Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye skal man forvente av en ryggsekk?


SondreW

Anbefalte innlegg

Heisann. Etter å ha solgt min gamle alpinist large 130 l ( som var alt for høy i ryggen på meg) så har jeg kjøpt meg en 

Osprey atmos ag 65 medium. Jeg lastet denne opp med ca 13 kilo og gikk en topptur til en topp. Men jeg syntes at jeg brukte mesteparten av turen til å justere så stroppene. Både hoftebelte, skulderreim og topp balanse strammere. 

Har også nå bestilt en Osprey xenith 105 liter.  Som jeg ser veldig frem til og prøve med vekt.

 

Må også si at jeg ikke er misfornøyd med osprey ag65 en, men jeg vet bare ikke helt hvor mye jeg skal forvente av komfor med en sekk på 15 kg +

Hvordan føler du din perfekte sekk sitter på ryggen? 

 

Edit : vil også tilføye at jeg syntes sekken gnagde litt på fremmerste del av skuldrene. 

Endret av SondreW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å svare på siden sekk er litt individuelt og mens den ene passer til deg er det ikke sikkert den passer meg osv.

Jeg har fortsatt samme storsekk som den du har solgt, men har ikke brukt den etter at jeg kjøpte en Bergans Trysil 65l. Dette er en ganske enkel sekk, men har likevel justeringer for rygghøyde, belte/reimer, etc. Synes den var enkel å justere til min kropp, men siden jeg har veldig svai rygg kunne jeg ønsket litt tykkere polstring i korsrygg. Bruker sekken på alt fra dagstur til ukestur hvor typisk vekt er opp til +/- 15kg (inkl.sekkens vekt 1,2kg.)og da er den fremdeles komfortabel for meg.

Tror dette er en sekk som Bergans lager for XXL og den selges i dag for ca.900,- (kjøpte på tilbud til 599,-) Har du en XXL i nærheten ville jeg prøvd i butikk med litt vekt vist sekken ellers tiltaler deg.

Har skrevet litt på forumet her tidligere om denne sekken og ellers er den synlig i bruk på noen av de senere filmene mine på youtube kanalen: saktetur  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du forskjellige sekker før du kjøpte Osprey? Det er utrolig hvor bra en sekk kan passe den ene personen, mens en annen må ha en helt annen sekk.

Selv ville helst ha Osprey Atmos AG 65, men Lowe alpine Manaslu 55-70 satt mye bedre på ryggen min... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri egentlig hatt en perfekt sekk, justerer alltid fram og tilbake når jeg går over tid, selv med lav-moderat vekt. Skyldes antagelig at jeg er lang og slank med lite polstring på skuldre og hofter. Men likevel fornøyd med både Osprey Talon 45 og Lowe Alpine Cerro Torre 75+20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Xenith 105 som min favoritt. Hoftebeltet tilpasset seg kroppen på forholdsvis kort tid. (De drev på den tiden i spesialforretningene å konne varme/tilpasse beltene direkte, men det var ikke noe alternativ der jeg handlet) 

 

Siden har den vært såpass favoritt at jeg bruker den til at fra jaktturer, helgeturer, dagsturer med ungene osv. Fordi den sitter så godt og tett om jeg vil og samtidig lar seg komprimere slik at den ikke slenger selv med liten last. 

Eneste unntaket er når lasten blir veldig tung (25-40) - da foretrekker jeg den gode gamle Alpinist 130. Denne har imidlertid såpass kraftig hoftebeltet at jeg stadig justerer den på tur, men det er heller ikke så rart da vekten på den gjerne er så tung at sig er uunngåelig. 

Forskjellen fra da jeg begynte med turer med sekk for veldig mange år siden er at jeg nå har justert alle sekkene mine slik at all vekt ligger på hoftebeltet og at jeg lett kan stikke to fingre inn under skulderstroppen oppe på skulderen. Jeg strammer imidlertid skulderremmene godt inn mot brystet/forsiden. Det er derfor det er minst 2 slike justeringer på de fleste sekker.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. En sekk skal aldri være vond, kun tung. Jeg har god erfaring med Bergans sine sekker, både hva komfort, løsninger og slitestyrke angår. Jeg har Bergans-sekker i 38, 55, 70 og 110 L, etter hvor mye jeg skal ha med. Alle sekker vil dog ha en maksvekt hvor komforten blir ubehagelig over. 70 L-sekken min synes jeg er god inntil ca. 17-18 kg. Bergans lister den til maks 20 kg.

I 2018 ville jeg på død og liv la alpinist-sekken ligge før langtur, så jeg fikk stappet alt i 70 L-sekken med vekt på 23-24 kg, og jeg har aldri hatt så vonde skuldre på tur som jeg hadde de første dagene av den turen.  Så selv en god sekk som passer ryggen er vond om den er lastet for tungt. Alpinist-sekken har jeg lastet godt over 30 kg, og det var ikke vondt, bare tungt.

13 kg bør dog ikke være mye for en sekk på 65 L. Høres mer ut som den passer deg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans sekker er sikkert flotte de, og hadde min ganske lenge. Hadde dog ikke peiling på å stille inn sekken på rygglengde, og selv i det minste hakket var den altfor stor.  Ifra midten av hodtebeltet til c7 var det hele 62 cm. Også så mange mil jeg har gått med den haha off. 

Er også forøvrig veldig lei av og drasse med meg 30 kg + på weekendturer og holder på og spare til lettere utstyr. 

 

Er forøvrig veldig bredskuldra og 193 cm med en rygglengde på 44.5, noe osprey mener er Small / medium rygg. 

Det jeg egentlig mener med om hva jeg skal forvente er, 

 

Hvordan skal sekken kjennes ut?

Og hva menes med tung og ikke vond? 

 

Endret av SondreW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sekken din gir deg såpass ubehag at du føler for å opprette en forumtråd for å spørre hva som er normalt, så faller det nok innenfor vond og ikke tung. Du har vel hørt alt før, men mesteparten av sekkens vekt skal på hofta og bæres av beina, ikke av nakke og skuldre. Hvor er det du kjenner eventuelt ubehag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, foroll skrev:

Hvis sekken din gir deg såpass ubehag at du føler for å opprette en forumtråd for å spørre hva som er normalt, så faller det nok innenfor vond og ikke tung. Du har vel hørt alt før, men mesteparten av sekkens vekt skal på hofta og bæres av beina, ikke av nakke og skuldre. Hvor er det du kjenner eventuelt ubehag?

 

Fremsiden av skuldrene. Føles kanskje litt ut som sekken drar meg bakover, selv med toppstrammerne helt stramme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med skuldre å gjøre indikerer jo i utgangspunktet at ikke nok av vekten kommer på hoftene. For kort rygg på sekken kan gjøre at hoftebeltet ikke kommer lavt nok, så det er en mulighet. Selve pakkingen kan jo også ha noe å si. Altså om tyngdepunktet er lavt nok og nærme nok ryggen. Tunge ting langt fra ryggen og høyt oppe fører fort til slikt ubehag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg har hatt begge sekkene Osprey Atmos AG 65 og Osprey Xenith 105 så har jeg kommet fram til en vinner.

Har nå travet rundt i leiligheten og stilt rygglengde og stropper til krampa har tatt meg, Hoppet opp på stoler og sofaer og traska rundt som en gærning. 

Etter nøye vurdering har jeg kommer frem til at 

Osprey Xenith 105 L stikker av med seieren for denne gang.

Grunnen :

Hoftebeltet er OVERLEGENT bedre for min kropp, her følger Bioformen nydelig rundt hele hofta og jeg kjenner at den strammer godt til uten at det gjør plagsomt vondt. På Atmose'n var det kun en bit av " fit on the fly" hoftebeltet som traff.  Føles heller ikke som beinene blir numme etter en tids bruk i forhold til den gamle alpinisten. 

Jeg syntes også at all den meshen på atmosen føltes veldig irriterende ut mot hud, både med vanelig bommulsgenser, eller ullgenser. dette er også noe jeg føler at kan revne fort hvis den sitter fast i lyng osv. 

I skulderreimene på Xenithen er det også et slags innhakk, Noe som gjør at beltet ikke gnager mot den nederste del på siden av halsen min på begge sider, knall!

Stor nok til å ta en skikkelig luksus tur med stort telt, mye øl og koseutstyr til korte gåavstander. Men samtidig relativt lett nok til å være en " lettpakker soft" til sommeren. 

Dette  er dog min erfaring, den passer veldig fin til min rygg / bruk.  

Grunnen til at jeg ikke kan ha andre merker for øyeblikket er grunnet en litt spesiell pris på disse. 

Nå blir neste jakt en god dagstur sekk. 40 l ca :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge sekker blir alltid vonde det er bare spørsmål om tid. Tiden det tar varierer fra person til person og trening. Små pauser hvor du tar sekken av i 5 minutter hjelper stort. Hvor mange og hvor tette kan man variere etter formen, tyngde påmsekken eller humør.

Hilsen turgåer som ikke er noen supermann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 20.45, SondreW skrev:

 

Fremsiden av skuldrene. Føles kanskje litt ut som sekken drar meg bakover, selv med toppstrammerne helt stramme. 

 

Med toppstrammerne stramme får man mer press på forsien av skuldrene. Slakk de helt ut, og stram de forsiktig og gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, torese skrev:

Små pauser hvor du tar sekken av i 5 minutter hjelper stort.

Ja, dette er også min erfaring. Med tung sekk (for meg rundt 25 kg og oppover) tar jeg typisk en 5 minutters vannpause ca. hver time. Skuldrene (+nakke-/øvre rygg-muskler) trenger litt blodsirkulasjon i blant for å ikke å surne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, torese skrev:

Kjempebra at du har testet! Med bildene skjønner jeg jo at dere er unge og tåler mye. Da kan man erfare tung og ikke vond. I min alder er det meste vondt. 

Tore 

 

Hadde faktisk mye mindre vondt av denne en med atmos en på 13 kg.. Merkelige saker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i sommer med en sekk som var for lang i ryggen. Hele hofta stivnet og jeg brukte et par uker på bli menneske igjen. Ingen kropp er lik og stor sett alle sekker har et eller annet. Har endt opp med en hel haug ulike sekker i samme størrelse. Håper enda at jeg kan finne den perfekte men enkelt er det ikke. Rygglengden var målt etter alle kunstens regler på butikk men feil ble det. Har nå kjøpt sekken med kortere rygglengden og skal være klar til neste sommer.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å finne sekk som passer. 
Hadde en Helsport sekk for noen år siden. Den var slik at jeg hele tiden måtte småjustere underveis. 
Skaffet meg Recon Pack og det var langt bedre å bære. Fikk stilt den riktig så er det vel minimalt jeg har måtte justere. Litt på skulderreimene hvis det er stor forskjell på vekt da og forrige tur. Har gått langt med den med tung last og opplevde ikke at sekken ble så vond, men jeg ble sliten etterhvert da. 
Recon pack og Para Ranger ser f.eks veldig like ut men Para passet ikke meg i det hele tatt. Recon satt som støpt på ryggen.
I tillegg har jeg Osprey Xenith 88 som jeg bruker når jeg skal ha med mindre oppakning. Også en veldig god sekk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.