Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose - lengde og kvalitet: Mountain Equipment Glacier Expedition


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på turer med pulk og telt og trenger en varm vintersovepose. Jeg er en relativt slank dame på 162 cm og synes det er vanskelig å navigere i soveposejungelen. 

Jeg har fått i hus en Mountain Equipment Glacier Expedition dunsovepose i størrelse "regular" (185 cm) for en overkommelig pris. Jeg er imidlertid usikker på om den er en "keeper" eller om den bør returneres. Spørsmål jeg har er:

  1. Er soveposen i str. regular for stor for meg - for lang/bred? Posen har en såkalt romslig "expedition fit" ved at den er bredere i toppen enn de andre modellene i serien. Dette skal tillater bruk med mer klær i posen og "skifting av klær" i posen.
  2. Posen finnes også i en Short versjon for kroppslengde inntil 165 cm (men da til en betydelig høyere pris). Er denne å foretrekke fremfor en Regular? Eller blir den for kort?
  3. Er det OK å satse kun på en dunpose til pulkturer over flere dager? Ser at flere mener at det er gunstig å kombinere dun og syntet som sikkerhet mht. fuktproblematikk.
  4. Jeg har allerede en "kort" dunpose med T-comfort på -3. Hvilken syntetpose kan den eventuelt kombineres med?

Håper på gode råd som gjør at jeg kan sove varmt og trygt uten å tømme bankkontoen 🙄

Mountain Equipment Glacier Expedition

  • Sesong: Vinter, ekstrem
  • Yttermateriale: DRILITE® Loft 50D, vindtett og vannavvisende
  • Fyllmateriale: 90-10 Andedun med minimum 700 Fill Power
  • Fyllvekt: 1352g (Regular),
  • Mountain Equipment Sleep temp: -35°C
  • Maks personlengde: 185cm (regular)
  • Lengde innside: 204cm (regular)
  • Bredde innside: 80cm
  • Fotbredde: 50cm
  • Glidelås: Venstre
  • Pakkvolum: 34x29x25cm (LxBxD)(Regular), 35x30x25cm
  • Vekt: 2020g (regular)

 

Endret av knerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en eldre Ajungilak Tyin Elite (syntet fra begynnelsen av 80 åra) med mål 220x80x50. Dette er utvendige mål og det er en pose som passer meg og oppleves som romslig med mine 180 og 80+kg.

Når posen du har, oppgir innvendig mål som er like som mine utvendige mål, vil jeg tro posen vil føles litt stor for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, rayun skrev:

Jeg har en eldre Ajungilak Tyin Elite (syntet fra begynnelsen av 80 åra) med mål 220x80x50. Dette er utvendige mål og det er en pose som passer meg og oppleves som romslig med mine 180 og 80+kg.

Når posen du har, oppgir innvendig mål som er like som mine utvendige mål, vil jeg tro posen vil føles litt stor for deg.

@rayun Det understøtter antakelsen min om at "expediton fit" kombinert med 185 lengde ikke er en sovepose tilpasset min kropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rayun skrev:

Hentet posen min fra boden nå. Dette er som sagt en syntetpose uten glidelås, så jeg vrengte den og la den ut på gulvet. Da ble de innvendige målene 115x75x45.

Da er soveposen returnert og jeg er på leting etter ny pose som kan holde meg varm på kalde teltturer.
Da er spørsmålet: God og varm dunpose eller en kombinasjon av dun og syntet-pose.
Kom gjerne med gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.