Gå til innhold
  • Bli medlem

Kartsystem for sporlogg, WP, osv


ost

Anbefalte innlegg

Hei alle dere smarte folk!

Jeg trenger hjelp til å orientere meg i den elektroniske kartjungelen. 

Stadig vekk når jeg leser om andres turer, ser på et kart, et morsomt bilde på Instagram, blir fortalt om noe, osv, så tenker jeg at dit vil jeg også. I den sammenheng er jeg på jakt etter et godt system for lagring av stier, koordinater for interessante ting, turforslag, osv. Frem til nå har jeg basert meg på papirkart og hukommelse, men ser for meg at mye går i glemmeboken fordi det ikke lagres. Aller helst vil jeg ha et system hvor jeg kan flyte sømløst mellom mobiltelefon, Pc og eventuelt annet. 

Finnes det et kartsystem som jeg kan ha både på mobil og Pc, og hvor jeg kan lagre sporlogger osv? Må jeg bare løpe til nærmeste butikk og kjøpe meg en garmin-greie og garminkart? Eller er det kun en mappe på utforsker med .gpx-filer og et og annet exelskjema for enketlpunkt? Aller helst ser jeg for meg et kartprogram som kan brukes både på Pc og mobil (pr nå, Android), hvor jeg kan drømme om fremtidige langturer, samtidig som jeg lagrer lokale rariteter som skal besøkes med ungene i kommende formiddagstur. 

Hvordan gjør dere dette, og hva lønner seg i det lange løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er inne på løsningen selv; GPX. Du kan lagre både sporlogger, stier og enkeltpunkter som GPX. Det finnes også apper til både PC/Mac (Basecamp), Android (Locus Map) og iOS (Topokart). Ellers vil jeg gjerne slå et slag for Peakbook.org også. Der finner man GPX-spor for utallige turer, de fleste er også faktiske spor og ikke tegnede spor slik som alt for mange av dem du finner på UT.no. Det er gratis med konto, men akkurat som forumet her, så er det fint om man støtter med noen kroner dersom det er noe man bruker aktivt.

Ps. Jeg har ingen bindinger til Peakbook, jeg er bare en aktiv, over middels interessert bruker. :)

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.