Gå til innhold
  • Bli medlem

Ben nevis (med guide)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal gå the West highland way i Skottland i mai, men tar en ekstra dag i fort william for å avslutte turen med ben nevis. Planen er å booke en guide for dagen da jeg har skjønt at det kan bli plutselig og tett tåke der. 

Vurderer tre alternativer: pony track, via steall falls eller cmd arete. Noen som har anbefalinger? Jeg har høydeskrekk, men typ Besseggen gikk greit (Og cmd arete ser ut som ala Besseggen?), bare lenger? 

Det virker som det er litt kulturelle forskjeller i forhold til fjell, sånn at "ratingen" på turene ikke helt stemmer med den jeg er vant til fra norge, men vet ikke om det kun gjelder de litt enklere turene eller om dette også gjelder for ben nevis. 

Mvh

Anne-lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kone vegrer seg til Besseggen, men synes Ben Nevis via «hovedruten» (pony track?) var helt uproblematisk. Bred og fin sti, uten bratte stup. Hun gikk alene, uten guide... Dette var ca 20 år siden, men regner med at fjellet ikke endrer seg mye.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Tror muligens jeg kommer til å lande på cmd arete. 

Guide er fordi jeg ikke har kunnskapene til å navigere hvis det er 0 sikt. Gikk over Glittertind for noen år siden med noen folk jeg møtte på glitterheim (heldigvis var planen å enten gå rundt eller finne noen å gå over sammen med), vi fikk snøstorm i juli, og det ble brått værre og værre. Alt var helt hvitt, nysnø til knærne, vindkast der man måtte sette seg ned hver gang det kom kast for så å løpe når det stilnet mellom kastene... Og dette var da når vi var kommet såpass langt at det ville vært like ille å gå tilbake. Så har testet "ekstremvær" på en topp og gjør ikke det alene om været plutselig skulle snu for å si det sånn. 

Vi møtte en 5.mann på toppen, mest sannsynlig ville vi ikke møtt ham hvis ikke det var for at bikkja mi markerte at det var folk i nærheten og vi hadde sett ham foran oss da vi startet. Han var kanskje så mye som 30 m fra oss og vi så ikke sporene etter ham engang.

Ben nevis er kjent for tett tåke, så derfor tar jeg ikke sjangsen på å gå alene da jeg ikke kan ta ut kompasskurs og følge den... skjønner at jeg må lære meg det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg har tenkt utifra bildene at pony track opp ben nevis er litt som å gå til gaustatoppen (altså litt flere høydemetere bare), og det høres ut som slik din kone beskriver den. (På måten mange briter beskriver den høres det ut som en helt sinnssyk bragd og farlig tur😂, og da blir jeg usikker da jeg ikke har supermye erfaring. Første fjelltur alene var ukestur i Jotunheimen fra hytte til hytte, gjendesheim-glitterheim over glittertind-spiterstulen- dagstur galdhøpiggen-leirvassbu-en "hviledag" der jeg bare gikk ca 16 km, så ned til gjendebu. Og i sommer gikk jeg signatur trollheimen (litt modifisert med dagstur til trollhetta, ikke over pga hund), og måtte snu pga dårlig vær den dagen jeg skulle opp på snota, så det ble halvveis hviledag isteden. 

Tror ben nevis via cmd arete er mer "min" type tur, der får jeg utfordret høyde skrekken litt også.

Screenshot_20200122-190055_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått normalruten opp, det kan sammenlignes med å gå ruten Stavsro-Gaustatopphytta, ingen rufsete steinrøys som videre til toppen.  Er du heldig å får godvær, fikser du å gå turen over eggen ned igjen helt på egen hånd.  Får du tåke, har du ikke særlig glede av denne fjellryggen i tåka likevel og kan rusle ned trappene igjen.  Sjansen for tåke på toppen er 80-85%,  det er ikke tull.  Vedlegger et typisk bilde fra toppen

 

CIMG0418.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har gået standard turen opp om sommeren i strålende sol! Nødvendigvis ingen tåkegaranti. Enkel tur og god sti og ganske mange folk.  Det er bare en lang spasertur. 

Som @snilen sir, så er det ingen moro (utsikt) ved eggen i tåke uansett.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.