Gå til innhold
  • Bli medlem

Altså, hvor mange kjeler trenger du?


uteturen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått i fella igjen. 

Ny kjele med div tilbehør er bestilt, enda flere titandingser som sikkert er helt lik en av dem jeg hadde fra før. Selvfølgelig trengte jeg en med topp-hank som kan henges over bålet, for det har jeg ikke i samlinga (i den størrelsen)

Her i huset finnes det nå kjeler i absolutt alle størrelser og former og farger, med teflon og uten teflon, store og små i aluminium, titan og diverse kompositt. Hver tenker jeg at dette er smart, denne blir med ut. 

Sannheten er at det er bare tre kjeler som blir brukt, noe som irriterer sjefen i huset noe enormt. Det er msr på 8dl, en titan kjele på 5dl og crux systemet som får luftet seg som regel. 

 

Flere her med samme sjuken? Hva gjør du for å omgå sjuken? 

 

 

Endret av uteturen
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det på en litt annen måte, har flere typer kjeler, men disse passer egentlig til hver sin type brenner.

- 1.8L rustfritt stål som kom med Solostove, hvor denne ligger pakket oppi kjelen. Hvis jeg drar denne med på tur så blir det stort sett bare en liten stekepanne og svartkjelen utenom.

- Skal jeg på tur med gassbrenneren så har jeg med en Sea to Summit sammenleggbar silikongryte, tror den er 2L, og en sammenleggbar svartkjele i samme konstruksjon. Stekepannen kan brukes til dette oppsettet også.

- 12cm Billy Can som jeg har byttet ut hanken for en vaier som skal brukes på bål/Bushbox LF. Nok en gang kan stekepannen brukes her.

Ut over dette har jeg egentlig ikke noe særlig mer kjeler, har en med varmeveksler-ribber som hører med i et Primus ETA Power sett som jeg ikke bruker lenger, så har allerede en i backup der. Kjøkken er kanskje det området jeg har tenkt mest gjennom slik at jeg ikke har endt opp med en haug med ting som bare blir liggende. Det samme kan ikke sies om knivsamlingen, den later bare til å bli større og større etter hvert som tiden går.

Hun som bestemmer spurte betimelig hva siste tilskudd i samlingen, Utvær, kunne gjøre som ingen av de andre knivene kunne gjøre. Ehh, egentlig absolutt ingenting var svaret jeg kom med :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre det enkelt for meg selv, og tilbringe mer tid på turen og mindre tid på utstyrsloftet grublende på hva jeg skal pakke til turen. Har derfor Tranfia 27 til soloturer. Kjører 1 stl av de to originale kjelene i aliminium, pluss liten kaffekjele og stekepanna. Ved snøsmelting har jeg gryta på 2.5 L som passer utenpå settet. Til flere på tur har jeg Trangia 25 med sin kaffekjele. Bruker de samme kjelene på kvistbrenner, bål og toppmontert gassbrenner. Kaffekjeler er det verre med. De er det mange av, mest av alt fordi det ligger en fast i dagstursekk, en på ei hytte jeg av og til besøker, en her, og en der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truant76 skrev:

- 1.8L rustfritt stål som kom med Solostove, hvor denne ligger pakket oppi kjelen.

Jeg har også mange kjeler, blant annet denne. Men akkurat den kjelen har to detaljer som irriterer meg. Hanken er så lav at det er plundrete å løfte på lokket med hanken oppe, og med kjelen hengene på ei stokk over bålet blir det enda verre. Og håndtakene er plassert på siden av kjelen, ikke i bakkant. Dermed virker den laget med tanke på høyrehendte. Forsøk å bruk helletuten når du holden hanken i venstre hånd så ser du hva jeg mener.

Pathfinder Bushpot fungerer mye bedre, og Solostove Titan passer greit oppi dersom man legger lokket opp/ned under pakking.
Til sammenligning, her er kjelen som følger med Solostove Titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hege P. skrev:

Jeg har også mange kjeler, blant annet denne. Men akkurat den kjelen har to detaljer som irriterer meg. Hanken er så lav at det er plundrete å løfte på lokket med hanken oppe, og med kjelen hengene på ei stokk over bålet blir det enda verre. Og håndtakene er plassert på siden av kjelen, ikke i bakkant. Dermed virker den laget med tanke på høyrehendte. Forsøk å bruk helletuten når du holden hanken i venstre hånd så ser du hva jeg mener.

Pathfinder Bushpot fungerer mye bedre, og Solostove Titan passer greit oppi dersom man legger lokket opp/ned under pakking.
Til sammenligning, her er kjelen som følger med Solostove Titan.

Ja, er klar over det med håndtakene, har en venstrehendt samboer...  Det er ikke så problematisk for meg, men det som plaget meg litt var at det er noen litt tullete fester til bøylen, som helt riktig er litt vel kort, fordi det ikke er så enkelt å bytte til vaier bøyle slik jeg har gjort på Billy Can. Der laget jeg den godt lang slik at det er veldig god plass. 

Takk for tips til bedre løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk med en hank til malingspann. Klipp den i passe lengde og bøy endene sik som på den originale, og du har en hank som fungerer bedre. Hanken til malingspann er tykk og solid nok (tykk ca. 3mm ståltråd). Jeg gjorde dette for å lage hank til kjelen til den minste SoloSove. Boret hull på hver side etter å ha sjekket plasseringen slik at kjelen balanserer riktig når den er full av vann. Skal forsøke å legge ut et bilde.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange turkjeler har du kontra kjeler på kjøkkenet? Og hva brukes mest? 🤔 og hvor mye energi bruker du på turkjeler kontra de på kjøkkenet? 
 

Fant selv ut i går at jeg har mange kjeler jeg ikke bruker. Jeg arva et triangiasett like etter at jeg hadde skaffet meg noen kjeler. Før dette hadde jeg tura rundt i 20 år med kun en bulkete kjele og en stekepanne. Gikk helt fint, siden jeg kun hadde en brenner. Og så skjedde fjellforum 🙈😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjelefronten er jeg ikke veldig bitt av N+1, kanskje fordi jeg primært lager mat på brenner så har bare handla svartkjele til bål. Med unntak av et par enheter til bålpanna i hagen, men de så store at de ikke blir med på tur. 

N+1 har derimot vært en utfordring for telt, kamerautstyr, soveposer, diverse "smarte" ting til tur... 

For å omgå sjuken har jeg nå meldt meg av samtlige nyhetsbrev fra sportsbutikker, jeg prøver å begrense hvor ofte jeg går inn i en butikk enten fysisk eller på nett, og så holder jeg meg ofte unna hva har du kjøpt nå-tråden. Men er fremdeles svak for å surfe på finn.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N+1 sjuken slår til som verst når det blir lenge mellom turer. Tidsklemma og oppussing har gjort sitt med antall dager på tur siste året, så da blir det ditto mer surfing. Når en først er ute er man jo happy med det utstyret man har. 

Har heldigvis fått solgt unna noen telt og soveposer siste året, så det hjelper jo i turboden.

 

På slutten av sommeren i fjor gikk jeg over for fullt til vedfyrt, så det gjorde jo da utslag i mer kjøkkenløsninger. 😂

Siden den hylla og snart er full, så kommer det nok noen billige titankjeler på finn utover våren. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart meg i årevis med kun en svartkjele og ei god stekepanne. Aldri savnet noe annet. 
I svartkjelen er det plass til gassbrenneren og en pose med kaffe. 
Svartkjelen brukes både til kaffe, koke vann og lage mat.

Kjelen har nå desverre fått en lekasje i tuten. Triste å måtte pensjonere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeler etter brukerbehov?

Stor kjele et fint når man laget mat til hele familien på tur, snøsmelting, osv. Mens en liten kjele med liten brenner er fint på solotuer, og kjele som integreres med brenner og henges opp om man klatrer alpint osv.

Jeg koker f.eks. ikke et par egg i fårikålkjelen her hjemme. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet "hvor mange kjeler trenger du?" henger sammen med spørmålet "hvor mange brennere trenger du?" - i hvert fall for meg :-) 

  • Til en bitteliten BRS3000 (25 grams bråkebøtte av en gassbrenner) hører en bitteliten 0,6 liters alukjele som også kan brukes som kopp.
  • Til en litt større FMS300T (45 grams bråkebøtte av en gassbrenner) hører en foldbar 1,4 liters kaffekjel i aluminium og silikon.
  • Til en enda litt større Windpro 2 (187 grams stillegående og bred gassbrenner) hører en ca 1,1 liters alupanne med høy kant og lokk.
  • Til en enda større Svea 123R (klassisk bensinbrenner med helikopterlyd) hører en 0,9 liters alukjele med pannelokk.
  • Til en enda større Coleman 442 (stillegående bensinbrenner med amerikansk automatstart) hører en 1,9 liters kakeboks som har fått nytt bruksområde.
  • Til en Toms Woodsove eller Littlbug-kopi (sprakende kvistbrennere) hører en 1,8 liters titankjele (plass til både brenner, tørr opptenningsved og mer til).
  • Til en selvmekket Fancee Feest (14 grams eller 25 grams lydløs spritbrenner) hører en ganske bred 0,8 liters alukjele med pannelokk.

De andre kjelene mine trenger jeg egentlig ikke :D 

  • Liker 3
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hege P. skrev:

Forsøk med en hank til malingspann. Klipp den i passe lengde og bøy endene sik som på den originale, og du har en hank som fungerer bedre. Hanken til malingspann er tykk og solid nok (tykk ca. 3mm ståltråd). Jeg gjorde dette for å lage hank til kjelen til den minste SoloSove. Boret hull på hver side etter å ha sjekket plasseringen slik at kjelen balanserer riktig når den er full av vann. Skal forsøke å legge ut et bilde.

Hmmm...der satte du meg på en idè. Jeg kan jo egentlig ta bort den originale bøylen, bore et hull gjennom festet på hver side og sku i en liten øyebolt på hver side så kan jeg lage vaier håndtak på den også. Jeg liker vaier, da får man balansert kjelen uansett hva man henger den etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning:

 

1: GSI haulite Tea Kettle, 1.8 liter. Denne har stor åpning, og er svært god til snøsmelting og vannkoking. Størrelsen er perfekt til flere på tur, men også om du er alene. Sammenligner man med åpne gryter på 2 liter kan du fylle denne helt opp til ca 1,9 liter, og fortsatt helle kokende vann over på thermos uten å være redd for å søle eller at klypehåndtaket faller av. Gryten blir bare søl med om man fyller helt opp med vann.

Man har også lokk på under helling, så damp/kondens i teltet blir redusert sammenlignet med åpen gryte (snøsmelting og koking).

2: Stekepanne med nonstick, helst aluminium med litt tykkere bunn. Eks. primus Litech.

3: Gryte på omtrent 2 liter med lokk, hvis du skal koke risgrøt til deg og ungene på tur. Eller blir den ikke mye brukt.

 

Men jeg har også en gammel kaffekjele og en eagle non-stick bålpanne til bålbruk. Brukes veldig sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mange turer trenger jeg bare 1. Den går da til fisk, kaffe, Real-vann osv...

MEN jeg har mange. For et par år siden la jeg en kjeleplan. Og investerte da i et utvalg titankjeler. Så da kan jeg plukke lettest mulig alternativ som dekker behovet for turen. Noen ganger er det 2-3 store kjeler fordi vi skal "kokke litt" avansert, andre ganger holder det med en liten 0,5-liter f.eks.


Og de to gamle stålkjelene har fått egen vanntet pakkpose og er gjemt under en busk langt oppe i en dal der vi er mye på tur hver sommer. Så på de turene trenger jeg ikke engang bære med kjele lengre ;-). Ellers hadde de neppe kommet ut av skapet engang lengre stakkars..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treng 2, men eg brukar litt fleire.

På telttur sumarstid, har eg ein høg, smal kjel på 1l. Forma på denne er slik at han passer perfekt utanpå Svea 123. Storleiken er passe for matlaging for 1 person, men så må eg ta oppvasken før eg lagar meg varm drikke.

På telttur vinterstid brukar eg 3 kjelar, men hadde greidd meg med 2. Ettersom vekt og volum i pulken ikkje er så nøye, kan eg tillate meg litt meir komfort. Eg har ein stor kjele til snøsmelting. Når snøen er smelta, har eg tilgang til kaldt vatn i denne kjelen heile kvelden. Til matlaging brukar eg sumarkjelen. Men eg tar oppvasken litt enklare ettersom tilgangen til oppvaskvatn er litt dårlegare, og faren for bakterievekst er langt lågare. Derfor har eg også med meg ein rein kjel til oppkok av vatn. Til dette har eg brukt litt ulike kjelar som eg likevel hadde tilgjengeleg. Då var det kjlar som ikkje var veldig gode å helle frå, eller kjelar som var så små at eg måtte fylle termosen i to omganger osv. For nokre år sidan, kjøpte eg Trangia kaffikjel som er stor nok til å fylle termosen. Denne kjelen vart altså kjøpt til dette formålet, og har vorte brukt til dette.

På dagsturar om sumaren brukar eg ein liten kaffikjel, den som er i Trangia 27. Denne kjelen har eg hatt sidan ungdomstida, og passar betre for formålet enn nokon anna. Denne brukar eg både på primus og på bål, og utsjånaden ber preg av dette.

Utover dette, har eg nokre fleire kjelar, frå ulike kjelesett som Trangia 27, Sigg Tourist og eit MSR kjelesett med teflon i både kjelar og steikepanne. Trangia 27 er det gamlaste, og var i fast bruk i mange år. MSR-kjelesettet kjøpte eg for å ha større kjelar enn Trangia 27, og i ei tid då eg fortsatt trudde eg hadde bruk for kjelar som pass inni kvarande. I seinare tid har eg kjøpt enkeltkjelar meir spesifikt tilpasse kvart sitt bruksområde.

Frå Trangia 27 er det bare kaffikjelen som er i regelmessig bruk. Sigg Tourist fall aldri heilt i smak for min del, men eg har ikkje hjarte til å kaste det. MSR-kjelesettet er med i bilen og vert brukt når eg lagar mat i nærleiken av veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 21.50, uteturen skrev:

Flere her med samme sjuken? Hva gjør du for å omgå sjuken?

"Sjuken"  må man leve med til den går over "av seg selv " - eller til man eventuelt får en kraftig vaksine fra kemneren!  Går over av seg selv gjør det for eksempel når man til slutt innser at "godt nok" er "bra nok" og "lett nok" er "greit nok".  Da faller en gjerne ned på en eller to kombinasjoner som man blir ved å bruke - mens øvrige ("eksperimentene") får samle støv i skapet eller doneres til noen som "bare trenger noe til å varme vann i" (som vel var der de fleste av oss startet).

For min del går det nå  i  Trangia-kjøkken (har flere varianter) eller et grytesett fra MSR ("Titan 2 pot set" - hhv 1,5 og 1L). Bruker også en eldre og mindre utgave av "samme" fra MSR  (hhv 1 og 0,7L, ikke i produksjon mer).  Foretrekker bredere/lavere gryter, fremfor smalere/høyere med samme volum, da de er mer effektive + lettere å lage mat i.  

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da der er sånn sjukdom som må gå over av seg sjølv, eg har og vært anngripen riktignok av ein litt dyrere slektning, nemlig da som på svensk blir kalla børsbytarsjukan.

Da har resultert i at eg dei siste 10 åra har hatt 2 salongrifler, ett luftgevær, ei Brno Fox i 222 og 4 rifler i 6.5x55.

I tillegg har eg vært og sett på sikkert 4-5 andre rifler, sendt ørten meldinger på finn på diverse andre våpen. Men dette er berre brøkdelen av tida eg har lagt ned på diverse våpen forum, heldigvis tilbragte eg mesteparten av tida der.

Alt av gevær blei og kjøpt brukt, og solgt vidare. Til slutt endte eg opp med ett våpen, det mest kjedelige alternative, ei rustfri Tikka t3x i 6.5x55 med ein Zeiss classic 2.5-10x50 med Hausken lyddemper.

Det som er litt rart er at plutselig ein dag var interesa vekke, veit ikkje kvifor men sånn er det.

Har slutta og Vera på våpen forum så og sei og kjem ikkje til og skyta før til våren.

Blir vel berre dei obligatoriske 30 treningskudda pluss oppskyting.

Ganske rart så gira som eg var, kunne knapt venta til eg kom frå arbeid for og komma meg på nett.

Kanskje du får ein liggende reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skaffet såååå mange kjeler egentlig. 
KJøpte en Eagle stålsett for en del år siden med en 1,5l, en 1,0l og en liten stekepanne. Stort sett 1,5l som er i bruk.
Inne i den passer nemlig Eagle sin 0,7 kaffekjele. Så det er det oppsett jeg som regel har med i tillegg til en steikepanne. 
Så har jeg en 1,4l bålkjele som jeg bruker når flere er på tur, på hytta etc.
En Eagle 3,2 stålkjele til å lage litt gryte o.l.  Som regel bare med på kortere turer.
Alt jeg har brukes både på bål og brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heldigvis ikke fetisj for kjeler :) Eg har dog fetisj for telt som er verre synes eg. 

Eg har berre ein vannkjele og ei steikepanne. Det er alt eg bruker. 

Det fine med å gi etter for sine lyster er at ei lite stund så får du ei slags ro. Så melder ubehaget og jaget etter nye ting seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.