Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbruk


Shivus

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er også forskjell i forbruk mellom forskjellige typer brennere. Hvilke kjele man bruker, hvor god vindskjerming man har vil også ha innvirkning på forbruket.

Hvis du kjører noen testrunder under forventede forhold med ditt  oppsett, så kan du finne ut forbruket. Ved å veie gassboksen før og etter et "matlagingscenario" på en kjøkkenvekt finner du forbruket. Så ganger du dette opp med forventet antall "kok" og legger til litt sikkerhetsmargin så har du forhåpentligvis et mål på hvor mye du trenger.

Ellers må du bare passe på å ha med nok.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt to gassbrennere over flere år: Primus Gravity og MSR pocket rocket. Begge to med vindskjerm eller i forteltet for å ha det vindstille.

Jeg beregner at en 450 g boks varer ca 9-10 dager, og en 230 g boks åpenbart halvparten av det. Bruken varierer mye, men typisk vil det være 1-2 kaffeoppkok om dagen, hver på halvliter vann. Ca. halvparten av dagene med varm frokost, altså grøt. Middag er enten ris eller pastagryter som må putre litt, potetmos som kun krever oppkok, eller fisk som avhengig av størrelse må kokes eller stekes. Ingen real turmat, så det meste må stå på en stund. Bruker stekepanne uten nonstick, så etter fisk koker jeg ofte ren panna.

Dette er til sommerbruk så typisk 3-20 grader. Jeg bruker gassbokser med butan/propan-blanding av ukjent ratio.

Som andre sier bør du selv gjøre deg opp noen erfaringer, men hvis du satser på 230g per 3-4 dager og ser hvor mye du har igjen etterpå, finner du fort ut av hvor mye du trenger.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det enkelt med regelen; 230g boks til helgetur, 450g boks til ukestur. Da klarer jeg meg fint, med mitt forbruk. Har opplevd flere ganger at en 450g boks fint rekker til 10-12 dager, hvis man kan kokkelere litt på bål i tillegg. Sist sommer kunne jeg finfint ha klart meg med med én 230g boks og én 450g boks 15 dager på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda (jeg hadde med meg 2 stk. på 450g). Da hadde jeg flere gode dager igjen med gass. Ingen matbål på den turen. :)

Endret av Bjarne H.S.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

@Memento mori brukte en Jet Boil Minimo på en 21 dagers tur og klarte seg med en 230 grams boks.
Sa var det Real og kaffe 2 ganger om dagen.
@Anders_G brukte vel samme på Norge på langs med kone.
Begge skryter av meget lavt forbruk av gass 

Jetboil minimo og 230g gass holder til ca 10 dager for 2 personer. Havregryn/kaffe for en person til frokost pluss vann til 4 real om dagen. 

@Shivus finn ut av hvordan du har tenkt til å kokkelere, deretter veier du boksen før og etter bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.