Gå til innhold
  • Bli medlem

DJI Mavic Pro 2 - Active tracking Mode


Aurivillii

Anbefalte innlegg

Ser at det er flere på forumet som filmer med drone.
Kjøpte en DJI Mavic Pro 2 for et drøyt år siden. Har relativt lite flytid, og har stort sett brukt drone til foto.
Sist vinter testet jeg Active Tracking mode på en topptur. Jeg har forstått det slik at Mavic Pro 2 (i motsetning til forgjengeren) skal holde samme høyde i forhold til objektet den følger.
Dette fungerte ikke i praksis når jeg testet funksjonen. Prøvde å la den følge meg på tur ned fra fjellet.
Har jeg misforstått noe?
Legger ved en link til filmsnutt. https://youtu.be/G51RaCRSkVA

 

Endret av Aurivillii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

Hvor i lovteksten finner du dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

Takk for at du gjør meg oppmerksom på dette!

Har studert reglene, men har ikke funnet dette. 

En annen ting som er litt uheldig for oss her i nord er at dronen bare kan opereres mellom soloppgang og -nedgang.
Litt vrient i mørketiden..

Har du en link til de nye reglene som blir innført til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er maks høyde mellom drone og bakke 120 meter, så her gjelder det å følge høydekotene på kartet. Over 120 meter over bakken er kontrollert luftrom. Da skal man ha en del sertifikater før man får tillatelse per søknad. 

Mange bryter disse lovene. Luftfartstilsynet har ansatt en god del nye personer for å få nok ressurser til å utstede alle bøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Www.dronelek.no

 

Anders_G: I paragrafen som sier at du skal ha kontrolleren i hendene og øynene på drona! Du skal også ha en person med deg som ser på drona hvis du vil se på skjermen mens du filmer.

Står ingenting om at du må ha kontrollen i hendene på dronelek, men det er mulig jeg har oversett noe? Har også forsøkt å lese lovteksten, men finner det heller ikke der. Kanskje du kan sakse ut delen fra lovteksten og lime det inn her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anders_G skrev:

Kanskje du kan sakse ut delen fra lovteksten og lime det inn her? 

Tror det siktes til denne paragrafen i "Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv."

Kapittel 2. Flyging med modellfly

§ 6.Begrensninger for flygingen [mine uthevinger]

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke

a)høyere enn 120 meter over bakken eller vannet

b)nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing

Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer i regi av modellflyklubb med sikkerhetssystem godkjent av Luftfartstilsynet.

Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

Tror det siktes til denne paragrafen i "Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv."

Kapittel 2. Flyging med modellfly

§ 6.Begrensninger for flygingen [mine uthevinger]

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke

a)høyere enn 120 meter over bakken eller vannet

b)nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing

Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer i regi av modellflyklubb med sikkerhetssystem godkjent av Luftfartstilsynet.

Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view)."

 

Ja dette har jeg lest, men jeg har aldri før lest eller hørt tolkninger av denne paragrafen som medfører at funksjoner som for eksempel active track er forbudt. Det finnes argumenter både for og i mot "full kontroll" over modellflyet når active track er aktivert. Det finnes sikkert også forskjellige definisjoner av "full kontroll" 

Så lenge det ikke finnes en tolkning publisert av fagpersoner der det klart og tydelig blir sagt at funksjoner som active track er ulovlig vil jeg nok ikke bry meg om fjellforumbrukeres egne tolkninger av loven.

Funskjoner som active track finnes på de fleste droner og om det er ulovlig for bruk i Norge er det utrolig merkelig at dronelek ikke spesifikt nevner dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn i forarbeidene til loven for å finne ut hvordan reglene skal tolkes. Men hvis du ser hvor rigid reglen er for å kunne fly med å se gjennom kameraet, altså at du må ha en person ved siden av deg som ser på drona samtidig, så tviler jeg på at det vil være rom for å f. eks. fly drona med ryggen til. Men det er altså bare slik jeg tolker paragrafen slik den står i sin helhet.

Bare for å ha sagt det også: Slik filmen det er lenket til viser er du jo helt alene langt oppe i fjellheimen. Jeg tviler på at noen ville ha reagert på at drona ble fløyet med "active track" i et sånt tilfelle. Ofte vil det vel helst være i etterkant av et uhell at tolkningen av regler kommer inn. Hvis det da sannsynliggjøres at uhellet kunne vært unngått hvis man hadde sett på drona mens man fløy den, så vil fort konklusjonen bli at man ikke hadde "full kontroll" og at det var en vesentlig del av årsaken til uhellet. Fremdeles bare mine tolkninger. Det er nå ikke jeg som bestemmer da selvsagt.

Endret av Skogens Stønn
La til andre avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

46 minutter siden, Anders_G skrev:

Så lenge det ikke finnes en tolkning publisert av fagpersoner der det klart og tydelig blir sagt at funksjoner som active track er ulovlig vil jeg nok ikke bry meg om fjellforumbrukeres egne tolkninger av loven.

Synes det er ganske tydelig at man ikke kan sette dronen i active track når man er alene og kjører på ski nedover. Hvor god kontroll har du når du står på ski nedover, og dronen flyr bak deg? (Eller har den styrtet, kollidert med en fugl, er på feil vei?) 🤷‍♂️

Du verken ser eller hører den når den går på autopilot bak deg og du er alene på ski ned fjellsiden, langt i fra full kontroll vil jeg si.

—————————————————

Jeg tolker det slik at active track ikke er direkte ulovlig, men det kreves at en annen person følger med på dronen og har kontrollen, eller at du følger med selv mens du har «full kontroll» slik at du umiddelbart kan foreta korrigeringer/unnamøanøver etc.

Eller er du av den oppfatningen at lovverket tillater at når man er alene, så kan man sette dronen i active track og kjøre ned fjellsiden med skistaver og votter på hendene?

Dette blir litt som å kjøre Tesla med autopilot. Du kan gjøre det, men du skal ha hendene på rattet og ha full kontroll til enhver tid.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Her er screenshot fra operasjonsmanualen til dronepiloter. Utarbeidet av Luftfartstilsynet. 

Det er overhodet ikke mulighet for individuell tolkning. Du skal se dronen og ha kontrolleren i hendene. Screenshot_20200123-121712_Word.jpg.8fc2c5e42e705bff176411f82d958439.jpg

 

Jeg kjenner ikke så mye til operasjonsmanualen, (jeg har ikke drone engang.) Men er det en veiledning som er utarbeidet med hensikt å beskrive hvordan man i praksis overholder kravene i «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv.»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Manualer, veiledninger og normer er ikke bindende. De kan brukes som en standard for å oppfylle kravene i forskrift, men man kan bruke andre tilsvarende løsninger med samme sikkerhetsnivå for å tilfredstille forskriften/loven som manualen er tiltenkt å tilfredstille.

Manualer, veiledninger og normer oppdateres vanligvis ofte i forhold til forskriften.

I praksis følger man vanligvis en norm, manual eller veiledning, dersom noe slikt er utarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig å bruke de autonome løsningene til DJI. Men da skal man ha kontrolleren i hånden.

Å begi seg ut på kollisjonskurs med Luftfartstilsynet... Tja, hvis man ønsker å fly drone også i fremtiden så er det kanskje ikke så lurt. Men veldig mange gjør det.

https://www.nrk.no/nordland/vil-straffe-dem-som-medvirker-til-ulovlige-dronebilder-1.14584300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld: Støtter agumemtet ift active track når du filmer deg selv. I mitt tilfelle har en andreperson controlleren, og fullt oppsyn med drona. Kunne bare ikke finne noen regel som nevnte active track. Ellers er reglene tydelige. Drone piloten skal til enhver tid ha drona i øyesyn. 

Ellers har jeg alt av manualer på mobilen. Makshøyde (120m) og ytterbegrensninger har jeg stilt inn på forhånd. 

Er obs på å følge reglene. Cowboyflyging gjør bare at kravene skjerpes ytterligere.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Active track blir lovlig under EU reglene. Det vil også bli endringer slik at man kan fly utenfor Preikestolen og andre fjellklipper lovlig. Pdd. er det strengt forbudt å fly utenfor Preikestolen, men mange velger å gjøre det likevel for Instagram-likes. Man har likevel begrensninger på avstand fra tilfeldig forbipasserende, så dette gjelder kun profesjonelle operatører med nødvendig sertifisering.

EU reglene som kommer til sommeren:

Sitat

 

(14) ‘follow-me mode’ means a mode of operation of a UAS where the unmanned aircraft constantly follows the remote pilot within a predetermined radius;

 

Sitat

 

Article 4

‘Open’ category of UAS operations

(d) the remote pilot keeps the unmanned aircraft in VLOS at all times except when flying in follow-me mode or when using an unmanned aircraft observer as specified in Part A of the Annex;

 

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.