Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke klær i dunpose


klyts

Anbefalte innlegg

Hei, har god erfaring med tørking av ullundertøy,  sokker osv i syntetisk sovepose, men vurderer å kjøpe dunpose for å spare volumet/vekt i sekken. 

Siden du dunposer er mere ømfintlig for fukt lurer jeg på om noen har erfaring med det? Går det greit å tørke klær i dunpose på 8-9 dagers telttur på høsten? 

På forhånd takk.

 

Klyts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, klyts skrev:

Hei, har god erfaring med tørking av ullundertøy,  sokker osv i syntetisk sovepose, men vurderer å kjøpe dunpose for å spare volumet/vekt i sekken. 

Siden du dunposer er mere ømfintlig for fukt lurer jeg på om noen har erfaring med det? Går det greit å tørke klær i dunpose på 8-9 dagers telttur på høsten? 

På forhånd takk.

 

Klyts

Jeg lå 13 døgn på 1000 meter i månedsskiftet september/oktober 2019 i en Helsport Rago Winter, med ytterposen til Tempelfjorden som ytre lag/backup. Det fungerte fint, men var nøye med å lufte posen godt på morningen og de dagene det var sol, fikk den en time i solveggen hengene på teltet. Over 14 dager (spørs årstid) vurderes det damsperre i posen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en gang å tørke ulltrøye og ullongser i en MW Summerlite (på kroppen), det gikk heller dårlig, for posen kollapset fullstendig og lå som ett slapt pølseskinn da jeg våknet etter noen timer av at jeg frøys. 

Nå er jo MW Summerlite en tynn dunpose med forholdsvis lite dunfyll, så det kan jo hende det funker bedre å tørke klærne i en pose med mere dun som kan ta opp litt mere fukt uten å kollapse. Blir veldig avhengig av å tørke den skikkelig iløpet av dagen da. 

Men etter den nevnte episoden har jeg ikke prøvd å tørke noe klær i dunposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørking av klær i sovepose er noe man gjorde i militæret.
Vinterstid vil jeg helst ikke ha våte klær liggende åpent inni innerteltet engang da det avgir mye kondens. Putter det som regel inni en tett pakkpose.
Det eneste som får bli med i soveposen er tørt ullsett hvis behov, balaclava/lue/hals, ullstrømper eller kartanker, samt Nalgene-flaska med varmtvann.
Absolutt ingenting fuktig inni dunposen! Da ber du om bråk...
Klærne prøver jeg helst å tørke på kroppen under aktivitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aurivillii skrev:

Tørking av klær i sovepose er noe man gjorde i militæret.
Vinterstid vil jeg helst ikke ha våte klær liggende åpent inni innerteltet engang da det avgir mye kondens. Putter det som regel inni en tett pakkpose.
Det eneste som får bli med i soveposen er tørt ullsett hvis behov, balaclava/lue/hals, ullstrømper eller kartanker, samt Nalgene-flaska med varmtvann.
Absolutt ingenting fuktig inni dunposen! Da ber du om bråk...
Klærne prøver jeg helst å tørke på kroppen under aktivitet.

Henger meg på denne. Tørker ingenting inni soveposen, men legge ofte rå (ikke våte) klær i en pakk pose under soveposen om natta, så er det litt varmere å få på om morran. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover ofte med småfuktige klær i soveposen, dvs. ulltøyet jeg går i. Men det har som regel tørket ok. Den ene natta jeg prøvde å sove med søkkbløte raggsokker utenpå de tynne, tørre ullsokkene i dunsoveposen, så våknet jeg med totalt kollapset fotende i soveposen. Ikke å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett triks jeg har hørt om vinterstid.

1: Når man etablerer camp har man på seg det fuktige undertøyet så lenge man kan for å tørke det mest mulig på kroppen.

2: Ta på tørt undertøy, ta det fuktige over.

3: Når man legger seg, ta av det fuktige, heng det opp, kryp ned i posen.

Har ikke prøvd å ta det fuktige over det tørre selv, men det skal jeg prøve.

 

Når det ikke er vintertur det er snakk om, så tar jeg bare å går med det fuktige, og henger det til tørk om natten. Med varm nok sovepose, trenger man egentlig ett tørt skift? Jeg sover da uten klær i posen 🤷‍♂️
Når det ikke regner tar jeg av skalljakken, og går heller i ullgenser eller bare ulltrøyen. Det puster godt og tørker bedre uten skalljakke/vindjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.