Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamme 54 og BC Magnum


Sponon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått til anskaffelse av mine første par med fjellski. Valget falt på Gamme 54 og BC binding. Men av en eller annen grunn har jeg valgt magnum bindingen. Den er 67mm i bredden vs 54 på skien. 
 

Får ikke returnert skiene da bindingene ble montert på skiene av forhandler. 
 

Er det bare å kjøre på, file ned platen eller worst case bytte binding? Tenker helst på nedkjøring om bindingen er for utsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Finnmark 54 (samme mål på skia, men uten stålkant). Jeg har vanlig BC-binding og den stikker litt ut den også. Da jeg kjøpte ble det frarådet Magnum, men da helst fordi det ikke ble ansett som noen vits i å betale mer for. Jeg hadde kjørt med de og byttet binding (eller filet de litt ned som du sier) om det viste seg at det ble problematisk i bratte nedoverbakker på hardt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sponon skrev:

Hei,

Har gått til anskaffelse av mine første par med fjellski. Valget falt på Gamme 54 og BC binding. Men av en eller annen grunn har jeg valgt magnum bindingen. Den er 67mm i bredden vs 54 på skien. 
 

Får ikke returnert skiene da bindingene ble montert på skiene av forhandler. 
 

Er det bare å kjøre på, file ned platen eller worst case bytte binding? Tenker helst på nedkjøring om bindingen er for utsatt? 

Ikke noe problem det der. Peis på. Skoa stikker uansett ut mer enn bindingen. Og Skien er vel uansett ikke videre behagelige å bruke i skispor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har to par  Gamme 54 med Magnum på begge par .Et av parene gikk jeg 110 mil med på en tur uten problemer. 

Jeg vil helst ikke ødelegge bindingene midt "in the middle of nowhere" og siden Magnum virker mer solid så er det et naturlig valg selv om jeg aldri har prøvd de vanlige.

Har hørt historier og  sett bilder av vanlige BC bindinger som har gått i stykker men ikke Magnum bindingen.

Kjør på med Magnum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnum bindingene ser mer "beefy" ut, men det er bare plastklaffen og plasten rundt. Metallinnmaten er identisk, så mekanisk styrke er lik. Bredden på annleggsflaten mot skoen er det eneste som i praksis utgjør forskjellen. Det er ikke noe problem med Magnum på Gamme.

Første utgave av BC der "klaffen" går motsatt vei av dagens er ikke like driftsikre som dagens. I første utgave er det mer "leamikk" og tretthetsbrudd kan oppstå.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.