Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski med kortfell - "hjemmelaget"


André Pedersen

Anbefalte innlegg

Hei, Har et par Madshus fjellski av eldre type som jeg bruker på fjellet, jeg har Langfell som jeg bruker for å komme meg opp på vidda, 

innover i fjellet kan jeg fortsette med disse fellene.

 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring fra å kutte vekk 20-30cm av langfellen bak, å bruke denne alene rett under skia for enkelt og ta av og på

om man "bare skal opp der" osv. 

 

lurer da på 1: om dette gjør at langfellen ikke sitter like godt oppover (ikke bratt, men f.eks fra Solheimstulen og opp på fjellet, eller fra toppen av krossobanen)

2: om denne lille fliken av en fell vil gjøre omtrent samme nytte. 

 

fint om noen med erfaring har et godt svar. 

Jeg spør fordi det i år blir noen turer med pakkpulk og barn, og de som er kjent med barn på tur blir det litt ekstra oppakning, men jeg ønsker både godt feste og 

grei glid.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, André Pedersen skrev:

Hei, Har et par Madshus fjellski av eldre type som jeg bruker på fjellet, jeg har Langfell som jeg bruker for å komme meg opp på vidda, 

innover i fjellet kan jeg fortsette med disse fellene.

 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring fra å kutte vekk 20-30cm av langfellen bak, å bruke denne alene rett under skia for enkelt og ta av og på

om man "bare skal opp der" osv. 

 

lurer da på 1: om dette gjør at langfellen ikke sitter like godt oppover (ikke bratt, men f.eks fra Solheimstulen og opp på fjellet, eller fra toppen av krossobanen)

2: om denne lille fliken av en fell vil gjøre omtrent samme nytte. 

 

fint om noen med erfaring har et godt svar. 

Jeg spør fordi det i år blir noen turer med pakkpulk og barn, og de som er kjent med barn på tur blir det litt ekstra oppakning, men jeg ønsker både godt feste og 

grei glid.

 

 

 

Lar du en langfell gå hele skilengden uten bakfeste løsner den ofte bak. Kutter du den 15-20 cm sitter bakenden mye bedre. 
 

Kutter du den 5 cm bak hælen, slik mange gjør, oppnår du bedre glid.

 

Har prøvd begge deler selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.