Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett telt til Lofoten og generell fjellvandring?


El Chris

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Som tittelen viser er jeg på utkikk etter et LETT telt til bruk i Lofoten og til fjellvandring i Jotunheimen og Rondane sen vår til tidlig høst. Jeg har lest mye både her på forumet og ellers, men skulle veldig gjerne fått andres perspektiv på hvilke behov og utfordringer som vil gjelde mitt eget bruksområde. 

Jeg holder meg som regel under tregrensa og har lite erfaring med fjellvandring og medfølgende utstyrskrav. Planen er derfor å prøve seg på noen rolige turer (3-5 dager) til sommeren og jeg tenkte derfor å forhøre meg med folk som har erfaring fra norske forhold i sommerhalvåret. Etter omstendig research har jeg jobbet meg frem til tre mulige kandidater (nedenfor). Jeg vurderer disse grunnet vekt og fordi de alle settes opp med gåstaver. Da jeg vanligvis bruker hengekøye (gamma UL 2) er jeg vant med å ligge trangt med mine 190 cm, så det viktigste er at jeg får plass til å sove, koke vann og skifte, da jeg ikke planlegger å tilbringe mye tid inne i teltet. 

 

Kandidatene så langt:

Tarptent Notch Li (1p, ca. 530g) https://www.tarptent.com/product/notch-li/ 
Fordelen med dette teltet slik jeg ser det er at det har innertelt. Innerteltet kan bestilles med delvis solide sidevegger for å redusere regn/snøføyk og sure vinddrag, noe jeg mistenker vil øke komforten betraktelig? Jeg er likevel usikker på om innertelt er nødvendig eller om jeg kan slippe unna med en Aeon Li (under), som er enda lettere og tilbyr litt mer soveplass (fra hva jeg kan se).

 

Tarptent Aeon Li (1p, ca. 470g) https://www.tarptent.com/product/aeon-li/
Fordelen med dette teltet slik jeg ser det er primært vekt og enkelhet. Ikke noe innertelt å styre med og kun én stav er nødvendig for å sette det opp. 
Spørsmålet som gjenstår er hvorvidt det vil slite med kondens eller regn dersom det blåser til. 

 

ZPacks Duplex (2p, ca. 550g) https://zpacks.com/products/duplex-tent 
Mulig det mest omtalte ultralette teltet for tiden? Slik jeg ser det kan det være deilig med ekstra boltreplass for klesskift og pakking inne i teltet, men jeg mistenker også en del bråk/rasling fra bunnduken dersom det blåser til og jeg ligger i det solo? I likhet med Aeon Li har teltet kun én duk, noe som kan bli en klam og fuktig opplevelse når tåka legger seg i Lofoten og Vesterålen? 

 

Kandidater jeg har sett bort ifra (foreløpig) er Zpacks Plexamid (kondens, mange plugger og mindre plass inne i teltet) og Tarptent Stratospire Li (grunnet størrelse / fotavtrykk og vekt). 

Takker for alt dere skulle ha å komme med!

 

Endret av El Chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uden at kunne svare for Lofoten, så har jeg et notch i silnylon, med partial solid inner, det ville jeg ikke have bekymringer over at bruge i Narvik fjellene som er det mest alpine sted jeg færdes.

flere har også haft brugt både notch og StratoSpire i alpine områder og lapland.

notch er meget smalt i hoved og fodende, så hvis du er meget bredskuldret er det nok ikke for dig. Er selv 185 cm og 72 kg, og det passer fint til mit brug. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duplex er et velprøvd telt som nok er et trygt kjøp. Jeg ville prioritert et telt med innertelt som forhindrer mygg og knott, på sommerstid her i landet er det nesten et krav vil jeg si ;)

Søk opp Darwin On The Trail på YouTube - han har mye bra info på lettpakk og noen av telta du snakker om 👍🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fornuftig, takk så mye for innspill!

1 time siden, rune1974 skrev:

Uden at kunne svare for Lofoten, så har jeg et notch i silnylon, med partial solid inner, det ville jeg ikke have bekymringer over at bruge i Narvik fjellene som er det mest alpine sted jeg færdes.

flere har også haft brugt både notch og StratoSpire i alpine områder og lapland.

notch er meget smalt i hoved og fodende, så hvis du er meget bredskuldret er det nok ikke for dig. Er selv 185 cm og 72 kg, og det passer fint til mit brug. 

 

Er ikke den minste over skuldrene, men sover stort sett på siden. Får teipe opp en "modell" på stuegulvet og kjenne litt på det, leit å bruke så mye penger på en tvangstrøye i Dyneema :P

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Disse teltene er sinnsykt lette, imponerende!

Men skal du ha med staver, kun pga. teltoppsett? Hvor mye veier stavene dine?

Jeg, med mitt Unna, på knappe to kilo når jeg har med 4 plugger, er jo skikkelig tungpakker ;) 

 

Stavene jeg skal teste ut denne sesongen veier ca. 310 gram: https://locusgear.com/items/cp3/?lang=en Har ikke gått så mye med staver før, men de gangene jeg har brukt de så føler jeg meg mindre sliten dagen etterpå, men det kan jo bare være mentalt. Har selv et Nordmarka (?) telt fra Helsport på noen kilo og det funker egentlig fint, men liker jo tanken på sittehøyde og lav vekt - blir egentlig mer et spørsmål om komfort/latskap for egen del. 

 

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Duplex er et velprøvd telt som nok er et trygt kjøp. Jeg ville prioritert et telt med innertelt som forhindrer mygg og knott, på sommerstid her i landet er det nesten et krav vil jeg si ;)

Søk opp Darwin On The Trail på YouTube - han har mye bra info på lettpakk og noen av telta du snakker om 👍🏼

 

Hehe, kjenner godt til Darwin, Dixie og resten av Thru-Hiker-mafiaen på YouTube. Mye god kunnskap der! Samtidig tjener de jo penger på å anmelde utstyr så tenkte det var greit å sanke litt perspektiver her inne fra praktikere uten en økonomisk agenda. ;)

Godt poeng ang myggnetting. Duplex og Aeon har tilsvarende løsning med myggnetting i døra, mens Notchen har innertelt med netting, så det bør vel holde f**nskapet unna får en tro. 

 

54 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ett minus jeg har fått med meg med Duplex er i vind. Teltgulvet blir løftet i vinden og ligger veldig urolig, småting hopper omkring i teltet sies det.

Ingen erfaring selv.

Jepp, det er dette jeg er redd for. Supert med ekstra plass i duplexen, men kjedelig hvis teltgulvet holder meg våken. Har lest i timesvis om dette teltet, men fortsatt usikker på om det er et reellt problem under normale vindforhold eller ikke. 

Endret av El Chris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sofasliter skrev:

Du kan også ta en kikk på telt fra Bonfus, lite norsk firma. De er ofte på reise har jeg sett, så det kan ta litt tid før du får respons fra de.

Selv bruker jeg Helsport Ringstind Superlight 2, dette veier ca 1,45 kg inkludert plugger og stenger.

Godt tips! Skal se nærmere på Bonfus. Sikler også på et Superlight til komfortbruk med madammen, har sett mange her inne lovprise disse teltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor men har du vurdert f.eks helsport superlight 1-2? Veier vel omlag 900gram så er jo litt tyngre en de utenlandske du har siktet deg inn på.... Jeg har mange års erfaring med dette teltet og det fungerer meget bra å pakker veldig smått. Har brukt det både på fjellet og i lavlandet. Hvor lang er du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et lite sidespor men har du vurdert f.eks helsport superlight 1-2? Veier vel omlag 900gram så er jo litt tyngre en de utenlandske du har siktet deg inn på.... Jeg har mange års erfaring med dette teltet og det fungerer meget bra å pakker veldig smått. Har brukt det både på fjellet og i lavlandet. Hvor lang er du? 

Jeg har vurdert det, men må si meg skeptisk til høyden. Er 190cm og minstekravet er å kunne sitte oppreist inne i teltet, tror det blir for lavt? Pratet med Tarptent nå og vekta på Notch med delvis solid innervegg er nærmere 590g, så medregnet gåstaver er vekta omtrent det samme på de to telta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Blaser skrev:

Mitt valg hadde nok blitt dette teltet:

https://www.outdoorline.sk/en/tents/big-agnes-tiger-wall-2-carbon

 

 

Tiger Wallen var på lista en stund, men jeg er personlig skeptisk til materiale i ytter- og bunnduk (0.34 og 0.51 oz/yd2 DCF). I tillegg er jeg lat og vil nødig slå opp et kuppeltelt regnet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, El Chris said:

Jeg har vurdert det, men må si meg skeptisk til høyden. Er 190cm og minstekravet er å kunne sitte oppreist inne i teltet, tror det blir for lavt? Pratet med Tarptent nå og vekta på Notch med delvis solid innervegg er nærmere 590g, så medregnet gåstaver er vekta omtrent det samme på de to telta. 

Ja med høyde på 190 så ville jeg ikke anbefalt ringstind superlight 1-2 - det blir for lavt for deg og også litt snaut i liggelengde! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ja med høyde på 190 så ville jeg ikke anbefalt ringstind superlight 1-2 - det blir for lavt for deg og også litt snaut i liggelengde! 

Tja, jeg sover jo egentlig mest i fosterstilling da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, El Chris skrev:


I tillegg er jeg lat og vil nødig slå opp et kuppeltelt regnet. :P 

Avhengig av teltet, så er vel små selvstående kuppeltelt ofte de enkleste å sette opp?Lite plugger og barduner.

Telt lignende Ringstind og Duplex ser ut som det er mye arbeid med barduner og plugger for å sette opp?

Har du sett på modeller fra Vaude og Big Sky? Mener å huske de har noen lette modeller 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Avhengig av teltet, så er vel små selvstående kuppeltelt ofte de enkleste å sette opp?Lite plugger og barduner.

Telt lignende Ringstind og Duplex ser ut som det er mye arbeid med barduner og plugger for å sette opp?

Har du sett på modeller fra Vaude og Big Sky? Mener å huske de har noen lette modeller 🤔

Det kan godt hende du har rett i det! Jeg har ikke mye erfaring med slike telt, så det var mest et forsøk på humor men samtidig ikke. For meg virker det som et skikkelig pes å slå opp slike telt i regnet, men det handler nok mye om hva man er vant med. Selv har jeg mest erfaring med tarp og hater å tre teltstenger og å krype under duken for å feste innertelt o.l., til det er knærne mine dessverre alt for såre etter en dagsmarsj. Så hvis jeg kan gjøre mesteparten av jobben stående, så foretrekker jeg det. :) Men igjen, jeg har ikke mye erfaring i fjellet og jeg ser for meg at det kan være mer krevende å få ned plugger enn å tre i teltstenger?

Aeon og Notch krever 4-6 plugger avhengig av pitch og det kan jeg leve fint med. Duplex krever åtte, noe som begynner å bli litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, El Chris skrev:

Det kan godt hende du har rett i det! Jeg har ikke mye erfaring med slike telt, så det var mest et forsøk på humor men samtidig ikke. For meg virker det som et skikkelig pes å slå opp slike telt i regnet, men det handler nok mye om hva man er vant med. Selv har jeg mest erfaring med tarp og hater å tre teltstenger og å krype under duken for å feste innertelt o.l., til det er knærne mine dessverre alt for såre etter en dagsmarsj. Så hvis jeg kan gjøre mesteparten av jobben stående, så foretrekker jeg det. :) Men igjen, jeg har ikke mye erfaring i fjellet og jeg ser for meg at det kan være mer krevende å få ned plugger enn å tre i teltstenger?

Aeon og Notch krever 4-6 plugger avhengig av pitch og det kan jeg leve fint med. Duplex krever åtte, noe som begynner å bli litt. 

På de fleste skandinaviske telt er innertelt og yttertelt festet sammen. Da er det nok å tre inni stengene, og plugge bardunene.

På amerikanske telt blir det mer som du sier, noe jeg aldri kunne tenkt meg selv. (Jeg har ett slikt 4-manns telt). Men fordelen er at hvis man er mye på tur i varmere strøk, så er det lett å bare bruke innerteltet.

Skal du ned i så lav vekt som de modellene du allerede har nevnt, så må du nok holde deg innenfor det segmentet du allerede har sett deg ut tror jeg. Ett kuppeltelt som Reinsfjell SL eller Big Sky Chinook 1P blir nok noen gram ekstra.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, El Chris skrev:

Jeg har vurdert det, men må si meg skeptisk til høyden. Er 190cm og minstekravet er å kunne sitte oppreist inne i teltet, tror det blir for lavt? Pratet med Tarptent nå og vekta på Notch med delvis solid innervegg er nærmere 590g, så medregnet gåstaver er vekta omtrent det samme på de to telta. 

Høyden i Ringstind er noe heeelt annet enn Notch Li. Ikke bare er det 20cm lavere, men Notch Li holder noenlunde samme makshøyde i hele bredden av innerteltet. I tillegg har du to utganger og to fortelt i Notch Li. Jeg har sistnevnte og er fornøyd med det. Ser for øvrig at det er en oppdatert modell på vei: image.png.d2db37e59a3218c39cb1a3c21086235e.png 

 

Ellers: Skal du sammenligne vekt ville jeg sett på egne teltstenger til Notch Li. Hvis du uansett ikke går med gåstaver til vanlig er det lite vits i å drasse på de. Tarptent sitt stangsett veier 227g, og stengene jeg bruker fra Ruta Locura veier enda mindre.

 

Ellers er alle disse teltene gode telt. Spesielt Duplex og Notch er velutprøvd. Jeg tror det blir mer personlige preferanser her. Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg kjøpt Stratospire Li (si fra om du vil bytte;)), men det er fordi jeg plutselig har med hund på mange turer. Først må du tenke om innertelt er noe du vil ha. Det vil være lunere. Forskjellen på Aeon og Notch utenom innerteltet er 2 vs 1 utganger/fortelt. Jeg har alltid bagasje i ett fortelt og koker kaffe/mat i det andre. Det har derfor etterhvert blitt et minimumskrav for meg i disse småteltene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Tiger Wall men andre Big Agnes telt og er veldig fornøyd med de. Greit at man normalt setter innertelt først men kan sette ytter med ekstra bunnduk. Det er jo og kjekt pga slitasje.
Jeg liker den type telt siden det blir godt spenn i innerduk. Siden det er selvstående kan man og sette det opp og flytte det rundt for å finne beste plassen før man plugger det.

Men Tiger Wall Carbon er jo ganske dyrt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius Engelsen skrev:

På amerikanske telt blir det mer som du sier, noe jeg aldri kunne tenkt meg selv. (Jeg har ett slikt 4-manns telt). Men fordelen er at hvis man er mye på tur i varmere strøk, så er det lett å bare bruke innerteltet.

Enig! Innertelt er også fordelen med Notch fremfor de to andre kandidatene. Mistenker det kan være kjekk rasteplass midt i mygginfernoet. 

11 timer siden, borgern skrev:

Jeg liker den type telt siden det blir godt spenn i innerduk. Siden det er selvstående kan man og sette det opp og flytte det rundt for å finne beste plassen før man plugger det.

Ja, det er nok en av minusene med gåstav-oppsettet at man risikerer å knøle ekstra mye med plassering/plugging. Mistenker også at ikke de er like vindstabile, men det forblir en spekulasjon fra min side. 

6 timer siden, hallfradd skrev:

Vurdert på MSR Carbon Reflex?

Ikke i denne omgang, men fin vekt. Blir nok litt lav. 

 

Takker så mye for innspill folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thomas E skrev:

Høyden i Ringstind er noe heeelt annet enn Notch Li. Ikke bare er det 20cm lavere, men Notch Li holder noenlunde samme makshøyde i hele bredden av innerteltet. I tillegg har du to utganger og to fortelt i Notch Li. Jeg har sistnevnte og er fornøyd med det. Ser for øvrig at det er en oppdatert modell på vei: image.png.d2db37e59a3218c39cb1a3c21086235e.png 

 

Ellers: Skal du sammenligne vekt ville jeg sett på egne teltstenger til Notch Li. Hvis du uansett ikke går med gåstaver til vanlig er det lite vits i å drasse på de. Tarptent sitt stangsett veier 227g, og stengene jeg bruker fra Ruta Locura veier enda mindre.

 

Ellers er alle disse teltene gode telt. Spesielt Duplex og Notch er velutprøvd. Jeg tror det blir mer personlige preferanser her. Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg kjøpt Stratospire Li (si fra om du vil bytte;)), men det er fordi jeg plutselig har med hund på mange turer. Først må du tenke om innertelt er noe du vil ha. Det vil være lunere. Forskjellen på Aeon og Notch utenom innerteltet er 2 vs 1 utganger/fortelt. Jeg har alltid bagasje i ett fortelt og koker kaffe/mat i det andre. Det har derfor etterhvert blitt et minimumskrav for meg i disse småteltene. 

Jupp! Tarptent sa det kommer i februar. Hvilke Locura-stenger bruker du? Tror jeg skal forsøke med stavene først, men greit å vite at jeg har alternativer dersom det viser seg å ikke være noe for meg. Og hvilket innertelt bruker du på Notchen? Opplever du teltet som trekkfullt sammenliknet med andre 2-veggs telt? Frister jo veldig å få med både kjøkken og gang til den vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aleksander Jacobsen skrev:

Jeg ville prioritert innertelt og myggnetting!

Vet ikke om du har sett de teltene han snakker om uten innertelt, men de er like tette for mygg som andre med innertelt. De har jo myggnetting i alle åpninger, så det er ikke som å telte i et ordinært telt uten innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.