Gå til innhold
  • Bli medlem

kanotur børgefjell


Anbefalte innlegg

Hei. jeg og en kamerat har tenkt å ta en lengre fisketur i børgefjell i sommer.

vurderer å dra med kano, fra namsvatnet opp storfossen å videre til jengelvatnet. inn til lille kjukkelvaten kansje videre til storkjukkelvatnet.  bruke noen av disse vannene som base.

er det mulig å drasse på kano opp dit. eller blir det mer slit enn morro. (vi er to karer som synes slit er litt morro)

hvordan er fisket i børgefjell?hvilket vann har det beste ryktet på at det er stor fisk?

hilsen 2stk dumme trøndere😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var der i 2018 og kom oss til enden av Djupvatnet med 38 kilos plastkano, da var det så varmt at vi ikke orket å bevege oss lenger for en ukestur. Vi tok vestsiden av elven når vi slepte kanoene, tro det kanskje er litt brattere på den siden enn på østsiden, men det gikk fint, men litt slit var det jo. Slepte stort sett med tau da det stort sett var gress og myr, egentlig lite bæring. Vi fikk fisk til et par middager, men det var ikke voldsomt napp, mulig temperaturen kan ha hatt innvirkning. 

Her lyst til å ta turen igjen nå som jeg har fått meg Ally, og med lavere temperaturer hadde målet blitt minst å komme seg til Jengelvatnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Truant76 skrev:

Ja, det er sant, lang etappe der. Selv hadde jeg sikkert tatt turen vestover mot Jengelskardvatnet. Er det Ally du har?

ja, har planer om å kjøpe en i nermeste framtid. har dratt på en plastkano tildligere. blir likosm natt og dag hvis vi sammenlingner med ally

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt med kano dit og det var ikke noe jeg tenkte på mens jeg var der heller. Klart det er fint på vannene og noen større håer men mye av elvepartiene er ikke så egnet for padling.
Blir bæring fra Namsvatnet til Djupvashåen. Så igjen opp til Djupvatnet. Kan padle litt oppover elve fra Djupvatnet men opppover er elva vid og grunn og den renner på greit i tillegg til noen stryk og mindre fosser. Går an på padle håen på høyde 608 ved Giengelvihkenjohke. Så er det foss og stryk opp til 617 . Pent område med en litt høyere foss inn. Fra 617 er det ikke noe å padle etter før Blyvatnet. Jeg har ikke vært lengre opp men avstand til Jengelen er da ikke så lang. Elva ser ikke padlbar ut der.  Videre med LilleKjukkelen må det nok bæres nesten helt opp. Videre til Store ser det heller ikke så padlebart ut, hvertfall ikk første 3,5km i luftlinje.
Kanskje noe å vurdere hvis man har god tid og tar med en lett kano og pakker lett ellers. Ville vel dog tenke at det ville fungere bedre med packraft eller til fots.

Fisk er overalt. Vi fikk minst i elvestrekningene. Flue ga lite fangst. Hadde vært en 4-5 dager med 30 grader når vi dro inn. Klart best bett på sluk og mark når det kom en regnskur. 
Fikk mer enn nok fisk uten å bruke så mye tid på fisking.

 

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.