Gå til innhold
  • Bli medlem

G3 Findr - noen som har erfaring med disse skiene?


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Jaggu! 🙈 Da er det bare å håpe at snøguden våkner fra influensa snart.

"FINDr 86 er den letteste skien i serien, og er en perfekt ski for deg som ønsker maksimal stabilitet til kjøring i vanskelig terreng. Den er optimal for deg som går lange turer, og som gjerne oppsøker eksponert terreng. På snøen føles den tryggere og mer stabil enn de fleste andre toppturski på markedet."

1550g pr ski med binding er ganske lett, men dette skal likevel være en stabil ski.

20200120_133638.thumb.jpg.2e98d629e8176fc016d9d67c32381202.jpg

 

Har funnet en del bra review på de to litt bredere modellene, men ingen review på modellen med 86 mm midtbredde. Så da er det bare å teste selv om denne funker bra til litt alpine topper. ..om man finner snø fremover. 🙈😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Terka skrev:

Jaggu! 🙈 Da er det bare å håpe at snøguden våkner fra influensa snart.

"FINDr 86 er den letteste skien i serien, og er en perfekt ski for deg som ønsker maksimal stabilitet til kjøring i vanskelig terreng. Den er optimal for deg som går lange turer, og som gjerne oppsøker eksponert terreng. På snøen føles den tryggere og mer stabil enn de fleste andre toppturski på markedet."

1550g pr ski med binding er ganske lett, men dette skal likevel være en stabil ski.

20200120_133638.thumb.jpg.2e98d629e8176fc016d9d67c32381202.jpg

 

Har funnet en del bra review på de to litt bredere modellene, men ingen review på modellen med 86 mm midtbredde. Så da er det bare å teste selv om denne funker bra til litt alpine topper. ..om man finner snø fremover. 🙈😄

 

Jeg tror dette blir jysla bra jeg! 😃

Vurderte du lignende Åsnes modeller, med mulighet for kortfell/tilkomstfell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Vurderte du lignende Åsnes modeller, med mulighet for kortfell/tilkomstfell?

Ja og nei. Kortfelle/tikomstfell ville vært er pluss.

Åsnes Tindan 86 har nær samme mål (122/86/99 mm i 176 cm lengde vs 122/86/109 mm for G3 (alle lengder), men ganske stor forskjell på frem og bakski som visstnok gjør den leken og svingvillig. For meg indikerer det også at den har en relativt myk fremski og jeg ønsker en ski som er litt mer tradisjonelt stiv og dermed stabil og "kjørbar".

Mulighet for ok pris spilte også inn på at denne var særdeles aktuell ift tilsvarende ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Terka skrev:

Ja og nei. Kortfelle/tikomstfell ville vært er pluss.

Åsnes Tindan 86 har nær samme mål (122/86/99 mm i 176 cm lengde vs 122/86/109 mm for G3 (alle lengder), men ganske stor forskjell på frem og bakski som visstnok gjør den leken og svingvillig. For meg indikerer det også at den har en relativt myk fremski og jeg ønsker en ski som er litt mer tradisjonelt stiv og dermed stabil og "kjørbar".

Mulighet for ok pris spilte også inn på at denne var særdeles aktuell ift tilsvarende ski.

Har lurt på ski i samme klasse selv. Ser det ligger noen Åsnes Fyk til 1800kr. Men vet ikke om Fyk er en bra ski eller ei 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har lurt på ski i samme klasse selv. Ser det ligger noen Åsnes Fyk til 1800kr. Men vet ikke om Fyk er en bra ski eller ei 🤔

Telemark eller randonee? Fyk gav vel ikke topp førsteinntrykk i Friflyt's skitest en tid  tilbake. (Kjenner ikke skia selv, og den har ikke vært på radaren min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findr 94 og 102 er meget gode ski. Ikke de skiene som byr på mest lek og moro, men "dønn ærlige" ski som gjør det de får beskjed om.
Lettkjørt med god flyt, bra innsving, moderat spenn og myk tupp. Også meget gode til telemark, men har lettvektskonstruksjon slik at man bør vurdere Quiver Killer eller blande epoxy og stålull ved montering til løs hæl.
Åsnes fyk har jeg selv hatt med 84mm midtbredde. Ok ski til det meste, men blir litt nervøse på hardt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terka skrev:

Telemark eller randonee? Fyk gav vel ikke topp førsteinntrykk i Friflyt's skitest en tid  tilbake. (Kjenner ikke skia selv, og den har ikke vært på radaren min.)

Det blir telemark for min del. Voile switchback og Scarpa T4.

Jeg synes telemark er mye enklere og greiere til toppturbruk, og litt mer behagelig gåing med flex i skotuppen. Skifter mellom gå og kjøremodus med bare staven, og om man må bakse i løssnø på vei oppover kan man vippe over til kjøremodus for å få med seg bakskien også. Men dårligere kontroll nedover (for min del) er prisen jeg betaler, samt noen gram ekstra på bindingen.

Skulle jeg hatt randonne, ville jeg i dag valgt bindingsmodell der man ikke trenger å løse ut tåbinding for å gå fra kjøremodus til gåmodus. Men det er fordi at jeg må veksle mellom gåing og kjøring på vei ned de vanligste stedene jeg går, ellers har det ikke betydning. Der kommer også kortfellen inn, den tar jeg enkelt av og på uten å ta av skiene, og den passer fint i lommen :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som eier eller har erfaring med G3 SENDr112 eller Dynafit Beast108 ski?

G3 skien har rocker i tupp, men temmelig tydelig spenn under midtpartiet og en flat bakpart som kan gjøre skien litt tungkjørt. Men likevel ganske stabil for de av oss som liker å kjøre godt fremoverlent. Beast har rocker både foran og bak i tillegg til omvendt spenn, som i mine øyne gjør den til en morsommere ski. Kanskje litt mer flappy på hardt føre, men sannsynligvis endel mer flyt på gode dager.

Hadde det ikke vært for vekta ville nok valget vært noe lettere. G3 skien veier inn på 1850 g, mens Beast veier inn på 1950 i maks lengde.

Tenker å sette på Dynafit rotation 12 bindinger, Ion 12 er også til vurdering. Men med tanke på min egen vekt holder eg et knepp på Dynafitbindingen som litt mer solid/utprøvd.

Skien skal erstatte et par 4frnt renegade med beast bindinger (2x3160), så sparer nok uansett rundt 1,5 kilo totalvekt på byttet i tillegg til litt smalere og kjappere fell. Drømmeoppsettet er laget for den fineste snøen og de dypeste dagene, men tross alt er det flest dager med varierende føre i løpet av vinteren, og mesteparten av tida går med på turen opp. 

Endret av jan_o2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte tydelig, jeg har ikke erfaring med noen av dem så dette er litt synsing ut fra er faring med andre ski.

Begge skiene får jo gode omtaler om du søker opp reviews så det er er nok ingen bomkjøp noen av dem. Men som du er inne på så har de ganske ulik profil. 

G3 Findr 112 er en ski med tip rocker, mens Beast 108 er en ski med tilnærmet full rocker.  Dette (i tillegg til spenn og innsving) påvirker hvordan de oppleves under kjøring , samt hvordan de er å gå med på opptur. I gode forhold (løssnø) så er nok Beast mer leken, mens Findr er mer stabil på hardt føre. Jeg vil anta at Findr er litt bedre å gå med, spesielt på traverser på hard føre.

image.png.c4e8311dfb780071df9902dbd4438a46.png

Jeg har kjørt og gått på mye rart av ski selv de siste 20 årene, men per nå har jeg landet på  ski med tip rocker og tip&tail rocker som toppturski. (Har også kjørt full rocker, omvendt innsving osv. osv. på løssnøski og mye av det er veldig lekent om det er det man prioriterer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser eg hadde skrevet litt feil i spørsmålsstillingen, SENDr112, ikke FINDr112 skal det være!

Men stort sett samme form, bare endel breiere. FINDr blir for kort og lett for meg uansett. Har lest det meste av reviews som ligger på nettet, uten å bli helt klok 😄Tipper G3 skien er en ski man enten liker eller misliker. Kjørestilen kan passe meg, og vekta frister. Så har egentlig konkludert ganske likt som deg @Terka, G3 er noen knepp bedre på turen opp. Men noe mer traust/kjedelig på vei ned og minst like god og muligens også bedre på variert føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.