Gå til innhold
  • Bli medlem

Slipe kniv/øks med MDF skiver


Truant76

Anbefalte innlegg

Satt på Youtube i går og fikk opp et forslag om en video fra Wranglerstar, som jeg ser på en gang i skuddåret. Der sliper han en øks til barberskarphet på noe slikt som 1m 15 sek på en slipemaskin med to hjul av MDF hvor det normalt er montert slipesteiner. Noen her som har hørt om dette eller kanskje tilogmed bruker metoden? Det flyr litt gnister på den ene skiven ser jeg, men han sier det ikke tok mye metall av øksen. Angivelig er det veldig tidsbesparende, og jeg ser jo for meg at det er mest nyttig for folk som behøver å slipe øks/kniv veldig ofte, så det er jo egentlig ikke så aktuelt for mitt bruk, men jeg likte konseptet litt. Forsøkte å google litt for å finne noen norske treff, men hadde ikke noe hell der.

Synspunkter eller innspill?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker en worksharp knivsliper. Den har slipejigg for øks/verktøy/gressklipper også (dvs. man bruker den uten jigg). Lager en konveks egg, får en svært skarp øks.

Kanonbra til alt av friluftskniver, kjøkkenkniver, også serraterte kniver.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke på jakt etter nye måter å slipe på, har skaffet meg våtsteiner og tenker å bli dreven med dem og leve med at det finnes teknisk bedre metoder, for det er noe med å gjøre ting for hånd. Litt av grunnen til at jeg startet tråden var at hvis ting er for godt til å være sant, så er det ofte nettopp det, og siden dette skal gå så vanvittig raskt så er det kanskje ulemper eller negative sider med å bruke en slik metode? Helle advarer med f.eks om å ikke bruke tørr slipestein på Utvær pga. varme og fare for å ødelegge herding, og når jeg ser videoen over så tenker jeg fort at varme kanskje er en naturlig konsekvens av ekstremt rask sliping, og det virker jo å være relativt høy omdreiningshastighet på maskinen hans.

Var litt den type ting jeg lurte på synspunkter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.