Gå til innhold
  • Bli medlem

smørefri sone på fjellski


Rubicon

Anbefalte innlegg

Annonse
15 minutter siden, Rubicon skrev:

Hei

Er det noen som har erfaring, eller vet om det er mulig og slipe en smørefri sone på Åsnes fjellski med fellelås?

Kan ikke hjelpe deg der. Men jeg vurderte engang smørefrie fjellski, siden jeg ikke smører mine (stort sett langfeller og kortfeller). Er ikke smørefritt så bra på fjellski som det høres ut?

Børge Ousland prøvde ski med smørefritt mønster under HELE skien på en ekspedisjon. Han mente at grepet og gliden var bedre enn med kortfell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skia i utgangspunktet har smørsone og ønsker å unngå både feller og smøring, så kan Start Grip Tape være et alternativ å teste ut før du går i gang og legger inn mønster i sålen.

Og ønsker du likevel å finne frem Dremel'en så er Fischer Crown mønsteret etter sigende bra ifr feste of glid 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har et par Fischer S-bound fjellski, smørefri med Fischer crown mønster. Mye bede enn de andre vanlige "trappetrinn" mønstre! Det har jeg vært veldig fornøyd med i skiftende føre sent på året - påsken, hvor jeg har hatt flere hvilepauser, mens følget skrapet og smurte. Ved klabbeføre er det viktig å smøre med glider over hele sålen, godt inn i mønsteret. 

S-bound er ganske "flate" ski så de er uansett litt trege å gå med, men med pulk på slep får du bra trekkkraft - også oppover inntil du uansett må ta feller på. Jeg bruker langfeller, som jeg i prinsippet kan gå opp en vegg med. Jeg er godt fornøyd med dette - bortsett fra å ta feller av og på. Men det må man jo uansett.

Intet overgår dog et par smøreski med riktig smørespenn i forhold til din vekt i "blå swix" føre.

MEN er det overhovedet mulig selv og slipe et jevnt "crown-mønster" for hand med Dremelen???  Mønstersonen på smørefri ski pleier å være litt lenger enn smøresonen. Så det skal testes og merkes på skia. Slip heller for kort og forleng senere, hvis nødvendig. Jeg vet ikke om noen som kan gjøre det "automatisert". Åsnes gamle smørefri har ihvertfall et ubrukelig "Trappemønster". 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.