Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt brukte ski, hvor ser jeg vekt de er beregnet på?


Kira2020

Anbefalte innlegg

Hei! 
Har et par spørsmål! Jeg har kjøpt to par ski billig på finn.no. Det ene paret er Madshus (200cm) med SNS binding, og det andre er Karhu (180cm) NNN binding.

Sønnen min er 158 høy og veier ca 58 kg. (Han har vanskelig med å finne sko som passer, og endte opp med nye SNS). Jeg er usikker på hvilke ski han bør bruke. Han skal på klassetur med mye skilek og litt turgåing.

1. Hvordan leser jeg tallene på skiene og finner ut vektklasse?

2. Hvis jeg ender opp med Karhu skiene (som forøvrig er lite brukt og ser finest ut) må jeg bytte bindinger med de andre skiene. Jeg pleier å klare alt jeg begir meg utpå, er dette noe enhver kan klare? 

Håper noen har litt peiling og vil hjelpe 

Her er tallene på Karhu skiene:
«44,5-42-44 | AB0020416» og stemplet: 
3233 5568
40 55
88 121
De heter forøvrig classic velox 191

Her er tallene på Madshus skiene:
«200 A 1159757»
Og skiene heter ultrasonic G11 race performance series

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har skia i hus så kan du finne ut om de passer på denne måten:

«I gamle dager» testet man spenn ved å dra et papirark frem og tilbake under skiene. Det kan du fremdeles gjøre, selv om det ifølge ekspertene Dinside har snakket med ikke blir like nøyaktig som med digitale apparater.

60990620.jpg.ea0afa52bb21e0bf2fef663755492eba.jpg

- Du kan sette skiene på bakken med et papir under, dra papiret oppover og markere der papiret stopper. Det er smøresona, forteller Øen i Skiforeningen.

Greier du ikke å flytte på arket, har du feil spenn. Og kan du dra papiret veldig langt fremover foran bindingen, har du feil spenn.

Ifølge Wiik, skal det være cirka 30 centimeter med passasje fra forkant av bindingen, altså der tåen på skien er festet til skia. Da har du en ski med korrekt spenn i forhold til din vekt. Har du kun 20 centimeter foran bindingen, har du for kort spenn og for myk ski.

Du skal også greie å tråkke ned skien slik at du kniper fast arket, når det ligger midt under foten din og du har full tyngde på én ski.

Klippet herfra: 

https://www.dinside.no/fritid/finn-riktig-spenn-pa-skiene/60990605

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til Terka fungerer men kun hvis gulvet er rett da. Pass på at han står oppreist pp skiene og ser rett frem. Så måler du med arket. Sett merker der arker stopper forover og bakover. Merk det med minustegn. Brett arket og gjør det samme, der setter du 0. Til slutt bretter du en gang til og setter plusstegn. Da har du merker for vanlig vinterføre, voks rundt 0 og et tynt lag klister. Det du ikke får målt slik er spennkurve. Som regel får du en sportsbutikk med måleutstyr til å måle de opp for en billig penge. Med ubrettet ark bør du bak komme til ca midt under hælen. Ca 30 cm frem er ok. 

Så vidt jeg husker leveres Ultrasonic kun med en stivhet pr lengde så blir skiene for stive må man gå ned på lengde og motsatt. Dog ikke lett på brukte ski da.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med terka og Borgern i metode, og som det sies er det veldig viktig at gulvet er 100% flatt. Parkettgulv er fint. For å finne smøresonen må man stå på begge skiene med like mye vekt på hver fot, som forklart lenger opp. Om du skal finne ut om skien er for stiv, så må man stå med vekta på bare den ene foten. Da skal arket vært helt låst under skien. Hvis arket kan beveges når man står på ett bein så er skien for stiv, men det kan kompenseres noe med et tykkere lag smøring akkurat under skoen (hvis ikke det er veldig mye da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bindingene er flyttbare, dvs Madshus skiene har NIS plate, kan du flytte bindingen fremover om skiene er for stive, eller bakover om de er for myke. Så prøver du om det utgjør noen forskjell på arktesten.

Vet ikke om SNS bindingen kan skyves i lengderetningen siden de  nok er skrudd rett i skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt arktesten på Madshus skiene, på parkettgulv, og arket stoppet en halv cm lenger enn tusjmerket til han som vi kjøpte av. Så da tror jeg vi går for disse skiene selv om de er en smule for lange for høyden hans, vekten stemmer iallefall ganske bra, og det er vel det viktigste? :) 
 

Så slipper vi å flytte bindingene, det var vanskelig å stå riktig på Karhu skiene siden de har feil bindinger, så får ikke målt skikkelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode og riktige råd har du fått allerede👍

Sett fra et lekent synspunkt:

Høres merkelig nok ut som spennet da er ganske riktig. Men, jeg synes det rimer dårlig ifht skienes lengde vs guttens vekt og høyde?

Min mening, og erfaring ved Skileik; glem spenn og velg ski ut i fra kroppslengde. 

Lengde på skiene bør være lik guttens høyde +5/-10 cm.

Lange ski begrenser leken betraktelig! Bedre med for korte enn for lange ski.

Jeg brenner for lek på ski, og har jobbet med skileik 5-7 uker hver vinter de 10 siste årene😊

Er selv 174cm høy. 

-På jobb bruker jeg ski på 160cm.

-Privat på fjelltur og lek bruker jeg 180cm.

-På tur i løyper bruker jeg ski på 190cm, disse har riktig spenn til min kroppsvekt.

 

Du klarer fint å flytte over bindingene selv. Søk litt her på forumet og du finner noen emner relatert til montering av bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.