Gå til innhold
  • Bli medlem

Taping av teltstenger- pulktur


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Hvilken tape bruker dere for taping av teltstenger når det skal pakkes i teltpose for pulktur? Ønsker ikke masse limrester på stengene når jeg skal ta av tapen igjen, så hvis noen har gode erfaringer med en bra tape taes det imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på merket på teipen din. Prøv det du har, eller bruk den første sportsteipen/elektrikerteipen du finner. Har aldri opplevd problemer.

Skulle du være så uheldig å få limrester på, så kan du alltid vaske det bort. Men det skjer vel helst om lar teipen sitte på alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg använder  tyske produkt "Tesa". Den klistrer seg bedre enn billige produkte.

Jeg brukte ductape en gang, den fungerade også dåligt fördi stangen gled dåligt i kanalen, dette er avhengig av kombinasjonen kanalmaterial-teip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva er konsekvensen av å knipe rundt stangen og slite av teipen helt inntil der man sliter?

Fra humor til litt mer faktabasert svar: 

Tape som rykes av strekkes. Limet strekkes, det bli "mindre lim pr kvadratmillimeter", dårligere feste, tapeenden slipper og ruller seg opp og skaper problemer ved uttrekk. Gjelder selvsagt også annen bruk. Klippet tape kan ligge perfekt i årevis. Strukket tape slipper rimelig fort taket på enden når vær og temperaturer får hjelpe til. Elementært for alle som jevnlig bruker tape under arbeid utendørs, noe min yrkesgruppe stadig gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Fra humor til litt mer faktabasert svar: 

Tape som rykes av strekkes. Limet strekkes, det bli "mindre lim pr kvadratmillimeter", dårligere feste, tapeenden slipper og ruller seg opp og skaper problemer ved uttrekk. Gjelder selvsagt også annen bruk. Klippet tape kan ligge perfekt i årevis. Strukket tape slipper rimelig fort taket på enden når vær og temperaturer får hjelpe til. Elementært for alle som jevnlig bruker tape under arbeid utendørs, noe min yrkesgruppe stadig gjør....

Det er nok riktig det du sier.

Men jeg har jo også vert elektriker hele livet som deg, og aldri opplevd problemer til min bruk. Vi har riktignok betydelig mildere klima her i Bergen, så det er kanskje en vesentlig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Det er nok riktig det du sier.

Men jeg har jo også vert elektriker hele livet som deg, og aldri opplevd problemer til min bruk. Vi har riktignok betydelig mildere klima her i Bergen, så det er kanskje en vesentlig faktor.

Det skaper sjelden problemer. Hovedsaklig fordi den jevne elektriker sikkert taper 5x nødvendig bruk når man taper noen ute. Dermed gjør det lite om de 5 siste cm slipper taket og f.eks ruller seg opp. Dessuten er det sjelden man er tilbake for å inspisere tape-ender... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  brukt duct tape fra biltema på skjøtene som skal tapes, en runde rundt uten overlapp, og innafor stengenes økte diameter i skjøten. Og en runde elektrikertape ved skjøtestykkene midt på stanga som ikke er tapet sammen, for økt synlighet. Funka f.eks. knall på turen over flere dager nå i jula.

20200114_111308.thumb.jpg.1753e90775f469b863a15d7c6ed6b998.jpg

Edit: Har da 1 stk "åpen skjøt" på stengene for å legge dem sammen halvveis ved brukt av pulkpose. På bildene er det 3 stenger samlet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Teip som varer, er vanntett og godkjent for kabelskjøting = vulkaniseringsteip ;)

Det finnes andre bruksområder for tape utendørs foruten kabelskjøting. Håper førstemann som velger å bruke vulc-tape på stangskjøtene sender oss video av stenger ut/inn av kanaler...

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Håper førstemann som velger å bruke vulc-tape på stangskjøtene sender oss video av stenger ut/inn av kanaler...

Vulkteip i samme størrelse som elteip bygger mindre, henger bedre, har ikke lim og glir helt fint i stangkanalene (ihvertfall på fjellreven abisko shape). Men den må skjæres av stengene. Hilsen en som har brukt vulkteip.

(Man tager hvad man haver) ...

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.