Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det snø og ikke is på østlandet nå?


Tittei

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en tur med truger og pulk til helga. I finnemarka hører jeg de sier det er enten is eller «vår», altså vanskelig med pulk. Så hvor langt unna må jeg dra for å finne føre til pulk og truger/beina? Bor i Drammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Tittei skrev:

Ønsker meg en tur med truger og pulk til helga. I finnemarka hører jeg de sier det er enten is eller «vår», altså vanskelig med pulk. Så hvor langt unna må jeg dra for å finne føre til pulk og truger/beina? Bor i Drammen. 

Må vel opp i høyden, tenker kanskje det er noen muligheter på Vegglifjell, det har i alle fall jeg tenkt å prøve til helga, det er jo helt overkommelig fra Drammen. Ser ut som det er skiføre der, eller Blefjell kanskje. Var hardt og isete på Skrim for ei uke sia men pulk og truger hadde vel fungert antagelig, vet ikke hvordan det er nå. Kjører du oppover andre veien er det snø rundt Budor/Hedmarksvidda/Lillehammer området hvis man kommer seg litt opp. Ellers er skisporet.no et greit utgangspunkt for å se hvor det er kjørt løyper. Der det nylig er kjørt løyper er det snø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Vegglfjell på søndag, er mye snø der ennå, men forblåst, så du finner noen gode partier med mjuk god snø og andre store partier med is og atter is. Vil anbefale å sjekke ut forholdene på østsiden av nutene og skardene, slepeskardet og rustnuten, små men fine plasser å være i le, men ennå fin fin utsikt å våkne opp til (se sørover). Skal blåse MYE nå fremover så sjekk ut yr først. Bare to mil lenger nord ifra Vegglfjell ligger Lufjså, og der blir det nok 20+ m/s en eller annen gang i nær fremtid ser det ut som. 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tittei skrev:

Takker så mye for svar. Er ikke superglad i masse vind, blir så svimmel, så tror jeg heller venter, evt tar beina fatt ved Eiksetra i finnemarka om jeg får veldig behov for å komme meg ut. 

Greit å følge med på varselet, endrer seg jo fort.  Enn så lenge ser det vel ikke så ille ut i Vegglifjell til helga i følge yr.no. Ingen grunn til å sitte inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for fjellplatået sør for Vassfaret, det har flere navn som Storrustefjell, Nautskardfjell og Sørbølfjell. Flere inngangsporter, Gulsvik gir kanskje enkleste adgang til fjellet med få høydemeter. 
Virkelig flott område som anbefales. Lite folk, skikkelig høyfjellsfølelse, fine utsiktspunkter mot Vassfaret og mulighet for tur ned i dalen. Finnes noen hytter som kan brukes som base hvis man ikke vil telte. Kort reisevei fra sentrale Østlandet også. Kanskje vi sees 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tittei skrev:

Takker så mye for svar. Er ikke superglad i masse vind, blir så svimmel, så tror jeg heller venter, evt tar beina fatt ved Eiksetra i finnemarka om jeg får veldig behov for å komme meg ut. 

Hvis du prøver Finnemarka, så burde du kanskje velge den nordligste delen, den er 200 - 300 høyere, enn området rundt Eiksetra. Spør på "Finnemarkas venner", på FB der er det normalt folk som er godt orientert om forholdene.

Antar du må opp i området nær (el. over) tregrensa, for å unngå isete forhold. Kan likevel være en god ide å skaffe seg gode brodder, alla Snowline pro. sine brodder, hvis du treffer på is i de laveste områdene. Flere i drammens området har de broddene og de kan være kjekke å ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Vestskauen i Sande? Det er et mer snørikt område enn deler av Finnemarka. 

Dessverre har ikke målestssjonen på Lauvkollmyr vist snødybde på en stund, men til sammenligning var det tidligere en halv meter mer snø der enn på Konnerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så masse for svar. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ble glad for å bare kunne dra til Finnemarka. Det hørtes iaf mer lovende ut. Jeg skal spørre der inne når det nærmer seg helga. Skal ha med min sønn, så tenkte ikke gå så langt. Vi skal mest bare kose oss fra lørdag til søndag uten søsknene. Vi lå i telt i hagen i helga med de to andre, og da kom lysten fra i sommer sterkt tilbake. 

 

Veldig glad for de andre forslagene også. Jeg skal skrive de ned og håpe å få teste de ut ila året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Omnilite skrev:

Hva med Vestskauen i Sande? Det er et mer snørikt område enn deler av Finnemarka.

Det området er ikke høyere, enn området rundt Eiksetra. Det er bra med snø fra 400 m i Finnemarka også, men likevel isete. Bredli omårdet ligger det på 550 - 700 m og er nok tryggere her i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tiur3 skrev:

Det området er ikke høyere, enn området rundt Eiksetra. Det er bra med snø fra 400 m i Finnemarka også, men likevel isete. Bredli omårdet ligger det på 550 - 700 m og er nok tryggere her i nærområdet.

Stemmer det at Bredli er Hedemark? Eneste som kom opp når jeg søkte på norgeskartet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tittei skrev:

Stemmer det at Bredli er Hedemark? Eneste som kom opp når jeg søkte på norgeskartet. 

Nei, ikke det Bredli området jeg tenker på. :)  En av de høyeste toppene i Finnemarka, heter Bredliflaka 702 m.o.h., derav navnet.  Nord/Øst for Røyne på Øverskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.