Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig adapter hvis misbrukt (Selges i Norge)


dsk

Anbefalte innlegg

Brukes den rett er den grei, men ellers....
Propan kan ha veldig mye høyere trykk enn butan, så her må man utvise forsiktighet og skjønn.

spacer.pngspacer.png

Adapteren jeg tenker på:  https://www.jernia.no/hjem-og-hage/grill/grillutstyr/char-broil-konverteringssett/p/58016156?gclid=CjwKCAiAmNbwBRBOEiwAqcwwpfRpWmsdtquSrUWYDAHROjA6XcPl7bNRPNreDYRi4kyO1vDmtbh1yRoCsTgQAvD_BwE
 

adapter.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er for å bruke gassgrill for småbokser med stor propanflaske, ingen regulator i dette settet så evt regulator må sitte i grillen.
Bruker man denne på en brenner uten regulator så må man i det minste skru forsiktig opp slik at man får trykkfall nok i nåleventilen.

 

Det verst tenkelige er vel om noen fyller en butanboks med flytende propan med denne + påfyllingsadapter. 

Jeg har brukt slik påfyllingsadapter  og slått sammen rester på butanmix-bokser. Det går greit så lenge man ikke fyller for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, dsk skrev:

Det verst tenkelige er vel om noen fyller en butanboks med flytende propan med denne + påfyllingsadapter. 

Nå er jo butanboksene ikke ment som refil så er folk så tjukke i hue så får kan de ikke skylde på at utstyret
ikke holder.  
Å mene at ett produkt ikke er trygt når man snakker om grov brukerfeil blir vel utrolig feil i mine øyne.
Litt som når en som hjemmelader egne riflepatroner og fyller hylsa med dobbel dose med krutt pga
dårlige laderutiner.   Rifleprodusentens feil om ting går litt skeis da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du vel egentlig rett i, det er bare så mange som har blitt vant til at de blir passa på så det er slutt på å tenke selv.  EU sand under huska i barnehagen, og  ikke bruk om vinteren når det er tele, ikke klatre i trærne for du kan dette ned så det får vi aldri lært. Ei heller spikking.  Kanskje noe bedre med bilbelter, redningsvester, sykkelhjelmer, jordfeilbrytere.... Men nå har jeg tipsa om en nyttig ting som faktisk kan brukes til mye annet enn Sharbroils gassgrill, hvis man samtidig kobler inn sunn fornuft.  Den er nok bare beregnet for: Char-Broil Grill 2go

Her på forumet har jeg inntrykk av at dette kunne være av interesse, og at de fleste bruker hue. 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Landen skrev:

Regulatoren er i koblingen til propanflasken. Her er en link fra en dansk side, hvor det står at det er med regulator https://www.bilka.dk/have/grill-og-grilltilbehoer/grilludstyr-og--tilbehoer/grillregulatorer/char-broil-konverteringssaet/p/100193891

Skeptisk, her er bildet (som jeg har tatt selv) av "regulatoren" . De har den på Jernia i Gunerius i Oslo. Bortgjemt butikk i kjelleren. 

2020-01-08 20.03.32.jpg

Endret av dsk
rettet tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror nok det er flere som ikke hadde tenkt på at trykket øket så mye mer hvis temperaturen stiger med 5-10 grader. Jeg visste ikke det, selv om jeg aldri har planlagt å fylle gassbokser!

Men hva er konklusjonen? At det er livsfarlig å koble en primus direkte på en 10kg komposittflaske med denne overgangen? Kunne jo vært en fin måte å lage mat og fyre på en hytte uten strøm?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ubernoob skrev:

Tror nok det er flere som ikke hadde tenkt på at trykket øket så mye mer hvis temperaturen stiger med 5-10 grader. Jeg visste ikke det, selv om jeg aldri har planlagt å fylle gassbokser!

Men hva er konklusjonen? At det er livsfarlig å koble en primus direkte på en 10kg komposittflaske med denne overgangen? Kunne jo vært en fin måte å lage mat og fyre på en hytte uten strøm?

 

Livsfarlig, ja absolutt hvis den brukes på feil utstyr.  Denne er beregnet på spesielt utstyr som er laget for å tåle trykket utstyr som har innbeygget sikkerhet i form av en riktig dimensjonert reduksjonsventil.  Du kan fint bruke flaskekoblingen og slangen på utstyr som er laget for propan, f. eks de "gamle blå kulene" Primus 20xx serien?   Hvis du derimot kobler den på gassbrenneren til Trangia som jeg oppfatter som meget bra, så er det mulig at denne ikke takler trykket, selv om du bare åpner bittelitt på ventilen, og dysa har uansett alt for stort hull og vil kunne slippe ut enorme mengder gass ved et slikt trykk.  Bortsett fra at dette dreier seg om brennbar gass så vil jeg vel kunne sammenligne dette med å reparere bremseslangen på bilen med en bit fra hageslangen. Med forsiktig kjøring kan det hende det holder helt til du trenger å bremse litt mer.   :-)

Denne som noen jeg ikke aner hvem er har på Finn akkurat nå kunne fint bruke flaskekoblingen og slangen. Brukbar på ei lita hytte.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=148754471       (Primus 2063)

 

Endret av dsk
Tilleggsinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.