Gå til innhold
  • Bli medlem

Risikerer jeg å sinke turfølget hvis jeg bruker langrennski i steder for fjellski?


sarawm

Anbefalte innlegg

Hei! På fredag skal jeg på min første vintertur (med ski og pulk!). Gleder meg veldig, men gruer meg også litt; fått anbefalt å bruke fjellski, men har ikke det.. Ikke fått tak i heller. Så tenker å låne mammas gamle klassiskski (selv har jeg skøyteski, men ser for meg at klassisk må være bedre?). Fått inntrykk av at vi skal gå i ganske flatt terreng, men anbefales fjellski siden vi skal gå utenfor løyper og med noe tung oppakning, samt at fjellski-sko jo er varmere.. Risikerer jeg at denne turen blir helt fiasko hvis jeg bruker langrennski? Jeg er i god form og har gått langt på ski før. Samt meldt mildvær, så tror ikke skoa blir alt for kalde. Har ellers randoski, men det er jo en del tyngre, samt at tar jo litt tid med av og på feller..

Ellers noen tips? Hørt man kan bruke gaffatape som feller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper du berger med vanlige klassiske ski. Det hadde jeg gjort på mange av turene vi går i Finnmark, men jeg bruker mest fjellskiene fordi det er mest fleksibelt. Dersom de andre er inneforstått med at du helst ikke går foran og tråkker løype når dere er utenfor løypenettet så skal det ikke være noe i veien for å bruke det du har. Det er gjerne når man ikke har avtlat slik på forhånd at noen i turfølget kan bli gretne om man "ikke tar sin del av tungjobben".

Dette løser man forskjellig i forskjellige grupper. I noen grupper tar de sprekeste på seg å gå foran, dermed får man jevnet ut evt forskjeller i form osv litt. I andre grupper ønsker gutta å være gentlemenn og tråkke foran for jentene, mens i andre grupper krever jentene å ta sin del av jobben osv.

Så jeg tror ikke du vil sinke gruppa, men jeg tror det er greit at man har snakket om noen av disse tingene på forhånd. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt svar av @Espen Ørud Følg hans råd!

Langrennski er både lettere og raskere enn fjellski når det er gode forhold, så kan være at de med fjellski sinker deg😊

De rådende føre- og snøforhold avgjør mye.

Tape av ymse slag kan brukes som feller om det kniper.

Ellers skal en ikke kimse av klister fylt med barnåler, lav og annet bøss heller😉

Et tips vedr skismøring når du går utenfor preparerte løyper er å smøre i hele skiens lengde. (Gjelder voks, vær mer moderat om du må bruke klister pga mildvær).

Ellers vil et par gamasjer utenpå skiskoene gjøre susen, det samme vil et par med varmere sko/støvler eller fotposer til bruk i leir.

Ligger ofte vel så mye i psyken som i utstyret, du kommer langt med positiv innstilling og litt kreativitet😊

God tur!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at en har anledning til å skaffe seg alt med en gang. Det blir jo fort veldig dyrt, jeg er prisbevisst(gnien). Rimelig regnbukse funker like bra til å sykle til jobben og som skall-lag på fjelltur.  

I min speidergruppe prøver vi å holde utstyrsfokuset så lavt som mulig. De som er spesielt intressert investerer gjerne allikevel, men viktigst er å komme seg ut og prøve seg med det en har. Da ser en hvor skoen trykker og hva en bør bytte ut. Dere skal jo ikke over Grønland heller, så jeg tror langrennski gjør susen for deg her.

Det er jo mye rart jeg og min bror har dratt med oss på tur opp igjennom årene. Noe ble med på neste tur, andre ting ble byttet ut. 

"Forventningsavklaringen" som Espen Ørud nevner kan være verdt å ta opp med turfølge om du tror det er nødvendig.

God tur, kos deg med gode turvenner. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis snøen bærer brukbart burde det gå veldig fint, tror du får en flott tur! Mange går på relativt smale fjellski med tung sekk, så klassiskski med pulk burde absolutt ha nok bæreevne til at du kan følge i sporene til de andre. 

Ville nok selv sørget for å ha godt nok feste. Har sett folk bruke noen kortfell - varianter man fester på tuppen som har glidsone fremst, disse kan jo festes på vanlige langrennsski. Kanskje du kan få lånt deg noe sånt, selv om du ikke har skaffet fjellski? Langfeller synes jeg blir noe tungt / tregt å gå på, bortsett fra i de lengste oppoverbakkene   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har du prøvd langrennskiene utenfor løype før?

Skal du trekke pulk bør du ha skifeller. Å gå fiskebein i dyp løssnø med pulk bak er ikke å anbefale.

Jeg har kuttet ut feller på pulkturer i alt annet enn bratt terreng. Smøring er mye bedre.

 

Så det er en god porsjon modifikasjoner til den sannheten....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har kuttet ut feller på pulkturer i alt annet enn bratt terreng. Smøring er mye bedre.

 

Så det er en god porsjon modifikasjoner til den sannheten....

Har du gått pulktur uten å ha MED feller?

Jeg har gått med smurning jeg også, men hvis det blir bratt eller man ikke klarer å smøre godt nok er det alvorlig greit å ha med feller. 
 

Spesielt her på vestlandet, må man ha det med, uansett - mener jeg. Ser på det som sikkerhetsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har du gått pulktur uten å ha MED feller?

Jeg har gått med smurning jeg også, men hvis det blir bratt eller man ikke klarer å smøre godt nok er det alvorlig greit å ha med feller. 
 

Spesielt her på vestlandet, må man ha det med, uansett - mener jeg. Ser på det som sikkerhetsutstyr.

Ja, jeg vet jo nær alltid hvor jeg skal på forhånd. 

 

Tror ikke jeg har hatt med feller på pulktur siste 2 år. Siste skitur med pulk gikk fra 0 moh til 418 moh...

 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiskski kan være så mye rart. Dersom du mener det sportsbutikkene gjerne kaller markaski er de ofte relativt robuste, og kan være like bra som mange fjellski, så lenge føret ikke er slik at du trenger stålkanter. Hvis du derimot mener racingski av letteste sort er det en ikke ubetydelig risiko for at skiene knekker om du bakser i løssnø med tung oppakning. Det vil i så fall være fiasko og kan fort ødelegge turen for hele gruppen.

Jeg vil nesten mene at valg av staver er viktigere enn valg av ski. Kjøp eller lån rimelig robuste staver med store trinser. De små trinsene på moderne karbonstaver er helt ubrukelige utenfor hardpakkede maskinspor. (En kamerat knakk sine i helgen når han skulle gå en hundremeters snarvei utenfor løypen.)

Du sier ikke noe om hvem du skal på tur med. Om dette er en vennetur eller en speidertur eller en "komme-seg-ut-og-telte-på-vinteren-tur" så er det ikke sikkert noen bryr seg om det går litt tregt. Da kan du også kompensere med å være i god form. Om det derimot er en tur lagt opp og beskrevet som en krevende tur er det ikke like sikkert alle synes det er kult å vente på en som har "feil utstyr". Hvis alle de andre er i knallform kan du heller ikke kompensere dårlig utstyr med å være sprek ;-)

Unngår du racingski, racingstaver og ekstremtur, så går det sannsynligvis helt utmerket å være med selv om skiene har feil merkelapp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her; sørg for å ha staver med skikkelig "gammeldags" trinse. Det er viktigere enn om du ikke har fjellski. Ser ut som at dere har p-plassen på Vekta som utgangspunkt, og at turen går innover mot Roltdalen? Jeg tenker at det går helt greit å gå med langrennski innover. Det kjøres spor inn til Prestøyan og ofte scooterspor til hyttene enda lenger inn. 

Når det gjelder feller, så mener jeg at du vil klare deg helt greit i dette terrenget med rett smurning, men noe banning blir det selvfølgelig i motbakkene. Det er krøkkete og tungt å gå fiskebein med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt en liten avsporing her, men forhåpentligvis nyttig for Trådstarter:

Espen Ørud, hva smører du "vanligvis" med når du skal ut og gå med pulk i kupert terreng? Jeg er selv helt noldus på smøring og ender ofte med kortfell på Nansen - skia. Mine er ikke smørefri, så hadde vært spennende å se om jeg klarer å smøre på en slik måte at jeg bruker fellene betraktelig mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

For så vidt en liten avsporing her, men forhåpentligvis nyttig for Trådstarter:

Espen Ørud, hva smører du "vanligvis" med når du skal ut og gå med pulk i kupert terreng? Jeg er selv helt noldus på smøring og ender ofte med kortfell på Nansen - skia. Mine er ikke smørefri, så hadde vært spennende å se om jeg klarer å smøre på en slik måte at jeg bruker fellene betraktelig mindre. 

1. Rubbet smøresone med innsmeltet grunnvoks.

2. Dagens voks. I 99% av sesongen er det blått eller grønt for min del. I 3 lag med korking imellom. 

 

Da slipper jeg i de aller fleste tilfeller å smøre noe mer på en dagsmarsj. Det pleier holde lenge. Jeg synes ikke det trenger være mer komplisert enn det der...

 

Det er lite bratte oppoverbakker i mine faste turområder. Uten feller slipper jeg irritere meg over man må gå også i de slake nedoverbakkene der man tenkte man kunne få litt fortjent hvile...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aleksander Jacobsen skrev:

Som nevnt over her; sørg for å ha staver med skikkelig "gammeldags" trinse. Det er viktigere enn om du ikke har fjellski. Ser ut som at dere har p-plassen på Vekta som utgangspunkt, og at turen går innover mot Roltdalen? Jeg tenker at det går helt greit å gå med langrennski innover. Det kjøres spor inn til Prestøyan og ofte scooterspor til hyttene enda lenger inn. 

Når det gjelder feller, så mener jeg at du vil klare deg helt greit i dette terrenget med rett smurning, men noe banning blir det selvfølgelig i motbakkene. Det er krøkkete og tungt å gå fiskebein med pulk.

 

4 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Klassiskski kan være så mye rart. Dersom du mener det sportsbutikkene gjerne kaller markaski er de ofte relativt robuste, og kan være like bra som mange fjellski, så lenge føret ikke er slik at du trenger stålkanter. Hvis du derimot mener racingski av letteste sort er det en ikke ubetydelig risiko for at skiene knekker om du bakser i løssnø med tung oppakning. Det vil i så fall være fiasko og kan fort ødelegge turen for hele gruppen.

Jeg vil nesten mene at valg av staver er viktigere enn valg av ski. Kjøp eller lån rimelig robuste staver med store trinser. De små trinsene på moderne karbonstaver er helt ubrukelige utenfor hardpakkede maskinspor. (En kamerat knakk sine i helgen når han skulle gå en hundremeters snarvei utenfor løypen.)

Du sier ikke noe om hvem du skal på tur med. Om dette er en vennetur eller en speidertur eller en "komme-seg-ut-og-telte-på-vinteren-tur" så er det ikke sikkert noen bryr seg om det går litt tregt. Da kan du også kompensere med å være i god form. Om det derimot er en tur lagt opp og beskrevet som en krevende tur er det ikke like sikkert alle synes det er kult å vente på en som har "feil utstyr". Hvis alle de andre er i knallform kan du heller ikke kompensere dårlig utstyr med å være sprek ;-)

Unngår du racingski, racingstaver og ekstremtur, så går det sannsynligvis helt utmerket å være med selv om skiene har feil merkelapp. 

 

 

Takk for svar alle sammen! Blir et generelt svar til alle, setter pris på alle som har svart, og føler meg litt mindre nervøs nå. Blir helt vanlige klassiskski, låner mamma sine som er fra 1980-tallet, men de har fungert helt greit før. ikke brukt de så mye utenfor løyper, men blir nok bare litt mindre. Blir å ta med stavene jeg bruker til rando, vet ikke helt om de har ordentlig 'gammeldags' trinse, men bedre enn de andre stavene mine... Er egentlig ikke noen utstyrsfreak assa, selv om jeg kanskje kan ha fremstått slik tidligere i tråden 😅 prøver vanligvis å bruke det jeg har eller ev låne. Var kanskje mest nervøs fordi jeg ikke kjenner de jeg skal på tur, derfor vanskelig med forventningsarvklaring som jeg er enig i at kan være viktig.

Men jeg tror det blir en bra tur!

 

Tar spesielt med meg smøretipsene dine @Espen Ørud

 

Noe mer jeg burde tenke på? Burde jeg gå med plastposer i skoene for å redusere fukt? (har ikke gamasjer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang føret: Det har hvert vekslende temperaturer den siste uka og mye vind. Var litt nord for området du markerte på kartet i går. Der var det hardt, på grensen til skare. Regner med store deler av Sylan har samme forholdene nå. Sørg ihvertfall for at du har godt nok feste.  Om du er i nærheten av Trondheim kan du låne et sett med langfeller av meg.

Om du ikke har mulighet til å tørke sokkene bruker jeg plastposer til dampsperre for at skoene og ullsokkene ikke skall bli våte av svette. For meg fungerer dette bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomWithoutVom skrev:

Heldiggriser. Her i sør er det stålkanter, kortfeller og mange flere farger på smøringa ;-D

Godt jeg ikke er alene i klubben.

Jeg går mest på is, og på fine dager skare som bærer. Smørning biter stort sett for dårlig, den blir fort slitt vekk, og skal man finne teltplasser må man grave en flate med spaden.

Men det er motbakker og gjennomslagsskare som bygger karakter! :) (Og skrubbsår i ansiktet)

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar som kom inn. Endte med å få låne fjellski, men tror det hadde fungert like godt med langrenn. I hvert fall i starten når det var scooterspor. Men det ga absolutt mersmak, skitur+pulk+teltovernatting på vinteren må kanskje være min nye favorittaktivitet. Siste dagen hvor det var mye pudder var jeg dog glad jeg hadde fjellskiene, særlig når jeg trakk pulk oppover... Følte meg også veldig trygg der det var isete føre, pga fellene. Så blir nok fjellski på meg etterhvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sarawm skrev:

Takk for alle svar som kom inn. Endte med å få låne fjellski, men tror det hadde fungert like godt med langrenn. I hvert fall i starten når det var scooterspor. Men det ga absolutt mersmak, skitur+pulk+teltovernatting på vinteren må kanskje være min nye favorittaktivitet. Siste dagen hvor det var mye pudder var jeg dog glad jeg hadde fjellskiene, særlig når jeg trakk pulk oppover... Følte meg også veldig trygg der det var isete føre, pga fellene. Så blir nok fjellski på meg etterhvert.

Jeg er så glad for at du har hatt en positiv opplevelse. 

Jeg har hatt med flere som har hatt sin første vinterovernatting og som har vært skeptiske til vintertelting, men som virkelig har sett gleden i denne aktiviteten. En av nøklene til gode opplevelser slik jeg opplever dem er at de ikke fryser eller blir sultne så vi pleier sørge for tilstrekkelig med varmt tøy og varme alternativer til sovingen. Da pleier det gjerne bli blink!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.