Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr som DU er SKIKKELIG fornøyd med!


SondreW

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Blaser skrev:

Roen senker seg (mere) med en slik med.


I følge min mor så er det det lureste jeg har kjøpt hvertfall, så det med at roen senker seg gjelder da for ho, ikke for min del, jeg var rolig på tur før jeg kjøpte inReach Mini også :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artic beddingen er for meg genial på vintertur. Bare å legge seg når teltet er oppe. Et av mine bedre kjøp😊 Plass til to poser, to underlag, jervenduken, dunjakke + småtterier i lommene.

69A2C091-3598-4F73-82C1-B6637E40B6B7.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AK74 skrev:

Artic beddingen er for meg genial på vintertur. Bare å legge seg når teltet er oppe. Et av mine bedre kjøp😊 Plass til to poser, to underlag, jervenduken, dunjakke + småtterier i lommene.

69A2C091-3598-4F73-82C1-B6637E40B6B7.jpeg

Skriver under på den.


Skriver også under på Terka sin mening om at jeg egentlig er kjempefornøyd med det aller meste av turutstyret. Ellers hadde det gjerne blitt byttet for lengst ;-)

 

Kan også skrive under på stoltrekk som det lille ekstra som gjør stor forskjell. 


Ellers så er en av de tingene jeg setter mest pris på på soloturer denne vesle turradioen hadde både DAB og FM og som har alt fra alarm og innsovningstid med autoavstenging til 60 timer spilletid på en fullading osv
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Espen Ørud skrev:


Skriver også under på Terka sin mening om at jeg egentlig er kjempefornøyd med det aller meste av turutstyret. Ellers hadde det gjerne blitt byttet for lengst ;-)

 

Der er eg stikk motsatt.
Har eg fyrst kjøpt utstyr skal det brukast opp og slitast ut til gangs.
Noko på grunn av gniaren i meg, men også miljøtanken og prinsippet om at utstyret ikkje skal være produsert forgjeves.

Difor går eg også å svertar ein del over utstyr eg har som aldri kan ha vært prøvd av nokon produkttestar… :(
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gal Krokfot skrev:

Der er eg stikk motsatt.
Har eg fyrst kjøpt utstyr skal det brukast opp og slitast ut til gangs.
Noko på grunn av gniaren i meg, men også miljøtanken og prinsippet om at utstyret ikkje skal være produsert forgjeves.

Difor går eg også å svertar ein del over utstyr eg har som aldri kan ha vært prøvd av nokon produkttestar… :(
 

At det ikke var gull for meg betyr ikke at det ikke kan benyttes av noen andre...

Eller brukes til noe annet...

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Skriver også under på Terka sin mening om at jeg egentlig er kjempefornøyd med det aller meste av turutstyret. Ellers hadde det gjerne blitt byttet for lengst ;-)

Kan også skrive under på stoltrekk som det lille ekstra som gjør stor forskjell. 


 

 

Godt sagt og veldig enig begge siterte setninger.  Forøvrig veldig glad i min MSR Whisperlite  som er min foretrukne brenner etter å ha hatt en rekke andre fra både MSR, Coleman og Primus.  Turklokka er jeg også svært glad i. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Skriver også under på Terka sin mening om at jeg egentlig er kjempefornøyd med det aller meste av turutstyret. Ellers hadde det gjerne blitt byttet for lengst ;-)

Helt enig. Men noe kan fremheves i denne tråden:

1. Fluestenger. Nesten aldri på tur uten. Her med en Winston #6 og en Orvis #3.

2. Fjellpulken 118. Fantastisk til isfiske, dagsturer, enkle overnattinger og passer fint i bilen.

3. Eagle Creek veske. Her samles alt av smått utstyr til matlaging: Bestikk, krydder, te, sukker, dramglass, stekespade, opptenning, etc.

4. Mine Trangia kjeler og lokk. Lette, fleksible, nonstick, samt pakkes kompakt. (Iom at telt er definert ut av denne tråden, så ikke legg merke til at maten lages i et Unna)

 

IMG_0447.thumb.JPG.16564cd787153e146cd5165f5f591c98.JPG

IMG_3411.thumb.JPG.143d6d782c8ecc5ba2df583b909d8362.JPG

IMG_0947.thumb.JPG.5505baa3b5c5c1b8e0a36b4efe5cae8b.JPG

IMG_1562.JPG.06e9b02d399d801242d5ffa72ca804cd.JPG

IMG_1123.JPG.8d348cd8866a73e28cec0442830ad9d6.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne høre noe om hvorfor du er fornøyd med tingen. 

Espen med sin Dab radio fortalte at den kunne ta både FM Dab og innsovning timer, alarm, slike ting.  

Truant som kunne bytte ut innerposen i vannposen,  Hva man kunne justere, den ene kunne settes vannfilter på. 

Stor forskjell fra en vanelig vanntett pakkpose i forhold til en slik en 

Slike ting, ser flere har forstått hva jeg ville frem til med denne tråden. Kan være jeg har forklart meg dårlig. 

Små smarte detaljer som er på og må nevnes. 

Soveposer, telt, ryggsekk å liggeunderlag er utenlat. Kan eventuelt lage en egen tråd med kun disse tingene :)

Endret av SondreW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting som er blitt kjøpt inn fra diversehylla mest på skøy, men viste seg å bli uunnværlige turkompiser:

Dorullholder fra Sea to Summit. Kan henges rundt halsen, så har du begge hender fri til å holde rede på bukseseler og votter.
https://www.vpg.no/sea-to-summit/187194/sea-to-summit-toilet-roll-holder-orange-hold-dopapiret-tørt-på-tur

Blåserør til bål. Som de sier på Speidersport sparer det deg både for tapte øyenbryn og gæmlishoste. https://www.speidersport.no/produkt/firebox-pocket-bellow/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, foroll skrev:

Jeg spør av nysgjerrighet: Hva er det du opplever som betydelig bedre med Cumulus og kjipt med Warmpeace?

Lekker mindre dun, bedre glidelås som ikke hekter seg, klaffen er fyldig og mye bedre designet, soveposen holder formen skikkelig bra (den «står av seg selv») og mindre kjangs for kuldebroer.

Warmpeace er generelt slappere, lekker mer dun, klaffen er slapp og dårlig fyllt, klaffen får lett tomme felt om man ikke fordeler dunet perfekt), man må jobbe mer med å fordele dunet bra, posen har vert inne til etterfylling av dun pga. ett tomt kammer, glidelåsen hekter seg lettere.
 

Vel og merke er Viking 600 en 3-sesong pose, cumulus alaska er en vinterpose, men forskjellen er stor av andre grunner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ting som har gjort turlivet sommer og vinter både mer komfortabelt og lettere. Chairkit og artic bedding blant annet. Men hvis jeg skulle nevne èn ting fremfor alt, som virkelig har bedret teltlivet på vinteren, blir det definittivt Bernie Dawg silent cap til multifuelen. Du verden for en åpenbaring den lille saken har vært. Å gå i fra jetmotor bråk til behagelig stille summing har rett og slett vært helt nydelig. Terningkast 6!

spacer.png

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ja... skulle kanskje skrevet litt mer om det.

Innerposen i Sea To Summit vannposen er ikke bare mulig å bytte ut, den er også av et materiale som minner om disse blanke reflekterende nødteppene, som virker å hjelpe til å holde vannet kjølig selv om den henge i et tre og det er sol/høy temperatur. Som en annen sin pose det ble postet bilde av så er den helt tell så uansett hvor mye rusk som kommer fallende fra treet eller flygende med vinden så kommer dette ikke ned i posen. Den har også hull i alle hjørner slik at du kan surre den fast til f.eks kanoen om du vil ha med deg noe skikkelig vann som du har kommet over. Har ikke sjekket hva den tåler av temperatur, men den kan nok sikkert brukes som en varmepose også om det skulle bli nødvendig.

Solostoven liker jeg spesielt godt fordi den har et "lukket" brennkammer som ikke påvirkes av vind, og konstruksjonen er slik at det ikke kommer glør ut av bunnen og ned på bakken. Det negative med den er jo at den ikke kan foldes ned til mindre størrelse, men på den annen side så kan man fylle den med tørr opptenning og bjørkebark under transport, og det kommer ikke til å bli vått uansett hvor mye det måtte regne. Fordelen framfor sammenleggbare varianter er at det er en "gasifier" ovn gir veldig god forbrenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Men hvis jeg skulle nevne èn ting fremfor alt, som virkelig har bedret teltlivet på vinteren, blir det definittivt Bernie Dawg silent cap til multifuelen. Du verden for en åpenbaring den lille saken har vært. Å gå i fra jetmotor bråk til behagelig stille summing har rett og slett vært helt nydelig. Terningkast 6!

spacer.png

 

Beklager avsporingen.

Men jeg husker fra perioden før disse silencerene ble populære, så ble stillebrennere her på forumet nærmest beskrevet som søppel sammenlignet med bråkebrennere.

Susen fra bråkebrenner var som terapi for ørene, og fraværet av bråket var en sikkerhetsrisiko man ikke ville utsette seg for.

Rart hvordan tidene forandrer seg her inne 😂😂😂

(Nb! Jeg sikter ikke til DEG, dette var bare en genrell betraktning ;) )

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye greier jeg er fornøyd med, og mange av dem er nevnt i innleggene tidligere...

Men om man skal begynne litt forsiktig med noen ting som er litt generiske, så synes jeg det er innmari kjekt med en lang skje, så man slipper å få Real oppetter hånda når man spiser, samt at jeg liker å ha med en litt større, tynn og bøyelig skjærefjøl til matlagingen... 

Og mens man er inne på vannposer... Jeg liker veldig godt mitt Katadyn Basecamp vannfilter... Veier nok litt mer (350g), men synes det er praktisk å bare fylle opp posen med vann og henge opp i et tre, så slipper man å gå frem og tilbake for å hente vann. I tillegg er jo vannet som kommer ut av slangen filtrert... (ja jeg vet at man som regel ikke trenger det... men jeg liker det uansett :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Beklager avsporingen.

Men jeg husker fra perioden før disse silencerene ble populære, så ble stillebrennere her på forumet nærmest beskrevet som søppel sammenlignet med bråkebrennere.

Susen fra bråkebrenner var som terapi for ørene, og fraværet av bråket var en sikkerhetsrisiko man ikke ville utsette seg for.

Rart hvordan tidene forandrer seg her inne 😂😂😂

(Nb! Jeg sikter ikke til DEG, dette var bare en genrell betraktning ;) )

Vel, jeg kan med sikkerhet si at den lyden aldri har vært et kjærkommet fenomen under nylonduken min hvertfall 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Flere ting som har gjort turlivet sommer og vinter både mer komfortabelt og lettere. Chairkit og artic bedding blant annet. Men hvis jeg skulle nevne èn ting fremfor alt, som virkelig har bedret teltlivet på vinteren, blir det definittivt Bernie Dawg silent cap til multifuelen. Du verden for en åpenbaring den lille saken har vært. Å gå i fra jetmotor bråk til behagelig stille summing har rett og slett vært helt nydelig. Terningkast 6!

spacer.png

 

DER!....er jeg enig også. Veldig enig og skikkelig i trådens ånd. Den lille detalje  som gjør så stor forskjell. Virker som flere som er mye ute etter hvert finner frem til de samme små tingene. Erfaring er gjerne hovedveien til disse. Fjellforum er snarveien... 😉

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Boggabogg skrev:

To ting som er blitt kjøpt inn fra diversehylla mest på skøy, men viste seg å bli uunnværlige turkompiser:

Dorullholder fra Sea to Summit. Kan henges rundt halsen, så har du begge hender fri til å holde rede på bukseseler og votter.
https://www.vpg.no/sea-to-summit/187194/sea-to-summit-toilet-roll-holder-orange-hold-dopapiret-tørt-på-tur

Lifesaver om man er en av dem som bruker dopapir og ikke helt har meldt seg inn i mosegjengen. Det viktigste egenskapen er vel at man slipper å sette fra seg tørt papir på båt bakke, eller knote med det inni jakken. 

Jeg er også veldig glad i Jerven extreme. Har hatt den med på de fleste turene mine. Tung, men verdt vekten. Spesielt om vinteren er den deilig å holde varmen i rundt leiren, og som soveposeforsterker om det er iskaldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Keron 3 - kjøpt i 2000. Har brukt det på tur i Norge, Canada, Finland og Sverige. Det har aldri sviktet. Nå stoler jeg ikke lenger helt på duken, så teltet er degradert til 3-sesongs bruk. Men det har vært et virkelig lykkelig kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til et par ting. Etter at jeg ble frastjålet det meste av fiskeutstyret for en tid tilbake, gikk jeg "all in" og kjøpte en Orvis Helios 6 fluestang. Umoralsk dyr, men den er helt fantastisk! Den erstatter tre stenger. Kaster best med seksersnøre, men funker veldig fint med femmer og syver også. La på mange meter kastelengde fra mine tidligere ganske så ordinære stenger.

En annen dings er Colemanbrenneren. En 442, bensinbrenner. Den er stillegående, trenger ikke forvarming og brenner blått fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil skyte inn med kompasset mitt - et Silva Expedition S speilkompass. Det er første og eneste kompass jeg noensinne har kjøpt, og så lenge det funker skal jeg aldri bytte det ut, og jeg kjøper gjerne samme igjen.

Speilet er uvurderlig i krøkkete orientering i flat skog, og til stor nytte ved skifte av kontaktlinser. Kompassplata er lang og gjør det lett å ta ut kurs fra kartet. Etter fire års bruk er hengslene like fine, bokstavene like synlige og det finnes ikke antydning til dannelse av noen boble i kompasshuset. Klinometeret er lite brukt, men deklinasjonsjusteringen var utrolig kjekk i Finland i 2018. Et topp produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterturene har blitt mye triveligere med isolasjonsbukse (Arcteryx Atom LT pants) med glidelåser i hele beinlengden (som betyr at de kan tas av eller på uansett hva som er på beina), duntøfler til å ha på i leir (Rab expedition slippers) og fotposer til å labbe småturer ut av teltet med (Helsport fotposer).

Men det som har vært den aller største oppturen for friluftslivet mitt de senere årene er et enmanns frittstående kuppeltelt, som er passe stort men likevel lett, som kan settes opp omtrent over alt i nesten all slags vær, og som enkelt kan tørkes i stua (sett inn stengene, åpne dørene i innerteltet, sett det opp ned), ... men siden denne tråden ikke skulle handle om telt, lar jeg være å si hva slags telt det er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.