Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Ringstind Pro 2 (2017 modell)


Tom Mauno

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en tidligere tråd skulle jeg oppgradere teltet med følgende:

Storm/snømatter

4 pluggfester

2 barduner

Dobbel stangkopp

Fikk teltet tilbake i dag, og det ser meget bra ut! Legger ved bilder av jobben som er gjort og skal legge til flere bilder når teltet er satt opp. 🙂

Nye barduner er mellom feste for dør og på motsatt side. 6 nye fester totalt. Fikk med 6 nye plugger på kjøpet. Teltet ser fabrikknytt ut og er spent på å teste det i vinter.

 

IMG_20200116_232121207.jpg

IMG_20200116_232057685.jpg

IMG_20200116_231717805.jpg

IMG_20200116_231747626.jpg

Endret av Tom Mauno
Bilder
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
52 minutter siden, KS10 skrev:

Ser bra ut! Legg gjerne ut flere bilder av telt når det er oppsatt/ute i naturen. Hvor mye måtte du forresten betale for dette? 

Hei, jeg skal legge ut flere bilder når det er satt opp. 

1050,- for mattene

50,- pr. pluggfeste (4 stk)

100,- per. bardun (2 stk)

85,- for dobbel stangkopp 

1535,- pluss frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom Mauno skrev:

Hei, jeg skal legge ut flere bilder når det er satt opp. 

1050,- for mattene

50,- pr. pluggfeste (4 stk)

100,- per. bardun (2 stk)

85,- for dobbel stangkopp 

1535,- pluss frakt.

Ikke gale pris.

Regner med at du skal bruke dette teltet vinterstid nå da? Hva er totalvekten med en stang og uten plugger? Hva veier pluggene og ekstrastangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke gale pris.

Regner med at du skal bruke dette teltet vinterstid nå da? Hva er totalvekten med en stang og uten plugger? Hva veier pluggene og ekstrastangen?

Jeg skal veie det senere. Teltet brukes hele året. Vinterstid brukes det og uten innertelt, det kommer an på om jeg er alene eller ikke. Fordelen uten innertelt er å kunne ta ut noe snø for å øke takhøyden. Jeg bruker to av stengene som tilhører Svalbard 5 x-trem teltet jeg har, de er 347 lange. I utgangspunktet holder det lenge med en stang med de bardunene og ekstra pluggfeste, men jeg ønsket muligheten for å kunne bruke to stenger dersom behovet skulle tilsi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Lurt. Det har jeg ikke tenkt på før :)
Hvordan går det med kondens og fuktighet når man ikke har gulv og innertelt?

Lufting er avgjørende, men noe kondens er ikke til å unngå. Bør være nøye med snøsmelting og godt med lufting. Legger fjellduken i bunn under beddingen. Fyrer og lufter godt på kvelden og morgenen. Sover i en Tempelfjorden pose (Helsport) som kombinerer fiber og dun godt. Tung som fjell, (pulkpose) og ytterposen er god sommerpose. Legger ved et par bilder av hvordan brenneren er rigget. 

received_520173745520321.jpeg

received_907722649659373.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tom Mauno skrev:

Lufting er avgjørende, men noe kondens er ikke til å unngå. Bør være nøye med snøsmelting og godt med lufting. Legger fjellduken i bunn under beddingen. Fyrer og lufter godt på kvelden og morgenen. Sover i en Tempelfjorden pose (Helsport) som kombinerer fiber og dun godt. Tung som fjell, (pulkpose) og ytterposen er god sommerpose. Legger ved et par bilder av hvordan brenneren er rigget. 

received_520173745520321.jpeg

received_907722649659373.jpeg

PS! Har 2 MSR XKG-EX, en i backup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder og lenker til 2 videoer fra oppgraderingen.

Teltets totalvekt inklusive oppgradering og doble stenger er ca 2632 gram, ca 392 gram mer enn hva det er orginalt.

Teltet veier 1850 gram uten innertelt men med doble stenger. Innterteltet veier ca 782 gram

Teltet er forresten en 2018 modell, ikke 2017 som beskrevet i headingen. 

Video 1 viser brenneren i teltet. Det er god plass til brenneren og rikelig med takhøyde over flammen.

Video 2 viser når jeg røsker godt i teltet. Det er doble stenger i stangkanalen. NB! Stengene som er brukt tilhører Helsport Svalbard 5 X-Trem der de to korteste stengene er 347 cm som er match med hva Ringstind har. Jeg ser foreløpig ingen grunn til å kjøpe ekstra x-trem.

 

 

Konklusjon:

Teltet fremstår som komplett og mer anvendelig etter oppgraderingen. Det er slik jeg ville hatt det fra butikk om jeg kunne ha valgt. Jeg har ved valg av oppgradering sett bort fra vekt, og kun tatt høyde for mine behov. Teltet er stort nok for 2 personer med "store" (exped synmat ul lw winter er 65x9x197 cm) liggeunderlag uten innertelt på høsttur etter at innsektene har begynt å roe seg. Som vintertelt er det perfekt for 1 person der beddingen går fint inn i teltet og det er god plass til å fyre primus samt at det er bra plass til utstyr ved siden av beddingen. Pulken plasseres langsmed inngangen slik at den nås lett. På vinterstid foregår alt i teltet og dobesøk organiseres i teltet før videre marsj. 

Og med det får vi et nytt ordtak "what happens in Ringstind, stays in Ringstind".

PS! teltet er i testen satt opp med medfølgende teltplugger. På vinterstid bruker jeg gamle veistikker kappet i ca 50 cm lengder og Helsport sine vinterplugger på 50 cm. I tillegg brukes ski og staver på bardunene i front og bak. 

Jeg liker å bruke ski og staver som raier for å få motvekt mot duken slik  at duken ikke får så mye nedadgående press fra vind mot duken. Når det er sagt må duken få lov til å bevege seg og stengene ta av for vinden slik at det ikke er for stramt. 

:) 

Vist fra langsiden med åpning og bardunert med raier.jpg

Toppduken vist bardunert med raier.jpg

Mot fotenden og nye barduner.jpg

Innvendig mot fotenden.jpg

Hodeenden med mål for 2x65 cm underlag.jpg

Fotenden med mål for 2x65 cm underlag.jpg

Langside vist med nye barduner i toppduken.jpg

Hodeenden bardunert opp med raier.jpg

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.