Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotposer versus vintersko


Catz

Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig frysepinn, som nettopp har debutert med vinterovernatting. Men jeg blir så innmari kald på bena etter kort tid, selv foran bålet. Ønsker derfor å investere i noen gode fotposer eller gode vintersko, men jeg er usikker på hva som er mest praktisk, og hva er ulempene og fordelene ned den ene versus den andre? Til info bruker jeg Salomon X Ultra 3 Mid gtx (https://www.xxl.no/salomon-x-ultra-3-mid-gtx-tursko-dame-bla/p/1135755_2_style) når jeg går, og evt Fisher skisko om jeg skal prøve meg med ski. 

Har kikket litt på https://www.hektapatur.no/neos-navigator-5-fotpose og https://www.hektapatur.no/neos-adventure-overshoes, men så også at de hadde noen varme vintersko som skal tåle mye, typ https://www.hektapatur.no/baffin-icefield. Ser også Fjellsport har noe lignende https://www.fjellsport.no/baffin-tundra-stovel-sort-15.html?utm_campaign=VisitorRetargeting&utm_medium=retarget_fb&utm_source=Nosto&fbclid=IwAR2sMExVQsoxJ86NDKPBYc_Sa-SQJlxZPJ9Xjf4Ad2hWTKvFFodEjTekGYg

Så nå er jeg helt i villrede om jeg bør kjøpe fotposer eller sko. 

Hjelp? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt fotposer med en bivuakksko/tøfler/dunsokk inni. Det fungerer greit rett rundt leiren og til å gå på do med om natten, men det egner seg ikke for å gå mye i. Hvis du skal holde deg varm mens du er i snøen og er mye ute er det sikkert tilstrekkelig å ha en enkel fotpose å trekke utenpå skoene. Helsport sine i bomull, eller Forsvarets er gull. Gå opp i størrelse og legg liggeunderlag klippet til i bunnen. Da isolerer du godt mot underlaget. Til bruk i telt er det veldig greit med en bivuakksko som du kan trø oppi fotposene med. Det er rimelig deilig å få av seg skiskoene etter en lang dag, og ha på seg tørre sokker og varme bivuakksko.

Og bare for å presisere. Helsport sine bivuakksko er mer som en liten fotpose, mens helsport sine fotposer går nesten opp til halsen. De er laget for dyp snø. Jeg vil tippe du kan bruke dem de kaller bivuakksko som en fotpose. De bivuakkskoene jeg sikter til er mer av denne typen: https://www.hektapatur.no/fottoy/fotposer/camp-boots

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsvarets. Bruker de utenpå skistøvler ved pilking. Har klippet til såler i de fra en billig sitteplate. Må kjøpe de et par størrelser større enn skoene. Kan være litt trange å få på. Mine sitter såpass tight at de er ok å gå litt med men ikke over distanse. De Salomon støvlene du har er vel en lett sommerstøvel så de er vel ikke de beste vinterstid uansett. Skal jeg bevege meg en del bruker jeg et par Icebug Sorix vinterstøvler istedet. De er lette og fine kontra hvor mye kulde de tåler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Prebb skrev:

Og bare for å presisere. Helsport sine bivuakksko er mer som en liten fotpose, mens helsport sine fotposer går nesten opp til halsen. De er laget for dyp snø. Jeg vil tippe du kan bruke dem de kaller bivuakksko som en fotpose. De bivuakkskoene jeg sikter til er mer av denne typen: https://www.hektapatur.no/fottoy/fotposer/camp-boots

Ja, jeg tror vi er enig. Små fotposer som også er isolerte. Som en camp-boot du kan bruke når du skal ut i snøen å pisse. (Mine veier 293 gram totalt)
 

Helsport sine bivuakksko er helt gjennomsnittlig isolert, og har skuminlegg i bunnen. Jeg har tatt ut sitteunderlaget jeg hadde klippet ut som såle, fordi det var så pyton å gå med. Jeg endte opp med at foten skled på siden av sålen når jeg gikk med de. Synes de isolerer godt nok uten, men jeg har, som sagt, også tykke strikkede ullsokker/ulltøfler oppi (har ikke prøvd uten, så vet ikke hvor varm de egentlig er).

På turer med sekk gidder jeg ikke å ta de med. Jeg skifter til tørre sokker i camp, hvis bena er kalde, og ligger mest i soveposen. Stiger bare oppi skiskoene om jeg skal ut av teltet. 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Neos med ullkartanker på overnattinger i fjellet vinterstid; utrolig godt å bruke når man er ferdig på ski. Neoene tar plass og veier litt, så det må man ta i betraktning, men de er veldig gode å bruke og har snølås i tillegg til gode såler. Er du frosten av deg kan du fint bruke kartankene i posen om du vil. Helsport sine fotposer har jeg aldri brukt selv, men har flere elever som har brukt dem på snøhuleturer og de virker lite vannavstøtende, men høye. Jeg ville impregnert for sikkerhetsskyld. Fordelen med dem er at de tar mindre plass og veier mindre enn neos. Forsvaret sine er midt i mellom føler jeg. Der får du en helt OK fotpose som ikke er videre behagelig å gå med uten andre sko inni (typ kartanker og tilsvarende blir ustabilt, men OK i leir). Kartankene er klart det viktigste om det er frosten du sliter med; fotposer finner du noen du liker etterhvert uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her allerede!

Kalde fingre og tær har jeg lang erfaring med,,,,

Som leirsko på kaldere turer bruker jeg Mittet sine fotposer/skoovertrekk på samme måte som flere andre nevner; med innlegg-såler klippet ut av celleplast/liggeunderlag og Harjosokken ullkartank inni.

Mittet-fotposene er like forsvarets nye type, med åpning helt ned til anklene og en helt OK stramming over/rundt ankel. Dermed er de lettere å ta av på. Spesielt viktig om du benytter dem i kombinasjon med andre sko/støvler. Strammingen gir deg også en rimelig grei passform slik at det går helt greit å gå moderate strekninger uten for mye frustrasjon.

Sålene er ganske gode på de fleste underlag og «posene» er belagt med gummi opp til midt på leggen, slik at du kan vase rundt i noe fuktige omgivelser uten å bli våt. (Men de er IKKE egnet til vading, da vann vil lekke inn ved glidelåsen.)

Jeg har selv testet ut alle de ovennevnte løsningene, og har endt opp med denne løsningen som det beste kompromisset for mitt bruk. Relativt lav vekt, relativt lavt pakkevolum, funksjonelle og gode å gå med.

Det skal sies at jeg har brukt litt tid for å finne rett størrelse, noe som er helt avgjørende om du skal bruke dem til litt mer enn do-turer og glo i bålet. Ellers blir det som å tråkke rundt med beina i to Sakko-sekker,,,,,

-        Finn først ut om du skal bruke dem utenpå tur-/ski- støvlene, eller om du skal ha de som et eget par ekstra-sko med kartank inne i.

-        Om kartank, bygg så opp innenfra og velg kartank-størrelse etter sokkeoppbygningen du liker (jeg liker tynn ull-liner og tykk forsvars-sokk).

-        Når du har riktig kartank-størrelse, klipp ut en innleggsåle av celleplast, og oppsøk noen som lagerfører Mittet-fotposer. Ta med sokker, kartank, såler og velg minst mulig størrelse fotpose uten at den komprimerer kartankene og gjør det trangt. Du skal kunne vifte med tærne!

-        Skal du ha de utenpå tur-/ski-støvler, så ta selvsagt med disse når skal prøve størrelsen på fotposene. Også her kan du vurdere om du skal legge inn en såle av celleplast, det avgjør hvilken størrelse fotpose du ender opp med. Gå for så trang som mulig, uten at de komprimerer isolasjonen i skoene. Da reduserer du sakko-sekk-effekten så mye du kan.

-        Du kan selvsagt benytte kartanker inne i fotposer som er størrelse-beregnet for støvler, men du er da over i slarkete passform – altså ok for stillesitting og do-turer.

Jeg fryser lett på tærne og er mine generelle tips for å holde varmen der er:

-        Ullsokker.

-        Ullsåler, om plass; 2 par i støvlene og 1 par til tørk på kropp. Rullere på å tørke sålene ettersom de blir fuktige.

-        Når i ro, ha føttene opp fra bakken. På skiene, eller på 1-2 sitteplater, på veden eller annet som isolerer fra mark-kulda.

-        Om sprengkaldt og løssnø, ha skotøy som tåler at du har føttene nede i snøen. Snøen isolerer og luner godt.

-        Oppretthold en høy kjernetemperatur. God lue, dobbel/trippel hals/buff, tykk ullgenser med vindtett jakke utenpå, eventuelt tykk dunjakke eller dunvest.

-        Om du har bål, plasser føttene slik at det ikke er noe som skygger for strålevarmen. Men pass opp for smeltede skosåler!

Lykke til i kulda. Mestrer du den, blir den kalde årstiden kanskje din favoritt!

 

IMG_3291(1).jpg

IMG_3292(1).jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite erfaring med fotposer... men om du går for vintersko: Som noen nevnte ovenfor så ser skoene du bruker nå ganske kalde ut. Jeg bruker disse i camp, og synes de er varme og gode (jeg fryser også lett):

https://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/vinterstovler/sorel-explorer-carnival-hiker-green-bl-13.html

De er veldig lette også. FS har hatt tilbud på dem med ujevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg vintersko for ikke så lenge siden og er veldig fornøyd med Lundhags Skare (info f. eks. her: https://www.fjellsport.no/lundhags-skare-ii-mid-black-49.html )
De har en innersko i ull som kan tas ut og brukes som tøfler eller evt. i teltet, og som gjør det lettere å tørke dem. Skal sies at jeg ikke har brukt dem til langtur, men heller vinterdager hvor jeg jobber eller holder på med noe ute hele dagen. En annen bonus er at jeg heller ikke har svettet i dem når jeg ble sittende med dem på flere timers busstur; ullen virker å regulere temperaturen veldig bra (skal sies at jeg er veeldig frysepinn på føttene da). På dagsturer og overnattingsturer har jeg ikke brukt dem, for på tur om vinteren går jeg nemlig på ski :D 

Da vil jeg 100% anbefale fotposer med ullkartanker som de fleste andre her! Det har endret min opplevelse av vinterturer fullstendig. Hva slags er avhengig av hvordan de skal fraktes; i ryggsekk på langtur bruker jeg noen lette hjemmesydde i et polyesterstoff impregnert med G1000-voksen til Fjällräven + såle klippet ut av skumunderlag + en ordentlig tykk ullsokk. Hvis vekt ikke har like mye å si, tar jeg med ulltøfler/kartanker. Ser det er flere som er opptatt av tett passform/bruker sko i fotposene/fotposer med tykk såle osv. - der ser det ut til at jeg er litt sær når jeg trives veldig godt med å ikke ha stive/stabile såler/fotposer - elsker følelsen av å labbe rundt og kunne kjenne underlaget, føles omtrent som å være barbeint og varm i snøen 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Lundhags Skare som @Magávi nevner. De beste vinterstøvlene jeg har hatt ever! Bruker dem hver dag, på jobb og på tur, over alt, alltid, i den kalde årstiden, når jeg ikke går på ski. Da bruker jeg Lundhags Guide Expedition som er bygd opp på samme prinsippet. Innerskoene passer også om hverandre.

På turer hvor jeg bruker Skare-støvlene har jeg aldri behov for å ta med fotposer.

På turer hvor jeg bruker Guide Expedtion-skistøvlene har jeg ofte med fotposene for å få litt avveksling og for at det skal være kjapt å komme seg ut på do etc.

21 minutter siden, Magávi skrev:

Ser det er flere som er opptatt av tett passform/bruker sko i fotposene/fotposer med tykk såle osv. - der ser det ut til at jeg er litt sær når jeg trives veldig godt med å ikke ha stive/stabile såler/fotposer - elsker følelsen av å labbe rundt og kunne kjenne underlaget, føles omtrent som å være barbeint og varm i snøen 😍

@Magávi vi er også helt enige hva angår passform i fotposene.  Det skal ikke være trangt, du bør kunne vifte med tærne. Jeg har også den herlige barbeint-følelsen når jeg går i mine Mittet-fotposer med kartanker inne i - helt nydelig!

Grunnen til at jeg vil ha så god passform som mulig er for å slippe å falle i bekken når jeg henter vann eller i andre situasjoner hvor jeg er avhengig av godt fotfeste😊 Altså så god passform som mulig uten at det går utover isolasjonen!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Lundhags Skare! Kjøpte mine i høst etter flere år med å alltid fryse på beina i vanlige fjellstøvler på vinterturer hvor jeg ikke gikk på ski. Topp til fotturer på senhøsten og trugeturer vinteren, og innerskoene er suverene tøfler på hytta. Både i skisko og i Skare bruker jeg tynn+mellomtykk ullsokk. I leir har jeg tørre raggsokker (Dovrefjell fra Magasionet), hjemmestrikkede og tovede ulltøfler eller Skare sin innersko, og hvis det er mye snø blir Helsport sine høye fotposer (de går seriøst godt opp låret) med utklipte EVA-liggeunderlag inni med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål om størrelse: føttene mine er ca 270mm lange (+ 15mm til fjellsko=285) og i følge størrelsetabellen til lundhags skal jeg ha størrelse 42.

Bruker til vanlig 43,5-44. Skal tro om Lundhags Skare i størrelse 43 vil passe meg? Fjellsport har ikke 44 på lager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Det er mange bra svar her!

Min -dessverre alt forlange erfaring-  til sir,  at det viktigste for å holde varmen er at støvlene er romslige, så en kan "vifte" med tærne. Det er bedre med mellomtykke sokker og bevegelighet, enn tykke sokker og fastlåst i støvlene. De blå Salomon støvler er "lette" fjellstøvler. Hvor stor romslighet du har, avhenger selvfølgelig av din fotfasong. Lundhaugs "felekasser" er med garanti romslige!

Jeg har i en del år brukt https://www.hektapatur.no/neos-adventure-overshoes, som "snøkamikker". De er lettere og fyller mindre enn Neos storebroren. De kan brettes sammen. I sålen har jeg den originale Neos isolasjonssåle + utklippet liggeunderlag + en tykk ullfiltsåle. På føttene bruker jeg innersokker + mellomtykke skisokker + tykke raggsokker. Ullkartanker i stedet for raggsokkene vil være minst like bra. Jeg har bare ikke orket å tove noen og de vil være for tykke til skiskoene. Og jeg liker multifunksjon på utstyret. Jeg har altid holdt varmen med dette - også ved stillesitting med beina i "kuldegrop" unde kokkelering i - 22g.

Sålen er så pas stabil at jeg sagtens kan labbe rundt og gå kvelds luftetur med de 2 huskyer. Jeg bruker de også som "snøtøfler" omkring hytta. Jeg har såmen også brukt dem i truger, men anbefaler det ikke til lengere distanser. 

Neos fotposen er jo egentlig en "overboot" til å ta utenpå støvler. Derfor skal man finde den rette størrelsen til min ovenstående beskrivelse - altså direkte bruk uten støvle. Jeg er bred str. 46 på sokkelesten. Jeg har god ekstra plass i dem, men pgr av remmen over foten sitter de ganske bra.  MEN de har multifunksjon på den måten, at uten diverse innersåler fungere de som "overboot" for "Elginnen" (str. 40). 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Hillestaden skrev:

Et lite spørsmål om størrelse: føttene mine er ca 270mm lange (+ 15mm til fjellsko=285) og i følge størrelsetabellen til lundhags skal jeg ha størrelse 42.

Bruker til vanlig 43,5-44. Skal tro om Lundhags Skare i størrelse 43 vil passe meg? Fjellsport har ikke 44 på lager..

Føttene mine er 277 lange. Lundhags anbefaler å legge på 20 mm. Jeg kjøpte et par Forest som fjellsko i str 43, som er 293 mm lange, og fikk problemer med at tærne kræsjet inni i nedoverbakker (også litt feil passform). De ble solgt, og jeg kjøpte et par Vandra i str. 44, altså 299 lange, og jeg synes de ble passe. Da er de altså 22 mm lengre enn tærne Du må ha litt å gå på for tærnes skyld. Da er størrelsen tilpasset tynne ullsokker+raggsokker.

I Skare som har en ekstra innersko kjøpte jeg størrelse 45, altså 306 mm lang. Med de samme sokkene som i Vandra synes jeg 45 ble passe. Altså opplever jeg å ha like mye plass i lengden i Skare i str. 45 som i Vandra i str. 44. Det er rart at Lundhags ikke skriver noe om. Basert på 270 mm lang fot og egen erfaring, vil jeg altså foreslå str. 43 i vanlige Lundhags fjellsko og 44 i Skare.

Til orientering bruker jeg 43 i hverdagssko og joggesko tilpasset tynne sokker, 44 i Alfa walk king med plass til to par tynne sokker, og 45 i Alfa Skarvet skisko med plass til tynn+mellomtykk sokk.

Uansett, prøv sko, og om du ikke kan, så bestill fra noen med gratis frakt og retur. Sko er vanskelig, og på grunn av gummien nederst og at de som oftest ikke har fôr vil Lundhags i liten grad tilpasse seg selve foten din om passformen er feil. Da får du mye vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 12.21, eer skrev:

+1 for Lundhags Skare som @Magávi nevner. De beste vinterstøvlene jeg har hatt ever! Bruker dem hver dag, på jobb og på tur, over alt, alltid, i den kalde årstiden, når jeg ikke går på ski. Da bruker jeg Lundhags Guide Expedition som er bygd opp på samme prinsippet. Innerskoene passer også om hverandre.

 

Ikke meningen å avspore, men vil bare benytte muligheten til å spørre deg om størrelser @eer: er Skare-støvelen og Guide Expedition-støvelen helt lik i størrelsen og passformen? Jeg har nemlig gruelig lyst på sistnevnte, men jeg finner ikke noe sted jeg får prøvd dem før jeg kjøper.

Endret av Magávi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er bruken avgjørende. Jeg bruker enten fjellsko for is/vinterklatring eller randoneesko også over flerdagersturer. Under aktivitet er det sjelden lengre pauser, dette gjøres når man setter camp. Har derfor konkludert med at fotposer til å ha utenpå sko ikke er noe for meg, men at camp sko er fint å ha. Til det bruker er disse på vei nå og skal testes ut i vinter.

Camp_Booties_Blue-0x450.jpg.7e144c1570dcf1f055daa1bb7f6c0f90.jpg

 

https://40below.com/product/40-below-camp-booties-synthetic-insulated/

https://sectionhiker.com/forty-below-synthetic-camp-booties/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Magávi skrev:

Ikke meningen å avspore, men vil bare benytte muligheten til å spørre deg om størrelser @eer: er Skare-støvelen og Guide Expedition-støvelen helt lik i størrelsen og passformen? Jeg har nemlig gruelig lyst på sistnevnte, men jeg finner ikke noe sted jeg får prøvd dem før jeg kjøper.

@Magávi jeg opprettet et nytt emne jeg. Se svar der😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen her som bruker eller har prøvd Mittet sine overtrekksko (link)  sammen med forvarets M/77, og hvis så - hvor mange nummer opp i størrelse gikk du?  Ikke M/77 jeg vil bruke primært, men har og kjenner de - så er en grei referanse m.t.p. størrelsen på Mittet sine overtrekk.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.