i mitt belte da jeg stort sett har gått mer eller mindre i Finnemarka i hele mitt liv. Nydelig mark veldig sentralt plassert på Østlandet. Kan virkelig anbefales! Beste turene mine har derfor vært Finnemarka på tvers og langs stort sett. 
 

5 turer før jeg dør… hmm… 

1. Gudbrandsdalsleden (Lier - Nidaros). Denne turen skal jeg etter planen gå nå i sommer. Gleder meg som en guttunge!

2. Nordlandsruta (fra Nord til Sør). Gås etter planen sommeren 2024.

3. Bestige Kilimanjaro. Dette er noe jeg skal gjøre når jeg har tid og midler til formålet. (2025-2035?)

4.Norge på langs. Denne føles veldig strabasiøs og er bare en drøm pr dags dato. 
 

5. Pasvik. Vet ikke hvorfra og hvortil ennå, men drømmer om å telte og fiske der oppe. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er dine 5 flotteste turmål du har hatt frem til nå i livet?

  • 10 dagers turen i Jotunheimen 
  • Kryssing av Femundsmarka via Røa med packraft
  • Kryssing av Femundsmarka via Mugga til fots
  • Ukestur med eldstemann i Skrimfjella
  • Ukestur i Hardangervidda - Kvennadalen

2. Hva er de 5 viktigste turmål du skal gjøre før du dør?

  • Børgefjell
  • Øvre Pasvik 
  • Falketind via Pioneerruta
  • Langtur Hardangervidda Vest med fiskestang
  • Generelt turer med barna mine hvor jeg får gitt dem enda mer av friluftslivet som gave og arv før jeg dør. Noe de kan ta med seg videre på sin ferd gjennom livet og til sine barn igjen etter jeg er borte.
Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er dine 5 flotteste turmål du har hatt frem til nå i livet?

1. Mange flotte nærturer med overnatting i Østmarka og Nordmarka. 

2. Loffing i Femundsmarka med kidden i bra vær. 

3. Rondane på langs med kidden. 

4. Tur rundt Hardangerjøkulen. 

5. Diverse fine toppturer i Trollheimen.

 

2. Hva er de 5 viktigste turmål du skal gjøre før du dør?

1. Det viktigste turmålet er fortsatt nærturer i Østmarka og Nordmarka. 

2. Langturer i Jotunheimen.

3. Vandring på Island. 

4. Gjennomføre Massiv

5. Åpent punkt :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.