Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur som ikke har krevende terreng


CamillaC

Anbefalte innlegg

Jeg har et vondt kne, og problemer med å gå nedover i kupert terreng. Opp går fint, men må jo ned også 🙄

Planlegger tur med kjæresten, så vil gjerne ha tips til noe som kan være en fin tur med et koselig sted å overnatte. Telt utgår på denne turen. 
 

Kriterier: hvor som helst i Norge, fin tur, ikke for kupert, koselig overnattingsmulighet. 1-3 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg bur i Finnmark for tida og eg synes Finnmark er veldig flott. Terrenget er paleisk og forholdsvis flatt. Det er få folk ute i terrenget, slik at du slepp å bli forstyrra. Det er ganske rikt dyreliv, men reinsdyr, rev, røyskatt etc. Naturen er stort sett uberørt og du slepp å gå i hytteterreng. Fine innsjøyar og mektige fjorder. Mitt inntrykk etter å ha budd her i to år er at veret er ganske stabilt. Det regner sjeldent og lite, og det er lite tåke her. Dette i motsetning til Lofoten som eg opplever har kronisk tåke og kronisk regnver. 

 

Eg anbefaler kysten av Finnmark, ikke innlandet. Ved kysten av Finnmark er det heller ikke noko problem med mygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som tklami sa. Om du vil bo i telt så er utgangspunktet det samme, parker bilen ved Tinnhølen og gå hvilken som helst retning. Følg DNT stien hvis du vil møte folk, eller gå utenfor om du vil være stort sett alene.

Bor du i Bodø så anbefaler jeg den godt bortgjemte grusveien innover langs Gjerdsdalen, med avkjøring E6 ved Kobbsvatnet. Her kommer du opp til en bom ved Reinoksvatnet, og kan gå derfra innover til sverige og Padjelanta/Sarek Nasjonalpark, eller bare henge i området og fiske. Det er et grunnsfjellvindu, og istiden har boret ut en smellvakker dal i hard granitt. Så fjellsiden foran deg er blankskurt og mektig. Dere skal ikke opp på det fjellet, men hele fjellet ligger på et "fjellplatå", slik at hvis dere følger stiene i området så er dere stort sett på samme høyde hele tiden.

Sommerferie-18.thumb.jpg.0450a0432f906af899721fc9705841cc.jpg

Reinoksvatnet.thumb.JPG.bd84be308d3c1f6bd4d618d00e61d6ae.JPG

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Langsua nasjonalpark (også kalt Huldreheimen). Jeg har kun gått der om sommeren selv, men det skal også være fint om vinteren. Mange hytter, både DNT-hytter, leiehytter og åpne hytter spredd rundt ifjellet. Selv har jeg leid ei koselig lita hytte via iNatur som heter Liumseterhytta. Den ligger rett ved Liomseter som er betjent.

God tur!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.