Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltbrann


Rubicon

Anbefalte innlegg

Var på en liten tur i nærområdet for en uke siden, og opplevde telt brann med en multifuel.

Halve teltet brant ned, men heldigvis gikk det bra med undertegnede og resten av utstyret.

Spørsmål til forumet: noen som har opplevd (kjenner noen) dette, og om telt kan dekkes av reiseforsikring?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det gikk bra med alle. 

Jeg har ingen erfaring med det. Enkleste er vel å ringe forsikringsselskapet å spørre. Vilkår kan variere stort for de forskjellige selskapene.

 

Hadde forøvrig vært interessant å høre hva som gikk feil, slik at andre kan lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brannen oppsto etter ca 30 minutters fyring hadde da smeltet snø, kokt vann, fylt Realen og skulle spise og krype i posen. Hadde pumpet et trykk i flasken kanskje 5 min før dette skjedde. Primusen stod i forteltet med god avstand til duk og annet utstyr, så uten at jeg er borti den blir det et flamme inferno uten like i forteltet. Jeg prøver og få den ut under duken men klarte ikke det, og kastet den i gropa og kastet snø over, den brenner litt fortsatt, men da er halve teltet borte og det var bare å slenge den ut i geografien.

Det hele var over på 2-3 sekunder, klarte ikke å se hvor det hele startet men jeg er alltid forsiktig, var ikke  borti noe, og kan ikke finne noen feil på brenneren, Har vært veldig fornøyd med brenneren, har alltid brent bra, og gjør det nå og. Skal testes grundig flere ganger før jeg friskmelder den til teltbruk. Kan selvfølgelig være at duken tok fyr, men var påpasselig med og sjekke temperaturen jevnlig (Hadde et Patagonia telt, ikke av de største forteltene) så inntil jeg konkluderer forblir navnet på multifuelen ukjent

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at det er mulig å få dekket skaden på innboforsikringen din (regner med du har det), avhengig av vilkårene. Jeg har eksempelvis innboforsikring gjennom fagforeningen som også dekker uflaksskader på ting utenfor hjemmet, under forutsetning av at gjenstanden ikke er borte (mistet/stjålet = reiseforsikring). Så det kan være lurt å finstudere vilkårene både på innbo- og reiseforsikring for å se hvem som dekker hva, og hvilken av dem det i tilfelle er best bruke sett i forhold til egenandel ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reiseforsikring dekker ting som forårsakes av plutselige hendelser, noe sånt. Det der høres veldig typisk ut som noe som ville vært dekket av min - opptil et beløp som ikke er veldig stort, men noen tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har gullabonnement på Villmarksliv:

Villmarksforsikring

Hvem har ikke opplevd at fiskestanga knekker, at kameraet eller kikkerten får seg en smell, eller at det blir en rift i teltet? Dette kan du med Villmarkslivs gullabonnement forsikre deg mot.

Forsikringen dekker følgende:

– Skade på friluftsutstyr – inntil kr 30 000,-

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/gullabonnement-villmarksliv-2618169

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rubicon , først vil jeg bare si at jeg er glad at det gikk trossalt bra.   Jeg har en tilsvarende opplevelse der jeg satt med en 230 g brennende gassboks i teltet  og fikk kastet den ut gjennom kuldegropen før den gikk av.  

Det jeg lurer virkelig på er hvilken type sprederplate du benyttet ?

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre, @Rubicon! Bra det gikk bra!

Jeg ligger med brenneren inne i Unnaen, om noe sånt skjer da er jeg ille ute 😱

Helsport er vel behandlet med brannbestandige kjemikalier, men disse blir svekket over tid. Hvor gammelt var teltet?

Fjellreven bruker ikke brannbestandige kjemikalier, av hensyn til miljøet. Aner ikke hva som blir forskjellen, men jeg antar at brannen fortsetter mer av seg selv bortover duken i ett Fjellreventelt?

Har du noen teori? (Overtrykk, lekkasje?)

Var det slangebrenner?

Brukte du vindskjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rubicon skrev:

Fyrte med renset bensin.

Sprederplaten er en sånn trekantet en

Okey, vi har jo 2 varianter av en sånn trekantet. I bildet vises begge typene, henholdsvis stor og liten sprederplate. 

Var det  stor eller liten du benyttet når det skjedde ? 

image.thumb.png.2fa807195fa2dab7f65fb2c0cab151fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slange brenner. Brukte ikke skjerm.

Teltet var to år gammelt, etter det jeg vet er ingen norske telt behandlet med flammehemmende middel lenger på grunn av miljøhensyn.

@Blaser Det er den lille sprederen.

Det er ingen synlige tegn på brenneren at det har vært noen blowout, heller ikke noen tekniske feil. Den mest plausible forklaringen er at duken rett og slett tok fyr, selv om det var god avstand og temperaturen mot duken ble sjekket jevnlig og ble funnet ikke for varm.

I og med at jeg ikke kunne se eksakt hva som skjedde er det vanskelig og si, men primusen blir testet jevnlig nå før den ett blir med i et telt igjen. foreløpig fungerer den som den alltid har gjort, og hvis det blir konklusjonen er det skummelt og tenke på hvor lett antennelig teltet egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Rubicon said:

 

Teltet var to år gammelt, etter det jeg vet er ingen norske telt behandlet med flammehemmende middel lenger på grunn av miljøhensyn.

 

Helsport opplyser at ytter- og innerteltstoffene i TREK-serien og lavvoene er flammehemmende (FR). Ikke Pro- og Xtrem-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så mange dagene siden jeg selv fyrte opp i Patagonian 

Se link, på slutten:

 

Så lenge det er rimelig god avstand til duken så tviler jeg at kosefyring  i seg  selv skal gi brann.   Det er vel det man sier på forsikringsspråket en ytre mekainsk påvrikning som er årsaken.

eksempelvis; lå du under et tre, slik at det falt snø som presset duken ned ?

Ettersom du brukte den lille sprederen, så kan det være en annen årsak.  Dersom du har rusk i systemet og det kommer frem til dysen, kan strålen skifte rettning og derfor bommer på sprederplaten.  Da har man en liten flammekaster.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser intressant at du nevner det med liten spreder, for selv om alt dette gikk veldig fort har jeg ett bilde på netthinnen at det var en flamme i mere horisontal retning i det det sa "poff" men jeg kunne ikke se noen spor av konsentrert flamme rundt pakninger etc.

Det var og brennmerker på en ikea pose som stod forsvarlig unna brenneren, men den hadde da brennmerker nesten nede ved snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rubicon skrev:

Den mest plausible forklaringen er at duken rett og slett tok fyr, selv om det var god avstand og temperaturen mot duken ble sjekket jevnlig og ble funnet ikke for varm.

Du tenker at duken kan ha blitt så varm at den selvantente? Jeg har ikke noe data på materialet, men om teltduken står i spenn ville den ikke trolig ha smeltet/revnet før den tok fyr, med mindre den faktisk revnet og datt ned på brenneren da? 🤷‍♂️
 

———————————————————————

Det ligger en oppgave på nettet ett sted (kan sikkert google den fram med litt leting), hvor de har gjort forsøk på dette.

De prøvde å få fyr på forskjellige telt, både med og uten flammehemmende kjemikalie i duken. I de fleste tilfeller måtte duken i direkte kontakt med flammen fra brenneren før det ble brann.

Det som brant desidert best var myggnettingen. Avstanden mellom trådene er akkurat i perfekt avstand til at fibrene får utvidet seg nok ved antennelse, og samtidig antenner neste fiber. Myggnettingen nærmest eksploderer, nesten, når den tar fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen har lest oppgaven, og den under bygger egentlig at duken min ikke har tatt fyr pga høy temperatur, brenneren stod mer en langt nok unna. I tillegg er inntrykket at i oppgaven har de sett på at silicon behandlede telt duker brenner og at smeltet duk drypper, i min brann sa det poff forteltet var en stor ildkule og 1 sekund senere var det ingen teltduk, det gikk med andre ord så fort at jeg kunne ikke se at det brant, langt mindre drypping av smeltet duk.

Så det er et mysterium hva som egentlig skjedde, det er det mest frustrerende

Må si jeg har vært heldig når man tenker på hvordan det gikk i Salangen i 2010, hadde både sovepose, downmatt og dunjakke inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til egentest for sammenligning: 

Fyr opp primusen ute på trygt sted under trygge og kontrollerte forhold. 


Vippe av sprederplaten når den er skikkelig varm og du har godt trykk på og sammenlign inntrykket med hva du oppfattet. Dette for å se hvordan rusk i dysa vil slå ut med en stråle som ikke treffer plata...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Og her fant jeg akkurat det jeg letet etter. Forsøk på å få fyr i telt med multifuelbrenner og målinger av temperatur, avstand etc.

Bachelor2010_bruk%20av%20brenner%20i%20t
 


Forsøkene og målingene er gjort av studenter ser det ut til, ikke profesjonelle.

Selv om det er en bachelor oppgave, så er den vel verdt å studere, siden den drøfter en rekke problemstillinger med bruk av brenner i telt som det er viktig å vær bevist på. Og testene er med på å kaste lys over problemstillingen.

Dette var skumle saker, godt at det gikk så bra som det gikk i dette tilfellet.

Endret av Fjell64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.