Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett sovepose/ quilt til Hardangervidda og deler av Kungsleden vår/ sommer


SunnivaS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter en ultralett sovepose eller en quilt. Planen er en tur til Hardangervidda og å gå deler av Kungsleden til sommeren (ca. juli og august). Men planen er også å kunne bruke soveposen eller quilten mellom mai og slutten av august i marka rundt Oslo og i Østfold da jeg er her mest. Jeg er da litt usikker på hva slags temperatur jeg burde gå for. Jeg har sett på noe rundt -4 til -6 men lurer på om det vil holde. De jeg har sett på er soveposen Sea to Summit Flame FMIII (for damer, -4) og en quilt fra UGQ (bandit, -6), hvis jeg går for denne tenker jeg å legge til litt ekstra fyll. Begge to er ganske lette (ca.700g +/-).

Hva tenker dere andre her på forumet om disse alternativene? burde jeg gå for quilt eller sovepose, og er tempeaturen grei eller bør jeg gå for et hakk varmere?

Link til soveposen: https://seatosummit.com/product/flame-sleeping-bag-fmiii-womens/ 
UGQ sin hjemmeside: https://ugqoutdoor.com/top-quilts/bandit/

 

Endret av SunnivaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, SunnivaS skrev:

burde jeg gå for quilt eller sovepose, og er tempeaturen grei eller bør jeg gå for et hakk varmere?

Quilt eller sovepose er smak og behag. Jeg sverger til quilt da jeg synes det er mye mer behagelig siden jeg vrir og vender meg en del når jeg sover.  Husk god og varm lue til å sove med. Selv har jeg en dunbalaklava som ser veldig moteriktig ut og bruker i tillegg dunjakke ved svært kalde netter.

Ellers ville jeg gått ett hakk varmere på quilten siden du er dame(?). Koster nesten ingenting ekstra og veier 50g mer. Med mindre du er veldig frysen av det burde det holde så lenge du har litt ekstra klær å ta på deg. Det er ikke uvanlig med frostgrader på vidda om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SunnivaS skrev:

en quilt fra UGQ (bandit, -6), hvis jeg går for denne tenker jeg å legge til litt ekstra fyll. Begge to er ganske lette (ca.700g +/-).

Jeg vurderer også veldig strerkt en UGQ Bandit, ønsker meg i grunn 2 stk. En +4 til sommer++, en -12 tidlig vår/sen høst og begge om vinteren :-D

Men når du skriver at du ønsker ekstra fyll hus da på at vektforskjellen på -6 og -12 er ca 2 oz, så hvis du skal ha ekstra fyll i både fot-delen og resten blir det jo 1+1 oz ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å gå for sovepose eller quilt omtrent som foreslåtte temperaturer, og så ha med en lett lakenpose (liner) i tillegg når man er i høyfjellet eller forventer litt kjølige netter. Det gir litt ekstra isolasjon.

En ulempe med quilt kan være myggen. Det er vanskelig å få det tett nok, og det kommer alltid noen småjævler inn i teltet, samme hvor forsiktig man er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gramjeger skrev:

Jeg vurderer også veldig strerkt en UGQ Bandit, ønsker meg i grunn 2 stk. En +4 til sommer++, en -12 tidlig vår/sen høst og begge om vinteren :-D

Men når du skriver at du ønsker ekstra fyll hus da på at vektforskjellen på -6 og -12 er ca 2 oz, så hvis du skal ha ekstra fyll i både fot-delen og resten blir det jo 1+1 oz ...

I utgangspunktet tenkte jeg 1 oz med ekstra fyll, men er jo noe å tenke på å gå opp når det er så lite forskjell. Jeg skulle gjerne hatt to, men det blir det nok ikke i første omgang dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjellkaren skrev:

Jeg synes quilt er oppskrytt. Det blir alltid varmelekasje er min erfaring. Og en sovepose med glidelås kan brukes som quilt også, men blir oftest noe tyngre.

Det var mulighet for å spare på vekten jeg tenkte på, og hvis jeg går for en som er vid slik at jeg kan pakke den godt rundt håper jeg på å holde kulden ute, men det er kulden som er grunnen til at jeg er usikker på om det muligens er best med sovepose likevel. Jeg har allerede en sovepose med comfort temp på -7, men den veier 1390gr så hadde vært kjekt å spart litt og muligens prøvd noe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-6 uten "overstuff" bør holde fint til den bruken. Med en quilt er det også lettere å lufte litt om det skulle bli for varmt. Hva gjelder varmelekkasje så har jeg ikke hatt problemer med det, men tipper det kan løses enkelt ved å feste en gummiline og klemlås i hempene og snurpe igjen baksiden, eller noe ala dette: https://hammockgear.com/ground-pad-attachment-kit/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas E skrev:

Quilt eller sovepose er smak og behag. Jeg sverger til quilt da jeg synes det er mye mer behagelig siden jeg vrir og vender meg en del når jeg sover.  Husk god og varm lue til å sove med. Selv har jeg en dunbalaklava som ser veldig moteriktig ut og bruker i tillegg dunjakke ved svært kalde netter.

Ellers ville jeg gått ett hakk varmere på quilten siden du er dame(?). Koster nesten ingenting ekstra og veier 50g mer. Med mindre du er veldig frysen av det burde det holde så lenge du har litt ekstra klær å ta på deg. Det er ikke uvanlig med frostgrader på vidda om sommeren.

Ja jeg er en jente, så er litt mer frysen enn gjennomsnittet. Jeg får vurdere å gå opp et hakk på både pose og quilt mest sannsynligvis da. Jeg kommer til å ha med dunjakke og merinoull klær og/eller fleece som jeg kan bruke til å sove i. 

Når du vrir og vender deg, ligger quilten da greit på plass når du stropper den fast? jeg tenkte å gå for ekstra vid hvis jeg velger quilt på grunn av å ha mer å gå på. da er den 140cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en quilt fra polske Cumulus som jeg veldig fornøyd med (modell 350).

Jeg fikk den sydd i large/wide og med hydrofobisk dun for å unngå dunkollaps i fuktige omgivelser. Synes selv den har levert strålende så langt, også i 2-3 grader med heftig kondens, men har ikke presset den lavere.

Cumulus trekker også polsk mva fra prisen når de sender utenfor EU, så prisen blir ikke så verst tatt i betraktning kvaliteten du får.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilts-and-comforters

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SunnivaS skrev:

Når du vrir og vender deg, ligger quilten da greit på plass når du stropper den fast?

Ja, den gjør det. Min quilt er fra Enlightened equipment, den kan lukkes helt nede ved føttene som en sovepose. I tillegg har den 2 gummistropper, en omtrent I midten og en ca. i brysthøyde. Den I midten fester jeg rundt underlaget og den øvre rundt kroppen når det er kaldt. Funker bra etter litt prøving. Veier 640gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, El Chris skrev:

Jeg har en quilt fra polske Cumulus som jeg veldig fornøyd med (modell 350).

Jeg fikk den sydd i large/wide og med hydrofobisk dun for å unngå dunkollaps i fuktige omgivelser. Synes selv den har levert strålende så langt, også i 2-3 grader med heftig kondens, men har ikke presset den lavere.

Cumulus trekker også polsk mva fra prisen når de sender utenfor EU, så prisen blir ikke så verst tatt i betraktning kvaliteten du får.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilts-and-comforters

 

Jeg har sett litt på disse også, men det står at 450 versjonen deres har en comfort temperatur på -1 og det ser jeg for meg at blir litt i kaldeste laget. 500 versjonen har jo -6, men den er så lang at jeg med mine 162cm får veldig mye ekstra rom i lengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

-6 uten "overstuff" bør holde fint til den bruken. Med en quilt er det også lettere å lufte litt om det skulle bli for varmt. Hva gjelder varmelekkasje så har jeg ikke hatt problemer med det, men tipper det kan løses enkelt ved å feste en gummiline og klemlås i hempene og snurpe igjen baksiden, eller noe ala dette: https://hammockgear.com/ground-pad-attachment-kit/ 

Så bra det ikke er et problem for alle. Jeg tenkte å kjøpe med en ekstra stropp for å bruke begge festene og ekstra funksjonen de kaller dynamic tension control hvor man har en strikk som strammer inn sidene om jeg går for quilt, det ser effektivt ut på bildet. 
 

Uten navn.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SunnivaS skrev:

Jeg har sett litt på disse også, men det står at 450 versjonen deres har en comfort temperatur på -1 og det ser jeg for meg at blir litt i kaldeste laget. 500 versjonen har jo -6, men den er så lang at jeg med mine 162cm får veldig mye ekstra rom i lengden

Sant, men tror de syr hele greia på mål dersom du ønsker det. Vet at EE quiltene historisk har vært kritisert for fyllmengde og faktisk komforttemperatur, men dette skal visstnok være på stell nå (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både quilt og sovepose. Quilten blir bare med på turer om sommeren hvor jeg vet det ikke blir spesielt kaldt. Den er ratet for 20F, men jeg synes ikke den er noe særlig under +10. Da må en i såfall være fullt påkledd. Jeg har Enlighted Equipment sin med disse stroppene, og synes at de egentlig gjør det mer knotete enn praktisk. Om jeg ligger helt i ro får jeg ingen kuldebroer. Er det litt trekk og litt kaldt så må jeg sove med masse klær på.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Jeg har positive opplevelser med den også, og har tatt den med mye selv om jeg har soveposer. Om jeg skulle kjøpt quilt igjen ville jeg gått for en EE «convert» eller tilsvarende som har glidelås i full lengde, men ingen hette. Da får man muligheten til å sippe igjen om det trekker eller er spesielt kaldt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Prebb skrev:

 Om jeg skulle kjøpt quilt igjen ville jeg gått for en EE «convert» eller tilsvarende som har glidelås i full lengde, men ingen hette. Da får man muligheten til å sippe igjen om det trekker eller er spesielt kaldt.

Det skal jeg definitivt sjekke ut, takk for tipset 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 12.13, SunnivaS skrev:

Når du vrir og vender deg, ligger quilten da greit på plass når du stropper den fast?

Ja, jeg stropper den godt fast og da ligger den rundt meg. Det var der problemet var med sovepose, den måtte liksom følge etter kroppen, ikke ligge over slik en vanlig dyne i senga i gjør. Jeg bytter stilling hele veien fra å ligge på magen, ryggen, på siden osv.n Jeg bruker Enlightened Equipment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Thomas E skrev:

Ja, jeg stropper den godt fast og da ligger den rundt meg. Det var der problemet var med sovepose, den måtte liksom følge etter kroppen, ikke ligge over slik en vanlig dyne i senga i gjør. Jeg bytter stilling hele veien fra å ligge på magen, ryggen, på siden osv.n Jeg bruker Enlightened Equipment.

Det er betryggende å vite. Når du bestilte fra EE, husker du hvor mye sånn ca. det kostet å få den inn i Norge?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste tre-fire årene har jeg brukt denne. En Cumulus Comforter. Etter mange år og mange soveposer prøvde jeg Quilt, også fra Cumulus. Den var bra, men man måtte ligge stille på ryggen om man ikke ville ha trekk inn fra sidene. Jeg snurpet den riktignok ikke fast i underlaget, syntes det var for mye styr. Comforteren derimot er så lang og bred at den fungerer som en god dyne. Har bare ligget med den ned til et par grader på Hardangervidda, men det var helt uproblematisk. Har aldri ligget så komfortabelt som med denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 13.20, SunnivaS skrev:

Jeg har sett litt på disse også, men det står at 450 versjonen deres har en comfort temperatur på -1 og det ser jeg for meg at blir litt i kaldeste laget. 500 versjonen har jo -6, men den er så lang at jeg med mine 162cm får veldig mye ekstra rom i lengden

Jeg har den nye 450 versjonen og er veldig fornøyd. Cumulus er mye mer konservative enn hva andre produsenter er når de setter komf.temp på quiltene. Brukte mye research på cumulus før jeg endte på 450. Cumulus sammenlignes mer med katabatic sine quilter på div forum(reddit ul, trek-lite osv) enn enlightent equipment sine. Har også samme padstraps som EE. Cumulus har også en annen modell - Taiga i tilfelle du vil ha med sydd fotboks. De tilbyr også custom work, så jeg er temmelig sikker på at de kan sy en modell tilpasset dine 162. Merk også at dunspensten 850 eu hos cumulus tilsvarer 900ff hos de amerikanske quiltene. De har også ekstra "baffle" i kragen, over glidelåsen og nede der man strammer inn fotboksen for å hindre trekk det får du ikke hos hammock gear, ee, ugq med mindre du vil betale mer og vente lengre. Husk også at godt liggeunderlag er veldig viktig når man bruker quilter..Mener at det alt i alt det tryggeste valget du egentlig kan gjøre med mindre du vil betale mer for en dårligere quilt i fra statene :)

Endret av Svandal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Sir Joseph Koteka 290? Eg har denne og det er ein sjukt bra pose. Min pose er 190 cm lang, veg berre 500 gram, men er likevel ein fullverdig pose som har hatt eit langt større bruksområde enn eg hadde rekna med. Det er berre Kårvatn fjellutstyr som fører desse her til lands. Sjølv importerte eg min frå Tsjekkia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter at målet ditt er å redusere vekt samtidig som du opprettholder varme / komfort på natta. Har du vurdert om du kan sløyfe ett eller to andre plagg til fordel for varmere sovepose? Ofte vil det være veldig behagelig å sitte i soveposen både i teltet og ute, samtidig som du er mer garantert en god og varm natt. Så kanskje kan du sløyfe et varmeplagg du i utgangspunktet hadde tenkt å bruke i leir / i posen? 

Samme tankegang gjelder for øvrig når man tenker liggeunderlag, har du allerede noe som er varmt og relativt lett? Spesielt ved bruk av quilt er du nok avhengig av et relativt varmt liggeunderlag, uten at jeg har erfaring med quilt. Duna i posen vil for så vidt presses flat, men et "hint av isolasjon" gir det uansett. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.