Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluktruter!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg satte kaffen litt i halsen når jeg leste denne artikkelen fra Norsk Friluftsliv. Jeg har litt sansen for denne organisasjonen, men her er de på villspor (mener jeg).

Sitat: 

Sitat

Det er ikke vanskelig å tenke seg beredskapssituasjoner hvor tradisjonelle ferdselsårer som bilvei og bane ikke er tilgjengelige. Hva gjør man da når en større andel av befolkningen raskt må forflytte seg ut av et område?

Ofte vil stien eller turveien gjennom marka, over heia, fjellet eller ut på fjorden være den mest tilgjengelige vei ut av et katastrofeområde.

Slike alternative evakueringsruter for ulike årstider, må derfor være en del av kommunenes beredskapsplan, og de må sørge for at disse er godt merket, skiltet og vedlikeholdt.

De starter det avsnittet med "Det er ikke vanskelig å tenke seg" - men det mener jeg er skivebom, for det er nettopp det det er.

Altså - skal man fra alle steder/kommuner det potensielt skal kunne skje en fremtidig katastrofe merke, skilte og vedlikeholde en mulig fluktrute utenom veier/tog/fly/båt? Dele ut kart hvert fjerde år som viser fluktrutene og trene med befolkningen på bruk av disse fluktrutene. 

 

 

  • Liker 2
  • Hehe 2
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, esw skrev:

Kreativt forsøk for å skaffe tilgang til nye typer økonomisk støtte?

Ja, det kan være, og det hadde jeg ikke tenkt på.

Jeg driver selv med mye dugnadsarbeid med fjelltrimmen, men skygger banen så snart aktører som ønsker å fakturere timer ønsker å være med i aktuelle prosjekter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

Det finnes jo en strømning av folk som forbereder seg på total samfunnskollaps som følge av klimakrisen. Kanskje NF er inspirert av dem...

Om folk flykter fra en klimakrise så er vel ikke fjellet eller skogen bak huset dit man flykter 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må evakuere pga. en katastrofe, og bilveien er ødelagt, er det jo ikke en dum ting at befolkningen vet om at det finnes alternative veier?

Trenger nødvendigvis ikke å være skiltet, men at det er allment kjent at det finnes en snarvei gjennom skogen bak industriparken er ikke en ulempe, tenker jeg 🤷‍♂️
 

Det er jo ikke vanlig å trene med befolkningen på noen form for evakuering, eller tranportering til nærmeste tilfluktsrom, så dette forventer man vel heller ikke.
 

jeg bor på en øy med EN bro til fastlandet, så jeg er føkket uansett. Har en liten båt på sjøen da, skulle alltids klart å ro til fastlandet, men det tar fort 6 timer uten motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det se ut som en vaskeekte "prepper" har forvillet seg inn som generalsekretær i organisasjonen norsk friluftsliv, og jeg kan ikke unngå å la tankene spore hen til diverse amerikanske katastrofefilmer hvor evakueringen av store folkemasser ofte ender opp i full stopp på motorveien...

Jeg synes tematikken om prepping er interessant, men siden man som regel skal forberede seg til alle mulige tenkelige og utenkelige scenarioer, så blir strikken ofte strukket alt for langt og ender opp i det ekstreme. Dette med skilting og merking av fluktveier i marka er en slik ekstremitet.

Det er dog ikke helt utenkelig at man skal kunne komme i en situasjon der man må evakuere store folkemasser, og jeg er enig i at kommunene bør ha planer for hvordan evakueringer skal skje dersom det blir nødvendig.

Og om man må ha bistand for at dette skal foregå på en trygg måte, så er vel det en oppgave som kan passe for forsvar og sivilforsvar, og ikke friluftsorganisasjoner, eller røde kors o.l..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Den samme geniale utformingen som gjør at alle med hørselsutfordringer må gå på handicaptoalettet? 

Sånn omtrent. 😉

image.png.3cb75e59bb90799e42a405d6934977bd.png

I tillegg så blir det selvsagt et krav om snø og isfrie fluktveier. "Snø- og isfrie fortau legger til rette for at flere kan delta i samfunnet, også vinterstid."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke å være forberedt. Sikkert mange lesere her på forumet som er her nettopp for å forberede seg til planlagte turer og generelt friluftsliv. :)

Men... både svenske og norske myndigheter ber om at samfunnet er litt mer beredt i senere tid. Vår generasjon (etter 2. verdenskrig) har vært ekstremt heldige med tanke på krig og kriser. Det gjør det selvsagt vanskeligere å forestille seg at kriser kan oppstå. En evakuering av for eksempel Oslo var vanskelig i april 1940, og antakeligvis nesten umulig i dag.

DSB er myndigheten som skal sikre samfunnssikkerhet og beredskap i Norge. Deres analyser av mulige krisescenarioer (https://www.dsb.no/rapporter-og-evalueringer/analyser-av-krisescenarioer-2019/) beskriver hva som kan skje, og hvordan samfunnet kan redusere evt. konsekvenser ved en hendelse. DSB har vært ofte i media for å få befolkningen til å sørge for en viss grad av egenberedskap (https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/).

Husk at KUNNSKAP er lett å bære - ultra-ultra-light :)

Endret av famjsv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.