Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke powerbank?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en powerbank etterhvert. Den må kunne lade en iPhone XR en gang og ett GoPro kamera ett par ganger på samme turen.

Det er greit om den er vanntett, men jeg kan vel like greit ligge den i en pose, så det er ikke viktig.

Blir nok ikke brukt mye, så pris har betydning. Men det er viktig at den lader fort og kan lades fort! (Hvis det er forskjeller her?).

Jeg har forstått det slik at det er stor kvalitetsforskjell, og man skal ikke se seg blind bare på oppgitte data?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har tre store (20000mAh) powerbanker som jeg bruker.

1. iiglo Powerbank 20000 mAh. Denne har jeg hatt i 3 år og brukt mye. Robust. Fungerer bra, kapasiteten er veldig god men den tar lang tid å lade den opp (ca 14 timer).

2. Mophie Encore Plus Powerbank Lightning/Micro-USB (21000 mAh). Denne har jeg bare brukt i urbane strøk. Den har innebygd ladekabler og man kan få to forskjellige typer kabelsett med den. Moderat oppladingstid (12 timer). Virker grei men jeg har ikke prøvd den ute om vinteren.

3. Andersson PRB 3.5 20000 mAh. (20000mAh). Denne har et par klare fordeler: 1. Den har bypass lading, dvs at du kan lade powerbanken samtidig som at powerbanken lader annet utstyr for deg. 2. Den fullades på halvparten av tiden til de to andre over, ca 8 timer. Grunnen til at jeg kjøpte den var at den var best i en stor test fra Teknisk Ukeblad. Så langt fornøyd.

Har prøvd flere forskjellige ladere og har kommet fram til at den raskeste er iPhone sin lader for nettbrett (Apple 12W USB Power Adapter), altså den store typen som kan brukes til å lade både mobil og PC. Tidene jeg nevner over er basert på denne laderen.

God tur.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en rundt 10.000. Det veier mindre. 
Bruker denne selv https://www.biltema.no/kontor-teknikk/mobiltilbehor/powerbank/powerpack-10400-mah-2000035109 . Koster ikke all verden og 240gr vekt er greit.
Den har fungert veldig fint og leverer jevnt med strøm. Har dog aldri tatt tiden det tar å lade den opp så det vet jeg ikke. Ofte er den ikke helt tom heller når jeg lader den.
Vant en test for noen år siden også https://www.dinside.no/data/test-av-nodladere/61082606 
Ellers har de en vanntett på 9000 som en kompis av meg har. Dog ikke noe peiling på hvordan den fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Jeg har et par av de Andersson PD/QC 3.0 som er testvinner i testen borgern viser til, og har foreløpig ikke noe å utsette på dem.... Er ikke vanntette, men...

Koster 399 med fri frakt

Har en maken og skal kjøpe en til.
God plass til den i en 1 liters vanntett pakkpose :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal benytte powerbanken til en Iphone XR ville jeg kanskje sett etter en powerbank med USB-C Power Delivery kontakt. Oppladning går en hel del raskere begge veier. Jeg har en powerbank på 25600mAh som jeg lader opp på ca to timer og et kvarter med en 60w ucb-c lader.

16 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Er 10000mAh nok, for ca halve vekten,  eller blir det litt for lite?

Kommer jo an på hvor mye strøm du trenger, det... Iphone XR har batterikapasitet på 1950 mAh, så en slik lader skal i utgangspunktet kunne lade opp telefonen ca 5 ganger...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Andersson. Har en tilsvarende som den linkes til på 20.000 mAh. Veldig fornøyd! Bakdelen er at det tar lang tid å lade den opp igjen, men det spiller ingen stor rolle for meg. Jeg legger den bare på lading når jeg kommer hjem og da er det gjerne en stund til den skal brukes igjen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersson Powerbank PD/QC 3.0 (20.000mah) og en bittelitt eldre Trust Primo Powerbank 13000 her, ikke noe å si på dem utenom at de funker (som da er bra?). Lader Anderson via Thunderbolt 3 port (USB-C) på laptopens docingstasjon om den trenger lades hurtig hjemme, men normalt så har man jo god tid til å lade powerbank etter bruk/hjemme.

Har også et Anker Powerport Solar 21W solcellepanel for lading på turer hvor det er aktuelt å ta med, enten til lading av enheter direkte eller opplading av powerbank over tid i camp eller under bevegelse (på sekk, pulk, etc.)

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Kommer jo an på hvor mye strøm du trenger, det... Iphone XR har batterikapasitet på 1950 mAh, så en slik lader skal i utgangspunktet kunne lade opp telefonen ca 5 ganger...

Det er bedre å sammenligne i Wh, for å unngå differanser i volt. Jeg tror flere mobilprodusenter oppgir mAh ved 5 volt. iPhone XR har 11,16 Wh batteri. 10 000 mAh batteribank tilsvarer 37 wH ved 3,7 volt eller 36 wH ved 3,6 volt. Dvs en teoretisk kapasitet på rundt 3,3 oppladinger. Grunnet varmetap o.l. vil praktisk kapasitet ligge et sted mellom 60-75%. Gopro HERO4 har 4,4Wh batteri.

Hvis vi da er forsiktige og regner med 60% så burde altså 10k mAh holde.

22,2 wH holder en hel opplading av iPhone, pluss 2,5 ganger Gopro-batteri. Og da tar vi i tillegg utgangspunkt i at begge deler lades fra helt tomt til helt fullt.

 

Ellers et lite tips @Marius Engelsen. Nyere telefoner; både iPhone og andre modeller, kommer nå stort sett med USB-C kabler. Det kan være greit å finne en batteribank med USB-C utgang i tillegg til vanlig USB-A så er den litt mer sikret for fremtiden. Da vil du også kunne dra nytte av raskere lading av tlf, se gjerne etter en med 18W USB-C ut og gjerne samme inn.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Thomas E.

USB C kabel har jeg ikke brukt før. Jeg synes iPad laderne lader ganske kjapt, og de har USB A uttak. Men rask lading ser jeg på som en stor fordel, så slipper man å ha den tilkoblet for lenge til det som skal lades.

Vinterstid lades nok ting i soveposen om natten, og da er det jo greit å ha to uttak 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

USB C kabel har jeg ikke brukt før. Jeg synes iPad laderne lader ganske kjapt, og de har USB A uttak. Men rask lading ser jeg på som en stor fordel, så slipper man å ha den tilkoblet for lenge til det som skal lades.

iPad Pro (2018) har USB-C i begge ender faktisk. Hvis jeg husker rett er de "gamle" iPad-laderne 12W på USB-A. De nye som leveres med USB-C(iPhone 11 Pro & iPad Pro 2018) kabel er 18W. Den som kom med iPhonen din tror jeg er på 5W, men den støtter 18W-lading og vil da lade fra 0-50% på en halvtimes tid.

Dersom du kun har Apple-dingser så se bort fra alt som heter "Quick Charge" eller "Qualcomm Quick Charge". Det er en proprietær løsning som kun funker på visse telefoner, og ikke iPhone. Apple støtter det som heter "Power Delivery".

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva med crave travel Pro 13400mah?

QC 3.0 vil du ikke ha bruk for, men med en USB-C til Lightning kabel vil du kunne lade iPhonen din med 18W. I følge Amazon veier den 289 gram, så den virker jo ålreit. Jeg ville spurt Komplett om den kommer med lader/støpsel. Mest sannsynlig ikke, men skal du få nytte av å lade selve batteribanken fort opp må du kjøpe en som støtter PD ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sofasliter skrev:

Denne ble testet på tek.no for ikke så lenge siden.
Zendure SuperMini og fikk bra skussmål. Lader og lades kjapt.

Jeg har ikke denne selv, så jeg kan ikke gå god for den, men ved neste innkjøp av nødlander, så står den på listen over kandidater.

Ja, så liten, og bare 180 gram. Da er det jo ikke noe i veien for at den faktisk blir med på tur!

Gratis frakt, rett i postkassen. Det ble denne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

powebanken Fungerer ypperlig, og er fin størrelse :) 


Til dere som er inne på sånt. Vil denne hjemmeladestasjonen lade iPhone XR like raskt som en 29W Apple hurtiglader? (Via usbC kontakten).

https://www.clasohlson.com/no/USB-C-ladestasjon-med-5-porter/p/38-9369?gclid=Cj0KCQiAvc_xBRCYARIsAC5QT9la6i3697FS9yY2WPqnGAidme5PcehDW_LZkFLf5r9C2zlOeIPdnQEaArOtEALw_wcB

Eller så ser jeg at den har to vanlige Usb porter tilrettelagt for Apple, og to tilrettelagt for Android. Hva er forskjellen der? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

powebanken Fungerer ypperlig, og er fin størrelse :) 


Til dere som er inne på sånt. Vil denne hjemmeladestasjonen lade iPhone XR like raskt som en 29W Apple hurtiglader? (Via usbC kontakten).

https://www.clasohlson.com/no/USB-C-ladestasjon-med-5-porter/p/38-9369?gclid=Cj0KCQiAvc_xBRCYARIsAC5QT9la6i3697FS9yY2WPqnGAidme5PcehDW_LZkFLf5r9C2zlOeIPdnQEaArOtEALw_wcB

Fant forsåvidt svaret på dette nå. Telefonen trekker ikke mer enn 18W, så den lader med full fart uansett om USB-C lader med power delivery er 18W eller mer.

Forøvrig lader 12W iPad laderne nesten like fort, så de er godt brukbare enda. De har 5,2V spenning, så jeg har ikke turt å bruk de til annet enn eple-produkter, alle andre USB-A ladere har 5V spenning.

————————————————————————

Men jeg har ikke skjønt forskjellen på Android og Apple USB-A utgangene på ladestasjonen fra Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Men jeg har ikke skjønt forskjellen på Android og Apple USB-A utgangene på ladestasjonen fra Clas Ohlson.

Det eneste jeg kan komme på er at Android-portene støtter Quick Charge. Litt misvisende å dele opp i Android og Apple, da langt fra alle Android-telefoner støtter Quick Charge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Terka skrev (På 22.1.2020 den 14.41):

Andersson Powerbank PD/QC 3.0 (20.000mah) og en bittelitt eldre Trust Primo Powerbank 13000 her, ikke noe å si på dem utenom at de funker (som da er bra?). Lader Anderson via Thunderbolt 3 port (USB-C) på laptopens docingstasjon om den trenger lades hurtig hjemme, men normalt så har man jo god tid til å lade powerbank etter bruk/hjemme.

Har også et Anker Powerport Solar 21W solcellepanel for lading på turer hvor det er aktuelt å ta med, enten til lading av enheter direkte eller opplading av powerbank over tid i camp eller under bevegelse (på sekk, pulk, etc.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.