Gå til innhold
  • Bli medlem

Første hytte til hytte tur med børn på 7, 7 og 9 år.


camillabacher

Anbefalte innlegg

Hej,

Vi er en familie som gerne vil prøve at vandre fra hytte til hytte og som søger råd fra andre som har prøvet det med børn i cirka samme alder (vores er drenge på hhv 7 + 7 + 9 år).

Vi var ved Kvitåvatn ved Rjukan i 2018 hvor det gik fint med kortere ture som Solstien (med krossobanen), Skippsfjell rundt og til toppen af Örnenipa. Vi kom aldrig på Gaustatoppen, vi kunne se at børnene ikke var turvante nok. 

Vi vil gerne tilbage til Norge i 2020 og jeg kunne godt have lyst til at prøve at gå hytte til hytte. Vi var glade for Rjukan og jeg overvejer en kombination af hytte / basecamp (gerne ved Kvitåvatn igen - drengene må være klar til Gaustatoppen nu :-) ) men gerne i kombination med nogle dage hvor vi går fra hytte til hytte på fjeldet - og her er Hardangervidda jo ganske tæt på. I den nordlige del er der hytter med dagsetaper på mellem 10 og 15 km mellem hytterne og længere skal det ikke være tænker jeg. Et bud kunne være en rundtur fra Halne -> Heinseter -> Rauhelleren -> Stigstuv -> Halne. Måske med en overliggerdag undervejs?

Turen skal være sjov og give lyst til endnu mere, og ikke være en for lang straffeekspedition. Jeg tænker hytte til hytte da vi så slipper for at bære på telte, soveposer, mad mv.

Vil nogle af Jer dele erfaringer med første hytte til hytte tur? Hvor mange dage kan man være af sted, uden at det virker som langt med børn i vores aldersklasse? Er 10 - 15 km realistisk?

Vi har set os lune på Hardangervidda fordi vi var glade for Kvitåvatn og gerne vil tilbage. Terrænet virker også letgået. Men vi er også åbne for andre bud (og følger den anden tråd herom). En mulighed er også at droppe Kvitåvatn og tage nogle dage med basecamp i Geilo hvor der også synes at være gode aktivitetsmuligheder som alternativ / supplement til vandring. Alt i alt tænker vi 10-12 dage i Norge med udgangspunkt i Oslo (vi kommer fra København).

Tips modtages med tak - gerne også links til blogs hvis I har skrevet om børn med på hytte til hytte tur.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Det er bare du som kan svare på hva som passer for dine barn, du vil nok få mange svar.

Vi har barn som er større, men vi prøver å holde oss til turer som er maks 5 timer (+/- 15 km). Det skal jo være gøy også! Våre barn har alltid likt å komme til de ulike hyttene, og hvis turen er for lang så blir det lite tid til å kose seg på hytta. Dersom en av etappene er veldig lange, så kan det være lurt å legge inn en hviledag, med 2 overnattinger på samme hytte. Lengden på etappene er heller ikke det eneste som teller, en 15km krevende (rød/svart) tur er vanligvis mye tyngre enn en blå / grønn tur. 

Jeg har ingen erfaring med hardangervidda, desverre, men vi har vært mye i setesdal vesthei (nær kristiansand). Der er det mange fine turer og ganske lettgått og etappene er ikke så lange. Flere av hyttene er veldig fine. Setesdal øst liker jeg meg ikke så godt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tak for svaret klatreminus - nej, mange svar blev det ikke til :-)

Jeg er også godt klar over, at det er svært at svare for andre, men jeg havde håbet at andre, som har vandret med små børn, ville byde ind med erfaringer.

Der er mange fine ruter, men etaperne er tit lange. Ruten på Hardangervidda jeg overvejer er en af få ruter hvor dagsetaperne er på 15 km eller mindre. 

Vi ser om flere har lyst til at byde ind med erfaringer med vandring med små børn på fjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det som kalles "Frafjordheiene" i området til Stavanger turistforening ligger det en del hytter som det bare  er tre timer mellom. Her er det ganske vanlig å treffe barn på tur - og en del Danske turgåere. 

Hyttene er Blåfjellenden, Langavatn, Sandvatn, men med litt lengre dagsetapper kan også Flørli, Tomannsbu (med Støle og Kvitlen) og skåpet tas med. Det er ingen betjente hytter her, men noen er selvbetjente (med proviant).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fin rundtur du foreslår selv, men den ligger på andre siden av Hardangervidda i forhold til Rjukan. Har gått med barn fra Dyranut til Rjukan for mangge år siden, og lengste dagsetappen tror jeg var 7 timer (Kalhovd-Hellberghytta), men kom på slutten av turen. 

Tror ikke det er så lett å finne korte dagsetapper (hytte til hytte) på Hardangervidda med utgangspunkt i Rjukan. På den andre siden så jeg på turen i fjor to familier som gikk fra Mogen til Lågaros, og videre til Sandhaug dagen etter. Den ene familien var nybegynnere, og hadde med seg en i bæremeis, og ei jente på 5 år. Det var ikke barna som sleit, for å si det slik! Barna var i fin form, mens foreldrene var utslitt :). Synes selv at det nesten var litt uansvarlig, fordi været var dårlig. Været har selvsagt også mye å si for disse turene, så det lønner seg å ha et "vindu" med godt vær når man legger ut på slike turer med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en flott sommertur på Hardangervidda når barna var 5 og 7 år, vi gikk fra Hjølmo (Eidfjord) og endte opp på Trondsbu nøyaktig 14 dager senere. VI hadde 4 hytteovernattinger og 10 teltovernattinger. Vi tok oss god tid og flere av stedene ble vi et par dager.

Ruta vår: Hjølmo-Vivelid-Hedlo-Hadlaskard-Besso-Sandhaug-Trondsbu. Her hadde vi overnatting på Vivelid, Hadlaskard, og Sandhaug, resten i telt. Riktignok to eller tre teltnetter ved Besso siden vi likte oss så godt der og barna fant noen jevnaldrende og henge litt med.

Vanskelig å si hva dere skal gjøre ut av en dagsetappe, men vi hadde vel vår lengste fra Hadlaskard til Besso og det er nok nærmere 20km...? Den dagen var vi nok litt på grensa av hva ungene synes var ok, vi brukte nok 7-8 timer den dagen. Men da reiv vi i fri kiosk når vi kom til Besso! Skal dere gå hytte til hytte kan dere jo bære langt lettere enn hva vi gjorde som hadde lagt opp til 2 uker selvforsynt i fjellet. Det innebar mye tørking av kjøtt og grønnsaker i ukene før turen, men gikk fint det og.

Ruta jeg beskriver over vil jeg tro de fleste kan gjøre sommerstid om det primært er hytte til hytte med bespisning på hyttene som er tanken, relativt lettgått terreng på denne delen av vidda.

I fjor sommer gikk vi Finse-Aurlandsdalen med samme utgangspunkt i forhold til oppakning, tunge sekker med telt og egen mat. Det gjør vi ikke igjen! Det var tøft terreng med tunge sekker og teltplasser som rommer 4 pers telt kryr det ikke av over alt på det strekket. Den turen for en familie er helt klart best som hytte til hytte tur, men det er jo det dere spør etter også, så det kan jo være et alternativ.

Endret av Bård B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN - jeg har lige lavet en billedsøgning ved at søge på navnene på de hytter du nævner i Frafjordheiene. Det er virkeligt et flot område! Min største anke ved Hardangervidda er, at området er meget åbent og flat. Det er flot og råt men til min smag kunne det godt være en lille smule mere kuperet :-) Vi kommer fra København så det nemmeste er at sejle til Oslo og køre derfra. Og mine tre små drenge slår hinanden (og deres forældre) ihjel på bagsædet hvis vi kører for længe. Derfor har jeg kigget meget på områder som er i nem køreafstand fra Oslo. Dertil er vi ikke unge og stærke mere, men til gengæld lidt over studiebudgettet ( :-) ) så vi kunne godt luksusse den og tage nogle dage i betjente hytter så vi ikke skal bære hverken telt eller mad.

Men området er virkeligt flot, så det skal undersøges. Og måske via Jylland / Kristianssand og så Rjukan på tilbagevejen!

famjsv - vi regner med at tage turen i to etaper. En etape med hytte til hytte tur. Derefter tager vi bilen til at køre fra Halne til Rjukan. Det er ikke meningen at vi vil gå den lange vej. Det skal være kortere dagsetaper så ungerne ikke mister modet ved at det er alt for hårdt på deres allerførste hytte til hytte tur :-)

Bård B - vi er ikke så unge og stærke mere, og med tre små børn som ikke bærer ret meget selv, så bliver det hytte til hytte. Jeg har selv kigget lidt på området nord for Hardangervidda som du også nævner, men jeg kan ikke finde gode, korte ture som vil være egnede til os. Jeg synes naturen heroppe bl.a Aurlandsdalen er meget flottere end Hardangervidda, men jeg tænker også, at det på den første hytte til hytte tur skal være en overkommelig udfordring med ikke for lange etaper og ikke for meget vægt i rygsækken. Jeg er godt klar over, at kan man bære telt, så kan man selv vælge dagslængden. Måske på en senere tur?

Kom gerne med flere indspark og ideer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at turen du har valgt vil bli en fin tur.
Jeg har ikke selv akkurat den, men jeg har gått andre turer i området, og det er et veldig fint område.

Selv om vi nordmenn ofte omtaler Hardangervidda som "flat" er den langt fra det, den er småkupert med høydedrag som gir en flott utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.