Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Bestyrerinnen og jeg på tur.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Ikke ny tur men en ny kombinasjon av gamle turer.

P1176758.JPG
Fredag var jeg klar for tur. Jeg hadde egentlig sett for meg en litt lengre tur. Alene. Det er ikke mange som tar seg tid til en skikkelig tur på en fredag. Det har blitt ganske vanlig for meg.

Gjennom sommerhalvåret blir det som oftest inn til Blåfjellenden på fredag med retur på lørdag. Nå er det ikke mer enn omtrent 8 kilometer inn til hytta, men med begge dagene, blir det likevel noen greie turdager.

På vinteren er det mer «blanda drops». Noen ganger blir det en litt lengre tur, andre ganger bare en kjapp utflukt, og i dårlig vær blir det divanen...
P1176769.JPG
Været, det har alltid en innvirkning på hvor turen skal gå. Denne fredagen var det meldt litt av hvert, både litt regn (som vi ikke fikk) og litt vind. Fortsatt er det vintertemperatur, det vil si godt over null ute ved kysten. Denne dagen var det 7-8 grader.

Vært var med andre ord litt «grått». Ikke dårlig, men heller ikke bra. Hvor skal turen gå da? Jeg hadde sett for meg en tur på Høgjæren eller en tur fra Gramstad. Bestyrerinnen ville det annerledes.
P1176775.JPG
Til en forandring ville hun ut på tur denne dagen. Etter en liten diskusjon, kom hun med forslag om å starte på Borestranden og gå nordover til Hellestø. En grei ide. Jeg er jo ikke spesielt glad i nye ting. Det skal helst være de samme «gamle» turene.

Denne turen var jo ikke «ny». Vi har gått mellom Sele havn og Hellestø en god del ganger i det siste. Det er heller ikke lenge siden Broderen og jeg gikk fra Hellestø til Orre, og da gikk vi deler av denne turen.
P1176783.JPG
Hele turen fra Bore til Hellestø, med retur var en ny tur. Lite kjøring, grei avstand og litt flatt. Turen burde være en god oppkjøring til vårt «syden» besøk med tur hver dag. Og siden bestyrerinnen hadde kommet med forslaget....

Vi kjørte til Bore. Her kunne vi ha forstatt til til parkeringsplassen ved Elvenes, Parkeringsplassen ved Figgen. Det ville spart oss en god kilometer, men siden vi ikke var ute for å korte ned turen, parkerte vi på Bore.
P1176784.JPG
Derfra bar det ut på stranden, og mot nord. Borestranden er laaang. Vi kom ut omtrent midt på stranden og hadde 1 1/2 kilometer å gå før elva. Padde flat, lang sandstrand...

Den virker lengre enn den er. Nå var sanden fast og fin denne dagen, så det gikk i grei fart mot elva og brua. Vi hadde stranden for oss selv denne dagen. Ikke et menneske å se etter en stund. 3 kilometer med sandstrand. Og bare oss.
P1176789.JPG
Etter 2 1/2 kilometer var vi ved sjøhusene på Sele, og tok fatt på den kjente veien mellom Sele og Hellestø. Denne stien går delvis på vei, noe inne i dynenen, på vanlig sti for å ende ut på ny strand. Bare halve lengden av Borestranden. 6 kilometer fra startstedet snudde vi og tok fatt på tilbaketuren – i samme spor som på veien nordover.

Turen gikk i en fart av omtrent 5 kilometer i timen. Tilsammen 12 kilometer. En helt grei tur en litt grå fredag midt i januar.

Les hele artikkelen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.