Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sette opp telt med frost i bakken?


Tittei

Anbefalte innlegg

 Nå lurer jeg veldig på hvordan jeg kan sette opp telt når det er slik som nå. Is og frost i bakken? Har telt både med og uten «flapper» rundt.  Jeg kan jo ikke bruke «sommerplugger» for det er frost i bakken, og snø er det ikke, så kan ikke bruke det som hjelp. Da er det vel snakk om steiner eller noe, stemmer det? Men da må du vel ha store, tunge steiner? Veldig gjerne video. 

Dette gjelder altså telt som ikke står av seg selv uten bardunering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steiner fungerer bra, men kan gjøre mye ugagn på teltduk og stormmatter dersom det er veldig mye vind.
Selv bruker jeg å ha med 6" (tommer) galvanisert stålspiker som jeg klinker ned i tela.
Funker også veldig bra dersom du camper ute på vann med stålis.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på underlaget. Jeg teltet i forrige uke rett utenfor Oslo, og da gikk det greit å slå inn vanlige sommerplugger med stein. Pluggene tåler ganske mye, og som regel har dette vært den løsningen jeg har gått for i sånne situasjoner. Hvis ikke det går, så er det fort stein som er den enkleste løsningen, men da er ofte hempene ved teltet for små. Kan være greit å forlenge litt med tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått gode tips og er utrolig glad for det. Nå skal jeg teste om teltet er lite nok for terrassen min - ved å bruke spiker 😅. Har lært man må teste utstyret før «lange» turer 🤪. Jeg hadde ikke engang tenkt i den retningen, så dette er jo like enkelt som det er genialt. 

Men da jar jeg forstått det rett at jeg bør komme meg opp i ca.15cm lange spiker for at det skal holde i litt vind? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med det du finner, eller kan få tak i. Det kan gjerne være litt størrelse på det, men dumt å kjøpe 1-2kg spiker om du ikke trenger det til noe annet. Kanskje finnes det en byggeplass i nærheten eller du kjenner en snekker som har noe å avse. Jeg har også alltid et par muttere i sidelomma. Er det noe stein / fjell der du skal telte kan en mutter av litt størrelse også være hendig. Kiles ned mellom steiner, eller i en sprekk og gir godt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke bakken er altfor hard har jeg god erfaring med å bruke bakenden på ei turøks til å dunke ned vanlige teltplugger. Ellers kan det være en idé å slå opp teltet i nærheten av trær og kanskje ta med litt ekstra snor så du kan forlenge bardunene for å feste de i nærliggende trær i stedet for i bakken med teltplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt spiker men har også såpass tynne og solide plugger at jeg har brukt de. 
Feste barduner i trær pleier jeg aldri gjøre. Hvis en snubler i en bardun så vil både telt og plugg gi etter, men et tre derimot gjør ikke det så det kan gi litt uønsket slitasje der barduner er festet på duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Som alternativ til spiker, så får man ganske rimelige teltplugger på ebay o.l., som tåler en støyt. Jeg er fornøyd med disse

Men hvordan er det nå? Er det ikke moms og tollgebyr osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tronn skrev:

Bytt ut sommerpluggene med Y-plugger fra f.eks hilleberg eller fjellreven. De tåler en del banking i forhold til vanlige V-plugger. 

Har tatt knekken på mange Y-plugger fra både Helsport og Hilleberg. 

Stålspiker er billig og solid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aurivillii skrev:

Har tatt knekken på mange Y-plugger fra både Helsport og Hilleberg. 

Stålspiker er billig og solid.. 

Har du da stort sett tråkket dem ned, eller banket dem ned?

Jeg har veldig god erfaring med å banke Y-plugger ned i frossen jord uten store problemer. Har bøyd et par stykk noe, men ikke ødelagt noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Y plugger.

Har slått Y pluggene fra Hilleberg ned i både frossen bakke og inn i trestammer, resultatet er at de kanskje blir litt deformerte/bøyde, men ikke til det punkt at de blir ødelagte/ikke kan brukes lengre.

Har forsåvidt også noen runde titan plugger, og de tåler det meste, men en ble faktisk bøyd ved sist overnatting. Ulempen jeg ser med disse er at de er så små og dermed lett å miste hvis det er små, og så har de snevert bruksområde. De kan brukes hvis du skal slå pluggen ned/inn i noe. 

Y pluggene kan brukes hele året 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.