Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger & sko til Rønning fjellski


JanneK

Anbefalte innlegg

Akkurat gjort ett røverkjøp på Rønning fjellski🥳 har brukt litt tid på å finne ut hvilke sko og bindinger jeg skal investere i. Bruk ser jeg for meg litt oppkjørt og litt fritt etter innfall, da nok ikke topper. Nevner det blir med polarhund og pulk med taugdrag. Fordeler 75mm?  Prøvd crispi stetind(tunge/stive men skinn) og crispi Nordland som var mye lettere og føltes bedre på foten, men de var syntetiske... Usikkerheten gjør seg gjeldende da dette har jeg ikke greie på. Skrekken er bomkjøp med grusomme gnagsår...Hører veldig gjerne på råd fra erfarne turfolk der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crispi Stetind er langt meir vridningsstiv enn Nordland, og vil gi deg betre kraftoverføring til kanting av ski.

Eg ville ikkje vurdert Nordland til det bruk du skisserer. 

Eg nyttar Stetind, og har hatt både 2 og 3 polarbikkjer på lina og hatt god kontroll med Steting og BC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tessatroll skrev:

Crispi Stetind er langt meir vridningsstiv enn Nordland, og vil gi deg betre kraftoverføring til kanting av ski.

Eg ville ikkje vurdert Nordland til det bruk du skisserer. 

Eg nyttar Stetind, og har hatt både 2 og 3 polarbikkjer på lina og hatt god kontroll med Steting og BC. 

Blir nok bare én hund på meg😅 kan du si noe om hardt underlag for det meste slakt og ikke så mye opp&ned? Om nevnte kraftoverføringen gir fordel uansett terreng? Blir nok mest sannsynlig BC binding, og Stetind er i skinn, som jeg jo foretrekker. Ble bare usikker da jeg prøvde de på, var vel høye og stive.. har Lundhags turstøvler, mulig jeg vurderer alternativ fra de før jeg tar endelig valg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grattis med flotte ski 😊👍

Har hatt, og prøvd veldig mange forskjellige støvler, 75mm og BC. Bruker kun BC nå, på alt av fjellski, inklusive åsnes combat combo som jo er relativt brede. Kjører med og uten hund, pulk og ryggsekk om hverandre. 

Jeg har nå denne: https://www.lundhags.com/no/skisko-turskoyter/guide-expedition-bc/

Veldig fornøyd! 

De kommer forøvrig også i en lavere modell, om en ønsker litt lettere støvler. Disse har løs ullfilt innersko, og minimerer veldig sjangsen for gnagsår etter min mening. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hippy skrev:

Jeg har nå denne: https://www.lundhags.com/no/skisko-turskoyter/guide-expedition-bc/

Veldig fornøyd! 

Tusen takk for info, vurderer sterkt den modellen da den ligner veldig på jaure som jeg er så fornøyd med! Blir nok BC etter hva jeg har funnet ut av fram til nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 10.1.2020 den 13.02, Hippy skrev:

Jeg har nå denne: https://www.lundhags.com/no/skisko-turskoyter/guide-expedition-bc/

Veldig fornøyd! 

Starta med guide expedition 75mm i str 42, ble ekstremt stort. Bestilte Lundhags guide i str 39, og de passer akkurat med tynn sokk. Vil de gå ut noe som helst? Eventuelt ullkartanken «krympe» litt i tykkelse? Er vel egentlig ikke så mye behov for litt tykkelse på sokken i denne type sko da de nok er varme nok med foret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine føles romsligere sideveis etter 1års bruk. Men i lengden har de ikke utvidet seg noe. 
De er helt klart varme! Jeg bruker kun en sokk, typ Forsvarets raggsokk ( grå) Denne er ikke tynn som en tennissokk, men oppleves kun «tykk» når den er ny(fluffy) Jeg liker denne sokken, og har brukt den i alle år, men blir uvant varm/svett på beina i disse støvlene . 
Sålenge du ikke butter med tærne, tipper jeg du fint holder varmen med et par sokker. 
 

Forøvrig er jo skoa noe «digre/klovnete i utrykk, men jeg blir bare mer og mer fornøyd med mine😊

Lykke til, håper de funker fjell😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JanneK skrev:

Starta med guide expedition 75mm i str 42, ble ekstremt stort. Bestilte Lundhags guide i str 39, og de passer akkurat med tynn sokk. Vil de gå ut noe som helst? Eventuelt ullkartanken «krympe» litt i tykkelse? Er vel egentlig ikke så mye behov for litt tykkelse på sokken i denne type sko da de nok er varme nok med foret:)

Lundhags vider seg ikke ut. De krymper heller med tiden, siden de har svinelær i bunndelen. (dvs det har vandrestøvlene. Har ikke sjekket for skoskoene, men jeg regner med de har samme konstruksjon)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hippy skrev:

Forøvrig er jo skoa noe «digre/klovnete i utrykk, men jeg blir bare mer og mer fornøyd med mine😊

75mm du sikter til? Sto sammen med sjefen min da jeg spent åpna pakken, han holdt på å knekke sammen og erter meg fortsatt for ansiktsutrykket mitt da jeg så de for første gang😂 svømte jo i de, så stor forskjell på vinter og sommerlest hos Lundhags ja(har vel med at jeg pakker tykke ullsokker i Jure, og ikke behøver det i skistøvlene pga kartankene..men mener det er forskjell uansett)). Lengden var grei, pressa bare litt lett enkelte steder😊 blir å beholde de— takk for info👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JanneK skrev:

Hmmm..satser på de ikke krymper mye, da de sitter veldig bra på foten. Må testes ut resten av sesongen nå, så tvi for at det ikke gjelder skistøvlene☺️

Det gjelder ikke skistøvler etter min erfaring. Jeg opplever at mine har blitt litt romsligere sideveis etter mer bruk. 

Jeg har bc binding, du har 75? Sånn jeg har skjønt det, er lesten lik, kun såle som er forskjellig. 
Passer de på lengden, tror jeg du blir happy m disse😊

Ellers enig i at lesten er greit forskjellig fra fjellstøvla, mine i samme størrelse er knøttsmå i forhold til skistøvla😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hippy skrev:

Jeg har bc binding, du har 75?

Ønska 75mm høyt skaft, så første paret var optimistisk størrelse 42, men pga tilgjengelighet størrelse/pris endte jeg tilslutt opp med bc standard skaft str.39 siden jeg jo ikke behøver tenke på å få plass til ekstra sett tykk ullsokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.