Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufteventil på Mountain Hardwear Trango 3 telt


Fjellrypa85

Anbefalte innlegg

Fekk i sommer kjøpt eit Mountain Hardwear Trango 3 vintertelt for ein rimlig penge. Eg har ikkje tidligere erfaring frå desse amerikanske telttypane som bare har lufting ned mot bakken, men det verkar på meg at det blir for lite lufting når det på vinteren vil legge seg snø rundt teltet. Har difor sydd ein lufteventil i eine kortenden av ytterteltet der det var eit plastvindu. Stoffet er 55 g/m silnylon der fargen matcher bra resten av teltet. For å holde formen på ventilen er det lagt inn ein bit av 10 mm liggeunderlag og det er festet ein bardun i 3-punkt slik som på Hilleberg sine ventiler. I ventilen er det lagt inn ein åpne/lukke funksjon med glidelås og material frå eit kassert innertelt som puster. Dette for å kunne regulere luft som slipper inn og snø som kan drive inn. Teltet er enda ikkje testet med den nye ventilen, men håper og tror at ventilasjonen blir vesentlig bedre på teltet.

Følg meg gjerne på Instagram der eg heiter utstyrsmakaren.

IMG_20200112_225116_795.jpg

IMG_20200112_225116_794.jpg

IMG_20200112_225116_796.jpg

IMG_20200112_225945_255.jpg

IMG_20200112_225116_891.jpg

IMG_20200112_225116_892.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så jo veldig fint ut! Ventilen sitter kanskje litt lavt for at det er helt ideelt som vintertelt, men du hadde jo ikke noe valg her. Vil du ha duken litt tettere mot bakken nå som du har annen lufting, så går det an å kutte stengene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at ventilen blir lav og kan bli utsatt for bla snødrift, så ideelt skulle den vært høyere. Men som du nevner så var det der den måtte plasseres. Skulle bytte ut vinduet med ein ventil og bruke dei eksisteranse brettane som var i sømmen der. Blir spennende å ta det med på tur å se hvordan det fungerer i alle fall og gøy å gjøre sine egne modifiseringer på utstyr.

Hvis jeg kutter stengene så tenker jeg at innerteltet blir slappere siden det klipses direkte på stengene(?). Så har i alle fall ikke umiddelbare planer om å gjøre det. Er det noe du har prøvd @Lompa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kappet stengene på mine telt. Jeg har lest at Randulf Valle kapper 5 cm på sine vintertelt, og det er jo ganske mye. De fleste telt (alle?) har stramming nede ved plastkoppen som stengene settes inn i, så det er bare å dra til det blir like stramt som før. Man kan jo også bruke disse strammingene til å heve teltet på den ene siden og senke det på den andre hvis det står veldig vindutsatt. Om vinteren er det jo ingen problem å bare legge snø inntil duken for å tette så mye man vil. Disse teltene har jo stor avstand til bakken siden det er eneste luftemulighet, men når du har laget stor ventil så trenger du mindre lufting den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.