Gå til innhold
  • Bli medlem

Gps, ruting


Anbefalte innlegg

Heisan. 

Noen som vet om det er mulig å få ein gps til å følge /låse seg på,  ein spesifikt merka sti? 

Type slik kan man jo gjøre vis man vil at gps'en skal finne fram til ein stad ved å følge bilveier, der den ikkje vil vise veien i rett luftlinje, men spesifikt følge veibanens kurver ol. ?

Eller kan gps' en berre gjøre slikt når man allerede har har lagrede "spor" å følge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krever støtte i kartet og GPSen. Topo Premium kartene fra Garmin har denne støtten på stiene. Usikker på om kartmannen sine har det, men skulle tro det. 

Vil virke best på enkle stier, da stinettet ofte mangler sammenheng topologisk i kartet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jacro over her sier, så må du ha et rutbart kart samt en GPS som støtter den typen ruting. Jeg tror samtlige GPSer fra Garmin som har kart støtter dette (til og med GPS-klokkene som har kart, i hvert fall Fenix 5X som jeg har). Selv har jeg Garmin Montana og bruker denne mye på den måten du beskriver.De siste 10-15 årene har jeg vel stort sett bare brukt GPS til navigasjon, ikke kart og kompass. Jeg bruker da enten kartene fra Garmin (dyre, men detaljrike og pene å se på), eller enda mer Topo Summer fra frikart.no (gratis, noen steder ufullstendige, ikke fult så pene å se på). Sistnevnte har mindre detaljer i terrenget, men stiene er mye mer oppdaterte og riktige enn i Garmin sine. Står det at det er en sti der kan du med stor sannsynlighet gå ut i fra at den er riktig. Dette gjelder ikke alltid Garmin sine kart, og stiene kan være unøyaktige.

Det ser ut til at frikart.no har mistet en server for kartinstallasjonene sine, men dette gjelder kartene for installasjon på PC/Mac for bruk i BaseCamp (garmins gratis planleggingsverktøy for GPS). Topo Summer-filene for GPSen kan fremdeles lastes ned, og disse anbefaler jeg (husk å endre navnet på kartfila til noe annet en gmapsup før du legger den inn på GPSen, ellers vil du overskrive den som ligger på GPSen og slette de kartene den inneholder). Det er også mulig å laste ned bare sti-overlayene. Disse har jeg ikke brukt noe særlig selv, men jeg antar at disse er de samme stiene som er i kartet. Sti-overlayene kan da vises over andre kart, for eksempel over Garmins egne kart. Dette sti-overlayet er så vidt jeg husker også rutbart, og da skal du med litt triksing kunne få GPSen til å beregne ruta langs stiene i dette i stedet for Garmin-kartet du viser under.

OBS. Du må da også stille inn GPSen til å bruke stier i stedet for luftlinje når den skal beregne ruter (typisk skjer dette i Garmin sine GPSer ved at du setter opp aktivitet til å være fottur)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere muligheter, litt avhengig av hvilken GPS du snakker om. Med rutbare kart, som flere har nevnt, kan man be GPS'en beregne en rute til et punkt og så følge denne. Jeg mener frikart.no sine kart er rutbare. Bruker de i min gamle Garmin GPSMap 60Csx.

Et annet alternativ er å lage et spor (f.eks. i GPX-format) på forhånd. Laste dette inni GPS'en og så følge dette. Det siste gjør jeg ofte. Sporet lager jeg som regel med Openrouteservice (http://maps.openrouteservice.org/directions) og bruker det enten på Android-mobilen min (jeg foretrekker Locus Map som kart-app) eller på Garmin-klokka (fenix 5x, jeg bruker appen Dynamicwatch). Slike GPX-filer kan også lages med f.eks. lommekjent.no, Locus Map-appen jeg nevnte etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd og info.

Mente eg hadde hørt at det var mulig, men var litt usikker. Greit å ha det oppklart.

Tror muligens min gps, en gammel etrex20, er for gammel. Har nedlasta eit garmin topo experience pro v3. på den.  Skal ta å se om det kan funke for desse.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lekelysten82 skrev:

Tusen takk for gode råd og info.

Mente eg hadde hørt at det var mulig, men var litt usikker. Greit å ha det oppklart.

Tror muligens min gps, en gammel etrex20, er for gammel. Har nedlasta eit garmin topo experience pro v3. på den.  Skal ta å se om det kan funke for desse.  :)

 

Funker med etrex20 😁, når du har plotta inn destinasjonen kan du beregne rute langs vei/sti. Du kan også stille den inn slik at den beregner vei/sti med en gang og ikke luftlinje, men dette kan føre til problemer med ruting dersom sti- og veinettet ikke er 100% riktig. 

Jeg bruker bare denne funksjonen til å beregne en mer nøyaktig avstand til destinasjon enn luftlinja. Når jeg navigerer bruker jeg luftlinje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.