Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkeflaske/-system Kilimanjaro


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken type drikkesystem jeg skal velge. Camelbak eller flasker. Jeg vet det er fordeler og ulemper med begge.
Dette er ulemper jeg har hørt fra et par stykker som har vært der. 

Cambelbak - ulempe
- Vannet i slangen/tuten fryser (dette blir nok bare et reelt problem på toppdagen)
- Det er fryktelig slitsomt å dag ut og dag inn å suge

Drikkeflaske - ulempe
- Tar mye plass
- Må ha 2-4 flasker (på 1L)

Dere som har vært på Kilimanjaro, hva anbefaler dere? 
Hvor mye drakk dere i løpet av dagen? Hvor mye til frokost, dagstur og camp?

Da jeg var i Quito i sommer, så drakk jeg ikke spesielt mer enn vanlig. Her sov jeg i byen, og var flere ganger på 4000-4700 i løpet av et 11 dagers opphold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bruke en camelback stoaway med isolert slange og tut. Eller, hvis slangen er lang nok, så pleier jeg å stappe tuten ned i jakken. (Altså inn i halsåpningen eller hetten, da fryser den ikke).

Vannet smaker dritt fra camelbacken da 🤨

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Du kan bruke en camelback stoaway med isolert slange og tut. Eller, hvis slangen er lang nok, så pleier jeg å stappe tuten ned i jakken. (Altså inn i halsåpningen eller hetten, da fryser den ikke).

Vannet smaker dritt fra camelbacken da 🤨

Stappe den ned i jakka, ja. Det kan fungere. Hvordan er det å suge på denne dag ut og dag inn. Blir det slitsomt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjelltoppen skrev:

Stappe den ned i jakka, ja. Det kan fungere. Hvordan er det å suge på denne dag ut og dag inn. Blir det slitsomt? 

Jeg har ikke brukt camelback mer enn noen dager i strekk, så jeg vet ikke om det blir slitsomt. Jeg har sett noen produsenter av drikkeposer reklamerer med «god flow» i tuten deres, men om det er bedre enn camelback vet jeg ikke.

Min erfaring med skigåing og kajakkpadling er at jeg drikker alt for lite om jeg må drikke fra flaske, siden jeg ikke har hendene ledig til å drikke fra flaske hele tiden.

På sommeren, når vannet i posen blir varmt, smaker det enda mer plast. Da ender jeg opp med å drikke mindre pga. den dårlige smaken. Det kan umulig være helsebringene å drikke vann med så mye plastsmak. Jeg har brukt opp flere camelbackposer over flere år, og vasket de med bakepulver, sitron, rensevæske for gebiss, men smaken blir jeg aldri helt kvitt. Holder vannet seg kaldt er det til å leve med, men sommerstid bruker jeg flasker som smaker bedre og er mye lettere å etterfylle.

Stoaway posen er ny for året, og jeg tenker å bruke denne på sommeren også for å holde vannet kaldt lengre. Men med stoaway er det kun plass til 2 liters posen oppi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for begge deler! Selv var jeg der i fjor sommer og hadde med meg én camelback på 2 liter + 2 nalgeneflasker og ett thermotrekk til den ene nalgeneflasken (supert på toppnatten). 1-liters thermos var også med og ble kun brukt på toppnatten. 
Med camelbacken var det veldig lett å holde seg kontinuerlig hydrert gjennom dagen, og selv når den gikk tom hadde jeg fortsatt et par flasker å gå på til lunsj. Jeg gikk lemosho-ruten og vi hadde da mulighet til å fylle på mer vann ved lunsjtider. Jeg brukte ikke camelback på toppnatten, da sjansen for at slangen vil fryse er svært stor. Hadde da med 2 nalgeneflasker + thermos. 

Å holde seg hydrert er noe av det viktigste du kan gjøre, så drikk så mye du kan og hold et jevnt væskeinntak. Selv drakk jeg mellom 6-8 liter vann hver dag. Dette er nok kanskje litt overkill, men bedre med for mye enn for lite. Selv merket jeg lite til høydesyke, og kanskje var det høye væskeinntaket en svært viktig faktor (selv om du pisser som en hest hvert kvarter :D).  

Endret av KS10
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker drikkeblære både til sykkel og kajakk. Blåser du inn litt trykk posen, så slipper du å suge så mye.
Lite erfaring med vinterbruk, men dersom du blåser tilbake det som er i slangen når du har tatt en slurk så Bir det mindre vann som kan fryse (i teorien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sofasliter skrev:

Jeg bruker drikkeblære både til sykkel og kajakk. Blåser du inn litt trykk posen, så slipper du å suge så mye.
Lite erfaring med vinterbruk, men dersom du blåser tilbake det som er i slangen når du har tatt en slurk så Bir det mindre vann som kan fryse (i teorien).

Ja, bra, dette glemte jeg å nevne. Glemmer jeg å gjøre dette når jeg putter munnstykket ned i jakken/hetten, så fryser innholdet i slangen over skulderen. (Usikker på hvor mye isolert slange hjelper enda).

Det er lurt å unngå å blåse for mye/hardt hver gang man blåser tilbake vannet. For etterhvert er drikkeblæren en ballong med trykk, og man sliter med å blåse tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sofasliter skrev:

Blåser du inn litt trykk posen, så slipper du å suge så mye.
Lite erfaring med vinterbruk, men dersom du blåser tilbake det som er i slangen når du har tatt en slurk så Bir det mindre vann som kan fryse (i teorien).

Hvis du blåser trykk i posen "skvalper" den mer på ryggen også ... så hvis du suger ut all luften i posen merker du ikke skvalpingen i sekken. Men det er lurt å tømme slangen for vann vinterstid ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Da blir det nok Camelbak og to drikkeflasker + thermotrekk. Tar sikkert med en termos til toppdagen. Høres egentlig mye enklere ut, selv om jeg bekymrer meg litt for at jeg blir lei av å suge, men så er det bare et par stykker som nevnte det for meg i forbifarten da de hørte om turen min. 

Brukte dere rensetabletter i tillegg til det kokte/rensede vannet fra guidene/bærerne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Fjelltoppen said:

Tusen takk for gode svar! Da blir det nok Camelbak og to drikkeflasker + thermotrekk. Tar sikkert med en termos til toppdagen. Høres egentlig mye enklere ut, selv om jeg bekymrer meg litt for at jeg blir lei av å suge, men så er det bare et par stykker som nevnte det for meg i forbifarten da de hørte om turen min. 

Brukte dere rensetabletter i tillegg til det kokte/rensede vannet fra guidene/bærerne? 

Jeg hadde ikke med rensetabletter og det gikk fint for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Ospreys isolerte drikkeslange (Prisjakt), der munnstykket ligger i en isolert lomme i forlengelse av slangeisolasjonen, åpnes/lukkes med glidelås. Ikke en lur løsning. Fukt i glidelåsen ble til is i glidelåsen - og da måtte jeg frem med kniven på Leathermanen for å åpne opp noen timer ut i toppstøtet. Tror Osprey har fått en del klager på løsningen, for importøren sa at de hadde stoppet produksjonen av denne - folk overvurderte hvor mye isolasjonen kunne hindre vann i fryse når det ble skikkelig kaldt. Viktig å blåse litt tilbake. Jeg la i tillegg en sånn kjemisk varmepad (for hansker/sokker) ned i blærelommen sammen med drikkeblæren før vi startet.

Fikk ellers varm ingefærte på termosen, en liten juicekartong og hadde med en halvliters ekstra vannflaske i tilfelle rottefelle. Alt gikk til syvende og sist helt greit, tross småtrøbbel :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kan informere om at jeg hadde 1,5L på camelbak. Dette ble etter hvert redusert til 1L. Jeg hadde så 2L fordelt på 2 Nalgene på dagsturene. Etter hvert klarte jeg meg med 2L. Camelbak og én Nalgeneflaske. Jeg drakk rikelig til frokost, lunsj og middag. Hadde temperaturen vært høyere, måtte jeg nok hatt med mer drikke mellom campene. 

På toppnatten hadde jeg 0,5L sportsdrikk hengende på utsiden av sekken, lett tilgjengelig. Valgte 1L på camelbak, og drakk av den til den frøs. Kunne ikke benyttet meg av camelbak om det var kaldere. Hadde 0,5L varm drikke i sekken. Jeg drakk uansett ikke mye på toppnatten. Gikk så fordømt sakte, så jeg brukte svært, svært, svært lite energi. Brukte vel mer energi på å fryse. Behovet for væske meldte seg på tur ned. Da ble det varmt!

Jeg puttet rensetablett i flaskene, men mot slutten gjorde jeg ikke det. Gikk helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker kun vanlige engangsflasker i passelige størrelser. Jeg har sett mye tukling  og søl med disse slangsystemene, og har aldri vurdert det. For høye fjell er det viktig å drikke mye, og da er det en fordel å gulpe nedpå mest mulig tidlig på dagen. Begynn før frokost. 1,5 liter er nok for de fleste for dagsetappene på Kili. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.