Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduken Extreme med cumulus quilt


Tufsingen

Anbefalte innlegg

Har du testet dette med fukt over lang tid, og hvorfor blir det fukt? :Jeg spør fordi jeg vurderer å teste litt med fjellduken Extreme sammen med en quilt på 700g På et downmat Liggeunderlag i vinter. Tenkte prøve dette i hilleberg akto (kun?) yttertelt med tyvek gulv.. Vil ut å vandre i april/ mai oppi Finnmark og vil helst slippe kjøpe nytt utstyr.. mvh 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fukt kommer innenfra  og utenfra soveposen, i form av svette og pust som kondenserer inni soveposen,  og dugg, sne og regn som kommer mot posen. Hvis du legger fjellduken på toppen av quilt vil du etterhvert samle fukt fra kroppen i duk og quilt. Legger du fjellduken under quilt blir det omtrent dampsperre mot kropp men lite beskyttelse mot fukt utenifra.

Fukt over tid er også et resultat av om det er forhold til å tørke opp utstyr underveis. Hvis soveposen kan ligge en time eller to over teltet i vårsola vil mye fukt fordampe.

Jeg har testet kombinasjon downmat, fjellduk og quilt, men bare på enkeltovernatting. Da la jeg fjellduken på topp fordi det ikke blir så mye fukt ila en natt. Så tror jeg det med min quilt hadde vært vanskelig å balansere det på toppen av en fjellduk. Det hadde blitt dårlig dekning mot sidene og det er også et glatt stoff så quilten hadde mest sannsynlig sklidd av ila natta.

Hvis det er en 2-3 dagers tur ville jeg brukt quilten underst.

Test i alle fall ut hvordan quilt og fjellduk dekker deg og liggeunderlaget, og om du må finne noen kreative løsninger for å holde det på plass ila natta.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.