Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags vinter- og ski-støvler, størrelser/passform og annen info - Utskilt fra «Fotposer versus vintersko»


eer

Anbefalte innlegg

Jeg oppretter et nytt emne slik at eksisterende tråd ikke sporer av for mye. Dette kan bli en lang tråd, da individuelle forskjeller i folks føtter og bruk av støvlene, sikkert gir stor spredning i valg av størrelse.

I den grad det er mulig, kan vi jo forsøke å samle mest mulig informasjon om vinter- og ski-støvlene til Lundhags her.

@Magávi om mulig, anbefaler jeg at du gjør som @foroll anbefaler i tråden "Fotposer versus vintersko"; «prøv sko, og om du ikke kan, så bestill fra noen med gratis frakt og retur. Sko er vanskelig, og på grunn av gummien nederst og at de som oftest ikke har fôr vil Lundhags i liten grad tilpasse seg selve foten din om passformen er feil. Da får du mye vondt.»

Jeg opplever det som utfordrende å finne ut av størrelser og lest på Lundhags sine støvler. Det er helt klart forskjeller mellom vinter- og sommer- støvlene deres, men det er, og har vært, flere forskjellige lester og tykkelser på celle-gummien, som påvirker hvor og hvordan støvlene bøyer seg, som igjen påvirker hvilken størrelse du bør ha.

Jeg sa feil i tråden «Fotposer versus vintersko», jeg har ikke Skare vinterstøvelen, men forgjengeren Polar Quest. Så vær klar over at det kanskje er forskjeller.

Normalt bruker jeg str 40,5-41 i vanlige sko. I Lundhags sommerstøvler bruker jeg 41-42 avhengig av type støvel og lest.

 

Lundhags Polar Quest Ws vinterstøvel, størrelse 39:

(jeg valgte Ws da jeg synes Ms hadde litt for høyt skaft)

Jeg har en kort, men ganske bred fot, og forholdsvis høy vrist. Barbeint måler mine føtter 238mm. Med liner og tykk sokk måler føttene 247mm. Innleggs-sålen er 263mm lang. Innerskoen er 275mm lang. I disse støvlene kan jeg vifte med tærne og jeg opplever fotboksen som romslig. Samtidig sitter de godt rundt helen og jeg opplever ingen gnagsår selv på lengre vandringer.

 

Lundhags Guide Expedition BC skistøvel, størrelse 39:

Har de same målene på innleggs-såler og innersko som Polar Quest. Innerskoene er ikke helt like (forskjellig høyde), men jeg bruker de om hverandre ved behov. Så ja @Magávi jeg opplever passformen helt identisk på Polar Quest og Guide Expedition.

Jeg kjøpte først størrelse 41. da dette er min normale størrelse i Lundhags sommer-støvler, de ble alt for romslige, og jeg endte opp på str. 39 også her.

 

IMG_3297(1).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En moderator kan kanskje flytte det, men inntil videre kopierer jeg hele posten min fra nevnte tråd hit, da den er relevant for tråden:


"Føttene mine er 277 lange. Lundhags anbefaler å legge på 20 mm. Jeg kjøpte et par Forest som fjellsko i str 43, som er 293 mm lange, og fikk problemer med at tærne kræsjet inni i nedoverbakker (også litt feil passform). De ble solgt, og jeg kjøpte et par Vandra i str. 44, altså 299 lange, og jeg synes de ble passe. Da er de altså 22 mm lengre enn tærne Du må ha litt å gå på for tærnes skyld. Da er størrelsen tilpasset tynne ullsokker+raggsokker.

I Skare som har en ekstra innersko kjøpte jeg størrelse 45, altså 306 mm lang. Med de samme sokkene som i Vandra synes jeg 45 ble passe. Altså opplever jeg å ha like mye plass i lengden i Skare i str. 45 som i Vandra i str. 44. Det er rart at Lundhags ikke skriver noe om. Basert på 270 mm lang fot og egen erfaring, vil jeg altså foreslå str. 43 i vanlige Lundhags fjellsko og 44 i Skare.

Til orientering bruker jeg 43 i hverdagssko og joggesko tilpasset tynne sokker, 44 i Alfa walk king med plass til to par tynne sokker, og 45 i Alfa Skarvet skisko med plass til tynn+mellomtykk sokk.

Uansett, prøv sko, og om du ikke kan, så bestill fra noen med gratis frakt og retur. Sko er vanskelig, og på grunn av gummien nederst og at de som oftest ikke har fôr vil Lundhags i liten grad tilpasse seg selve foten din om passformen er feil. Da får du mye vondt."

Jeg tenkte at dette var spesielt relevant i tråden her, da min erfaring med å finne riktig størrelse i Lundhags er fra denne høsten og tilpasset nye modeller.

Som en tilleggskommentar har jeg samme fotfasong som Donald Duck. Beina mine er brede og jeg har forholdsvis lav vrist. Lundhags har to lester, en de kaller "regular" og en de kaller "opti". Jeg har testet begge nylig, i henholdsvis Forest II og Vandra II high, og merker betydelig forskjell. Opti er noe bredere, men den største forskjellen er at opti har betydelig lavere vrist. For lav vrist vil klemme på toppen av fotbladet, bli vondt og ømt og kanskje gi gnagsår. For høy vrist derimot gjør det beint umulig å få låst foten baki hælen, og du må regne med vonde tær i nedoverbakker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp et par Lundhags skare hjem for utprøving. De virker som veldig gode sko for dem de passer.

Jeg har god plass i tåboks, de er litt tight på bredde, MEN er de veldig trange over vrista der overdelen er sydd fast til underdelen (Jeg har bred fot og høy vrist.)

Er dette noe som vil utvide seg/gå seg til? Eller vil de holde omkrets/volum over vrista pga underdel i gummi? 

image.png.e2373423cc5e45f0832897fe1157e60c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Blaser skrev:

Sorry @Terka,   de vil ikke endre seg der.

Bare sjekk at lissene ikke er stramme og at det ikke ligger en eksta såle  der inne.

Sjait, ingen ekstra såle der inne bortsett fra den grå sålen som ligger inne i innerskoen, og ikke lissene som strammer. Skoen passer såvidt uten den grå ullsålen i innerskoen, men da blir det endra mindre isolasjon nedover (nok likevel?) og null oppbygging under foten. 

Status  på vintersko så langt: 😜

  • Kamik Oslo WP - passer fot, men monsterstore.
  • Sorel Caribou - Litt pailabb, men for tighte/passer ikke.
  • Lunhags Skare II Midd - Knall sko, men passer ikke min fot.
Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Gittiamo skrev:

Mja... skeptisk. Må vel rundt i butikker og prøve. Trenger antagelig snøring et stykke ned på vrista

Sorel Caribou

image.jpg.edac489dacc2889ced8cd11a2ae2ccb5.jpg

Baffin Muskox

muskox_grandfroid_1.jpg.e0bd12f54b5227a64b2bf7be22da3376.jpg

 

Likte egentlig Lundhags Skare veldig godt, hadde den bare passa på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags skare ble returnert dagen etter jeg mottok dem - virker å være en knallbra sko for dem den passer.

På 14.1.2020 den 21.51, Larix skrev:

Kam Alfa Gaupe være et alternativ?

Takk for forslag! I utgangspunktet passer ikke Alfa mine føtter men mulig den skal prøves. Til denne prisen så nærmer jeg meg også en varm alpin klatrestøvel (som før eller siden skal inn i hus), da blir evt Skarpa Phantom 600 eller tilsvarende sko som da også kan steppe inn på litt andre bruksområder mens Kamik Oslo WP forblir hjemme og i bruk rundt huset.

Hadde dog vært fint å ha en varm sko man også benytte til generelt bruk slik Lundhags Skare kunne funka for min del. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags deler alle skoene inn i to lester: Opti for lav vrist og Regular for høy. Det jeg derimot ikke kan begripe er hvorfor de ikke produserer alle modellene sine med begge lestetypene. De gjør det med Professional, som kommer i to typer etter passform. Men alle vinterskoene deres er etter Opti-lesten, som passer dårlig til folk med høy vrist, og kostet dem en kunde i form av @Terka. Jeg mener å ha hørt at nordiske bein typisl har nokså høy vrist. Skare er en topp vintersko, så det er rart å ikke tilby den i flere passformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terka skrev:

Hadde dog vært fint å ha en varm sko man også benytte til generelt bruk slik Lundhags Skare kunne funka for min del.

Alfa Gaupe ser jo veldig "tur" ut da. Så kanskje ikke ideell som generell vintersko. Funker bra for min del, men jeg bruker den bare til friluftsliv/tur/jakt. Den er også litt tungvinn til dagligbruk, med integrert gamasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Larix skrev:

Alfa Gaupe ser jo veldig "tur" ut da. Så kanskje ikke ideell som generell vintersko. Funker bra for min del, men jeg bruker den bare til friluftsliv/tur/jakt. Den er også litt tungvinn til dagligbruk, med integrert gamasje.

Jepp, og da sparer jeg heller opp til enda mer alpint rettet dobbelsko rettet mot klatring og bruk med step-in stegjern siden det passer andre enden av mitt bruksmønster. 😊

image.png.42cf6fe8ce7a9ca80aa8c8f7df441b8b.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 20.13, eer skrev:

Lundhags Guide Expedition BC skistøvel, størrelse 39:

Har de same målene på innleggs-såler og innersko som Polar Quest. Innerskoene er ikke helt like (forskjellig høyde), men jeg bruker de om hverandre ved behov. Så ja @Magávi jeg opplever passformen helt identisk på Polar Quest og Guide Expedition.

Jeg kjøpte først størrelse 41. da dette er min normale størrelse i Lundhags sommer-støvler, de ble alt for romslige, og jeg endte opp på str. 39 også her.

Står faktisk i akkurat samme situasjon her nå! Kjøpte guide expedition 75mm i str 41 på nett da har Jaure(herrestøvel) i str 41 for å kunne ha godt med ullsokker i, finner at foten nærmest svømte i 41... nå står jeg i valget mellom str 39 i guide expedition eller guide(fritt mellom BC eller 75 da jeg velger binding etter riktig sko) eventuelt Lundhags nord BC i str 40, noe jeg kom fram til da jeg tenker de kan se smalere/mindre ut i formen og ikke medfølger ull lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.1.2020 den 19.21, JanneK skrev:

Kjøpte guide expedition 75mm i str 41 på nett

Hei! Hvor har du kjøpt disse? Er det gratis returfrakt? Jeg er veldig interessert i de, men har ikke tatt meg sammen til å kjøpe pga. styret det fort kan bli når man ikke har fått prøvd størrelsen på forhånd - som jeg skjønner du har fått kjenne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Magávi skrev:

Hei! Hvor har du kjøpt disse? Er det gratis returfrakt? Jeg er veldig interessert i de, men har ikke tatt meg sammen til å kjøpe pga. styret det fort kan bli når man ikke har fått prøvd størrelsen på forhånd - som jeg skjønner du har fått kjenne på.

Kjøpte på outdoorexperten.no  tok valget å bestille da jeg ikke finner Lundhags på butikker i byen, og ønsker helst slike:) ble guide BC tilslutt, da krøll på paypal gjorde jeg ble trukketx2 men ingen ordre satt, så ble utsolgt 75mm str 39 på outdoorexperten, og måtte ty til outnorth for den lave modellen for best mulig prisklasse😅skulle vel helst hatt 39,1/3 eller noe sånt, men de finnes ikke, så satser på tynne sokker duger i starten sammen med kartankene til jeg får gått litt i de:-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Terka skrev (På 14.1.2020 den 15.15):

Jeg fikk nettopp et par Lundhags skare hjem for utprøving. De virker som veldig gode sko for dem de passer.

Jeg har god plass i tåboks, de er litt tight på bredde, MEN er de veldig trange over vrista der overdelen er sydd fast til underdelen (Jeg har bred fot og høy vrist.)

Er dette noe som vil utvide seg/gå seg til? Eller vil de holde omkrets/volum over vrista pga underdel i gummi? 

image.png.e2373423cc5e45f0832897fe1157e60c.png

Litt sent nå da, men var det sånn at du bare så vidt prøvde dem, fant ut at de var for stramme og returnerte dem. Da jeg stappet bena oppi mine Skare, var den umiddelbare tanke at de måtte returneres. Men så var det ei som lurte på om jeg ikke kunne gå litt rundt med dem inne. Jeg gjorde det, med ulike kombinasjoner av sokker. Opp og ned kjellertrappa og rundt og rundt i stua. Bikkjene trodde jeg var blitt gal. Så tenkte jeg og tenkte litt til og prøvde på nytt og nå er det de beste skoa jeg har. Nesten så jeg har vurdert en str mindre som jeg kan bruke på sommeren. Blir jo ikke engang klam i dem, noe jeg blir av fjellstøvlene mine. De startet med å være trange, men så gikk alt seg plutselig til.

Men når det er sagt, Alfa sitter bra på meg og ikke på deg, så sånn sett kan det hende Skare er feil støvel. Kan hende Skare expedition hadde passet deg bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
foroll skrev (På 10.1.2020 den 8.58):

En moderator kan kanskje flytte det, men inntil videre kopierer jeg hele posten min fra nevnte tråd hit, da den er relevant for tråden:


"Føttene mine er 277 lange. Lundhags anbefaler å legge på 20 mm. Jeg kjøpte et par Forest som fjellsko i str 43, som er 293 mm lange, og fikk problemer med at tærne kræsjet inni i nedoverbakker (også litt feil passform). De ble solgt, og jeg kjøpte et par Vandra i str. 44, altså 299 lange, og jeg synes de ble passe. Da er de altså 22 mm lengre enn tærne Du må ha litt å gå på for tærnes skyld. Da er størrelsen tilpasset tynne ullsokker+raggsokker.

I Skare som har en ekstra innersko kjøpte jeg størrelse 45, altså 306 mm lang. Med de samme sokkene som i Vandra synes jeg 45 ble passe. Altså opplever jeg å ha like mye plass i lengden i Skare i str. 45 som i Vandra i str. 44. Det er rart at Lundhags ikke skriver noe om. Basert på 270 mm lang fot og egen erfaring, vil jeg altså foreslå str. 43 i vanlige Lundhags fjellsko og 44 i Skare.

Til orientering bruker jeg 43 i hverdagssko og joggesko tilpasset tynne sokker, 44 i Alfa walk king med plass til to par tynne sokker, og 45 i Alfa Skarvet skisko med plass til tynn+mellomtykk sokk.

Uansett, prøv sko, og om du ikke kan, så bestill fra noen med gratis frakt og retur. Sko er vanskelig, og på grunn av gummien nederst og at de som oftest ikke har fôr vil Lundhags i liten grad tilpasse seg selve foten din om passformen er feil. Da får du mye vondt."

Jeg tenkte at dette var spesielt relevant i tråden her, da min erfaring med å finne riktig størrelse i Lundhags er fra denne høsten og tilpasset nye modeller.

Som en tilleggskommentar har jeg samme fotfasong som Donald Duck. Beina mine er brede og jeg har forholdsvis lav vrist. Lundhags har to lester, en de kaller "regular" og en de kaller "opti". Jeg har testet begge nylig, i henholdsvis Forest II og Vandra II high, og merker betydelig forskjell. Opti er noe bredere, men den største forskjellen er at opti har betydelig lavere vrist. For lav vrist vil klemme på toppen av fotbladet, bli vondt og ømt og kanskje gi gnagsår. For høy vrist derimot gjør det beint umulig å få låst foten baki hælen, og du må regne med vonde tær i nedoverbakker.

 

Lurer litt på erfaringer du har hatt med Vandra-støvlene, da jeg sliter litt med valg av størrelse.

Jeg har bestilt 43 og 44 i Vandra II High. Føttene mine er 273-278 lang. Begge størrelsene synes å passe meg når jeg prøver dem på hjemme. Får en finger bak helen når jeg trøkker tærne helt fram i en løs sko i begge, er selvfølgelig mer plass i 44. Vriste opplever jeg noe tightere på 43. Magefølelsen sir størrelse 43, da jeg er redd for at 44 kommer til å føles for store for meg etter en del bruk. Skal sies at jeg har lite erfaringer med vandrestøvler i lær og hvordan de endrer seg ved bruk. Eneste referansen jeg selv sitter med er Forsvarets Protex M77, der jeg selv bruker størrelse 43 (290 mm innvendig). Disse passer meg perfekt, plages aldri med gnagsår.

Jeg lurer derfor på om du opplevd at læret på vandra-støvlene mykte opp ved bruk (særlig ved vristen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags har vel sagt at expedition utgave skal brukes med 2 par tykke sokker inni og det stemte akkurat hos meg.

Kjøpte guide expedition BC og de sitter som støpt i min "vanlige" størrelse.
Skare som er nevnt over er litt mindre i den får jeg en vanlig sokk og en trykk sokk, men den var merkbart smalere i starten. Nå etter en måneds bruk er det utvidet såppas at jeg ikke merker det. Bruker dem så og si daglig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.