Gå til innhold
  • Bli medlem

Rønning treski


JanneK

Anbefalte innlegg

Annonse

Er nok ikke lurt å bruke skiene, uten å behandle undersiden. Tar det for gitt at oversiden og sidene er behandlet.

Begynner å bli noen år siden, jeg hadde treski i barndommen og ungdoms årene. Og det var nok far, som sto for behandlingen. :) Mener vi smeltet bek og smørte undersiden med dette. Og lot dette trekke inn og tørke, før vi benyttet skismørning. Finnes nok noe annet en kan bruke, men sålen må nok impregneres, så den ikke vann trekker inn og spenger ut veden - fører til spekkdannelse. Men kontakt produsenten, de har nok gode råd.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tiur3 skrev:

Er nok ikke lurt å bruke skiene, uten å behandle undersiden. Tar det for gitt at oversiden og sidene er behandlet.

Begynner å bli noen år siden, jeg hadde treski i barndommen og ungdoms årene. Og det var nok far, som sto for behandlingen. :) Mener vi smeltet bek og smørte undersiden med dette. Og lot dette trekke inn og tørke, før vi benyttet skismørning. Finnes nok noe annet en kan bruke, men sålen må nok impregneres, så den ikke vann trekker inn og spenger ut veden - fører til spekkdannelse. Men kontakt produsenten, de har nok gode råd.  :)

Ja ønsker de skal bevares, lest litt forskjellig og grep/gli uten behandling og trefiberets egenskaper. Gledes til å prøve de ut da det er årevis siden jeg gikk på treski! Skal høre med far her og om råd, og har forøvrig sendt forespørsel om råd til produsenten☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sofasliter skrev:

Har du lest på hjemmesiden til Rønning Treski?
Der står det  ganske greit forklart, både hva du skal gjøre før du tar i bruk skiene og hvilket vedlikehold som er nødvendig.
Sikkert lurt å følge anvsningene der.

https://www.ronningski.no/treski/

Siden dette er upløyd mark, setter jeg pris på all den erfaring jeg kan lære av😊 om det er nettsider og egne erfaringer og meninger folk har gjort seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ligge en del om behandling av treski her på forumet. Husker dette har vært oppe for noen år siden. Prøv et søk med "treski" i søkefeltet. 

Jeg hadde selv et innlegg, med tekst og bilder om behandling av trepulk, som jo blir samme greia. Det er dog noe mer enn et par år siden, men lar seg sikkert søke opp.

Lykke til med både preparering og turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersiden av skiene settes inn med tjære og varmebehandles. Biltemas tjære er helt fin. Det er lurt å ha både skiene og tjære i romtemperatur. Tjæra kan til og med være litt varmere for at den skal trenge bedre inn. Den kan med fordel tynnes med litt terpentin for å få det til å trekke bedre inn. Etter påstryking kan skien stå en liten stund. Skien varmes så med blåselampe/brenner. Overskytende tørkes bort med fille, og skiene settes til tørk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, rayun skrev:

Det skal ligge en del om behandling av treski her på forumet. Husker dette har vært oppe for noen år siden. Prøv et søk med "treski" i søkefeltet. 

Jeg hadde selv et innlegg, med tekst og bilder om behandling av trepulk, som jo blir samme greia. Det er dog noe mer enn et par år siden, men lar seg sikkert søke opp.

Lykke til med både preparering og turer.

Tusen takk for info, skal søke treski/pulk(har lest litt på forhånd men må få samlet trådene før jeg setter igang☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Undersiden av skiene settes inn med tjære og varmebehandles. Biltemas tjære er helt fin. Det er lurt å ha både skiene og tjære i romtemperatur. Tjæra kan til og med være litt varmere for at den skal trenge bedre inn. Den kan med fordel tynnes med litt terpentin for å få det til å trekke bedre inn. Etter påstryking kan skien stå en liten stund. Skien varmes så med blåselampe/brenner. Overskytende tørkes bort med fille, og skiene settes til tørk.

Tusen takk! Kjenner til heltre bpl både fra jobb&hjem så litt samme, der det anbefales å varme olje i vannbad til ca 38grader så trenger det lengre nedi og metter mer,  så med denne beskrivelsen fikk jeg bra tips! da var det å finne løsning på blåselampe/brenner😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 16.05, JanneK skrev:

Tusen takk! Kjenner til heltre bpl både fra jobb&hjem så litt samme, der det anbefales å varme olje i vannbad til ca 38grader så trenger det lengre nedi og metter mer,  så med denne beskrivelsen fikk jeg bra tips! da var det å finne løsning på blåselampe/brenner😄

Hvis du har en vanlig gassbrenner til å koke på, så går det fint å sette den på bakken/gulvet og bevege skien noen cm over. Ha skien i konstant bevegelse, slik at det bare varmer, ikke brenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har tjæra i vannbad, ca 40 grader. Smører så på skia og lar det sitte på en liten stund før jeg brenner med blåselampe og tørker deretter av overflødig tjære. Kan gjentas til du er sikker på at du har metta skia. Så er det bare å ture på, virkelig trivelige ski! 

Den tjæra Rønning anbefalte var visst godt ut av prod. Kjøpte fra en hestebutikk, eller biltema. Prøvde en fra Sverige med terp. Men følte det var mye arb med å få godt resultat. 

Endret av HovslagerHolen Vest Torpa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HovslagerHolen Vest Torpa skrev:

Den tjæra Rønning anbefalte var visst godt ut av prod. Kjøpte fra en hestebutikk, eller biltema. Prøvde en fra Sverige med terp. Men følte det var mye arb med å få godt resultat. 

Det oppdaga jeg og, så har prøvd å finne løsning på dette da jeg uansett ikke har fått på bindinger enda. Jobber på byggebutikk, så tenkte å snakke med malerne å finne «perfekt» olje og tjæreprodukt der, eneste mulige problemet er kanskje størrelsen på bøtta😅 hestebutikk var godt tips! Ønsker helst noe som er enkelt å bruke, trekker godt nedi og kanskje er ferdig uttynna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, JanneK skrev:

 Ønsker helst noe som er enkelt å bruke, trekker godt nedi og kanskje er ferdig uttynna:)

Den jeg har er tjukk og seig, men blir ganske så fin når man varmer den. "Stockholm Tjære" fra Heimer eller annen butikk for hest.

Endret av HovslagerHolen Vest Torpa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rayun skrev:

Som @Lompa nevnte her tidligere fører Biltema både  tjære og terpentin. Dette er også produktene jeg valgte å bruke når jeg pusset opp trepulken min. 

 

Da undertegnede har ett noe anstrengt forhold til Biltema, etter de forsikret at bremseskivene var 100% riktig til min bil, og jeg gøyv løs på jobben(instruert av mekke onkel) for så å oppdage at alt forarbeid og demontering var forgjeves da det jo var feil klosser🙄  blir det nok siste alternativ til butikk for meg😅  Nå er sko på plass og, så kollegene på malingsavdelinga får kjørt seg i morgen, så skiene blir klare for fine vinteropplevelser nå framover😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.